Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 2 | nr 9 | 61-80
Tytuł artykułu

Wykorzystanie mediów społecznościowych w procesie rekrutacji pracowników i ich wpływ na budowanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy

Warianty tytułu
Using Social Media in Recruitment and their Impact on Building the Image of a Good Employer
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono rosnącą rolę kapitału ludzkiego w rozwoju współczesnej organizacji i jego znaczenie w osiąganiu przewagi konkurencyjnej. Wskazano na trudności w znalezieniu wartościowych pracowników na rynku, z czym muszą się mierzyć współczesne przedsiębiorstwa, dostosowując politykę rekrutacyjną do zmieniających się preferencji odbiorców tych działań. Przedstawiono koncepcję budowania wizerunku atrakcyjnego pracodawcy w stosunku do aktualnych oraz potencjalnych pracowników i warunki powodzenia tego typu działań. Poruszono problematykę wskaźnika atrakcyjności pracodawcy EVP jako istotnego elementu tworzenia marki pracodawcy. W związku z popularnością medium elektronicznego, którym jest Internet, oraz nowych kanałów komunikacji, tj. mediów społecznościowych, wykazano, że przedsiębiorstwa tą właśnie drogą poszukują nowych pracowników, a kandydaci - informacji o potencjalnych pracodawcach. Opierając się na raportach z wyników badań pracodawców i kandydatów, próbowano podkreślić zwiększającą się rolę mediów społecznościowych w procesie pozyskiwania talentów. Ponadto artykuł zawiera opis badań własnych autorki prowadzonych wśród pracowników i dotyczących sposobów rekrutacji kandydatów oraz budowania marki pracodawcy w wielkopolskich przedsiębiorstwach.(abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses the growing role of human capital in the development of a modern organization and its significance for achieving a competitive advantage. It points to the difficulty of finding valuable employees in the market, which modern enterprises must deal with by adjusting the recruitment policies to the changing preferences of the applicants. The author presents the concept of building the image of an attractive employer in relation to current and prospective employees and the conditions for the success of such activities. The issue of the employee value proposition index is mentioned as an essential element of employer branding. With the rise in the popularity of the Internet and new communication channels such as social media, the article shows that these are the methods used by companies to look for new employees as well as by candidates to look for information about potential employers. Based on the reports and results of studies on employers and candidates, the author tries to emphasize the growing role of social media in talent acquisition. Furthermore, the article contains the author's own research into the methods of recruiting new employees and employer branding in companies from the Wielkopolska province.(original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
61-80
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Armstrong, M., 2011, Zarządzanie zasobami ludzkimi, wyd. 5, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Arndt, A., 2013, Nowe formy rekrutacji, http://blog.goldenline.pl/2014/03/03/nowe-formy-rekrutacji/ [dostęp: 20.03.2014].
  • Barrow, S., Mosley, R., 2005, The Employer Brand®. Bringing the Best of Brand Management to People at Work, John Wiley & Sons, Chichester.
  • Batorski, D., 2013, Polacy wobec technologii cyfrowych - uwarunkowania dostępności i sposobów korzystania, w: Czapiński, J., Panek, T. (red.), Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków, Contemporary Economics, vol. 7, Special issue, s. 317-341.
  • Berezowski, O., 2014, Już ponad 12,3 mln polskich użytkowników Facebooka, http://napoleoncat.com/blog/juz-ponad-123-mln-polskich-uzytkownikow-facebooka/ [dostęp: 9.04.2013].
  • Felisiak, M., 2013, Internauci 2013. Komunikat z badań, CBOS, Warszawa, http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_075_13.PDF [dostęp: 20.03.2014].
  • Deloitte, 2013, Elastyczność i zmiana horyzontów. Trendy HR 2013, http://www.forunit.pl/files/raport.pdf [dostęp: 20.03.2014].
  • GoldenLine, 2013, Jak wykorzystać media społecznościowe w rekrutacji?, w: Jak szybko i efektywnie zatrudnić specjalistę?, e-book, http://hs.goldenline.pl/ebook-specjalista [dostęp: 23.01.2014].
  • Grupa Pracuj Solutions, 2013, HR-owca portret własny, http://content.pracuj.pl/HRowca_portret.pdf [dostęp: 20.03.2014].
  • HRK S.A., GazetaPraca.pl, 2011, Kandydat i firma w sieci. Czy w pełni wykorzystujemy potencjał Internetu w budowaniu wizerunku pracodawcy?, http://www.hrk.pl/docs/raport_marzec2011.pdf [dostęp: 20.03.2014].
  • HRM Institute, 2014, Raport Employer Branding w Polsce 2013/2014. Wyzwania. Trendy. Narzędzia, wersja w pdf-ie [dostęp: 18.02.2014].
  • Jakrzewski, R., 2006, Jak rekrutować pracowników przez Internet, Wydawnictwo ODDK, Gdańsk.
  • Kasperski, M., 2014, Facebook ma 1,3 mld użytkowników, w tym 1,07 mobilnych, http://www.komputerswiat.pl/nowosci/internet/2014/30/facebook-ma-13-mld-uzytkownikow-w-tym-107-mobilnych.aspx [dostęp: 24.07.2014].
  • Kozłowski, M., 2012, Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Król, H., Ludwiczyński, A. (red.), 2006, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Listwan, T. (red.), 2010, Zarządzanie kadrami, wyd. 4 zm., C.H. Beck, Warszawa.
  • Łebkowski, M., 2009, E-wizerunek. Internet jako narzędzie kreowania image'u w biznesie, Helion, Gliwice.
  • ManpowerGroup, 2013, Niedobór talentów. Wyniki badania, http://www.manpowergroup.pl/repository/Raporty/Niedobor/PL/2013_Niedobor_talentow_Raport_ManpowerGroup.pdf [dostęp: 20.03.2014].
  • Miotk, A., 2013, Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty, Helion, Gliwice.
  • Pocztowski, A., 2008, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie - procesy - metody, wyd. 2 zm., PWE, Warszawa.
  • Randstad, 2014, Monitor Rynku Pracy. Raport z 14. edycji badania, Instytut Badawczy Ranstad, 30 stycznia, http://www.randstad.pl/media/408424/Monitor%20Rynku%20Pracy_14_prezentacja_30012014.pdf [dostęp: 20.03.2014].
  • Rynekpracy.pl, 2013, Strony kariery i inne kanały komunikacji z talentami, http://rynekpracy.pl/artykul.php/wpis.728 [dostęp: 20.03.2014].
  • Szocki, J., 2008, Wizerunek firmy w mediach, Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań.
  • Woźniak, J., 2013, Rekrutacja. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wyborcza.pl, 2014, Facebook do końca 2017 roku straci 80 proc. użytkowników?,http://wyborcza.pl/1,75248,15332231,Facebook_do_konca_2017_roku_straci_80_proc__uzytkownikow_.html [dostęp: 20.03.2014].
  • Zych, B., 2013, Kogo, jak, kiedy i czym - czyli o najważniejszych pytaniach w procesie budowania strategii employer branding, w: Stempak, M., Penda, A., Książek, S., Zych, B. (red.), Raport Rekrutacja 2013. Narzędzia i trendy, HRstandard.pl, https://dl.dropboxusercontent.com/u/32822097/hr%20raport%202013%20calosc.pdf [dostęp: 20.03.2014].
  • Żurawik, M., 2013, Facebook już niemodny? Portale społecznościowe szukają pieniędzy, http://wyborcza.biz/biznes/1,101558,14920797,Facebook_juz_niemodny__Portale_spolecznosciowe_szukaja.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171318001
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.