Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 41 Funkcjonowanie i rozwój transportu | 21-31
Tytuł artykułu

Problemy rozwoju infrastruktury dróg wodnych śródlądowych w Polsce w świetle tendencji europejskich

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Problems of the Inland Waterways' Infrastructure Development in Poland Against the European Trends
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Obecny układ zarządzania drogami wodnymi (które są podstawą ekspansji żeglugi śródlądowej) sprawia, że problemy ich rozwoju są postrzegane fragmentarycznie, a instytucje mające wpływ na rozwój dróg wodnych nie tylko nie dostrzegają wielu efektów ich rozwoju, nie są zainteresowane ich pomnażaniem, ale wręcz marginalizują znaczenie tej gałęzi transportu. Dotyczy to zarówno resortu transportu (brak dróg wodnych w strategii rozwoju transportu), jak i resortu gospodarki wodnej, który nie identyfikuje się z interesem ogólnogospodarczym, a jedynie z wybranymi zadaniami, np. ochroną przeciwpowodziową. Ministerstwo Środowiska traktuje potrzeby transportu wodnego i turystyki jako utrudnienie w zagospodarowaniu wód, a nie źródło wzrostu ogólnogospodarczej efektywności inwestycji na drogach wodnych i licznych korzyści społecznych. Dlatego też konieczne jest ogólnogospodarcze spojrzenie na problem rozwoju tej gałęzi transportu. Infrastruktura śródlądowych dróg wodnych wywiera bowiem wpływ na różne dziedziny życia społeczno-gospodarczego, co sprawia, że: • efekty jej rozwoju występują w wielu dziedzinach gospodarki, • straty wynikające z zaniedbań są wielopłaszczyznowe (starty powodziowe, pogorszenie jakości wody, problemy transportowe). (fragment tekstu)
EN
Being aware of the inland waterways' important role, as well in the sustainable transport development, as the entire economy, transport infrastructure development programs of waterways in the European Union have found their place as the priority investments no. 18 and no 30. In Poland, the existing waterways' expansion is needed for sustainable development and the future of inland transport. Unfortunately, the current waterways' management makes the perception of the problem very fragmentary. Therefore, it is crucial to make the perception of the problem more general in an economic way. The infrastructure of inland waterways has an impact on various areas of socio-economical life, which causes: • effects of its development are seen in many economy's spheres, • losses caused by negligence are multidimensional (floods losses, deterioration of water quality, transport problems). (original abstract)
Bibliografia
  • Jamroz K., Oskarbski J., TRISTAR platformą przyszłej integracji transportu w aglomeracji trójmiejskiej, w: Transport a Unia Europejska. Polski transport w europejskiej perspektywi, pod red. D. Rucińskiej i E. Adamowicz, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006, "Zeszyty Naukowe UG. Ekonomika Transportu Lądowego", nr 33
  • Nowa podnośnia statków Niederfi now, Bundes Ministerium für Verkehr, Bau und Stadtenwicklung, Wasser- und Schifffahrtsverwaltung des Bundes Wasserstrassen-Neubauamt, Berlin 2010
  • Ten key transport and environment issues for policy markers, European Environment Agency, Copenhagen 2004
  • Thielmann E.:,Co-Modality - Starter and More Effi cient Modes. Intelligent Transport Systems For All Modes, Directorate-General for Energy and Transport, European Commission, 2009
  • Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Rydzkowski W., Transport wodny śródlądowy, Wydawnictwo Uniwerstytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007
  • Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Infrastruktura transportu. Wydawnictwo UG, Gdańsk 2009
  • Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Koncepcja strategii rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce, Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, Warszawa 2007
  • Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R., Koncepcja rozwoju transportu wodnego śródlądowego, jako elementu spójnego, zrównoważonego i przyjaznego użytkownikowi systemu transportowego, MI, Warszawa 2010
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171317693
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.