Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 3 | 46-59
Tytuł artykułu

Codzienne dojazdy do pracy jako ekonomiczne kryterium rządowych klasyfikacji i delimitacji obszarów (na przykładzie USA i Kanady)

Autorzy
Warianty tytułu
Commuting as an Economic Criterion of Categorization and Delimitation of Areas (Examples of US and Canadian Governmental Classifications)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono rolę codziennych dojazdów do pracy jako jednego z głównych wyznaczników powiązań funkcjonalnych oraz kryterium rządowych klasyfikacji i delimitacji obszarów. Za przykład posłużyły amerykańska klasyfikacja obszarów metro- i niemetropolitalnych według United States Office of Management and Budget oraz kanadyjska klasyfikacja spisowa i klasyfikacja Rural and Small Town. Rozwiązania praktyczne przedstawiono w odniesieniu do wyników wybranych badań zjawisk społeczno-ekonomicznych, które będąc przyczyną lub efektem dziennych migracji wahadłowych do pracy, stanowią uzasadnienie dla wykorzystania ich głównych parametrów, tj. kierunku, zasięgu i nasilenia, jako kryteriów klasyfikacyjno-delimitacyjnych. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper discusses the role of commuting as one of the main indicators of functional linkages and a criterion used in governmental classifications and delimitations of areas, e.g. in the US Metro and Non-metro Classification by US OMB, in the Canadian Census classification, and the 'Rural and Small Town' classification. The above methods are presented in the light of selected research findings on the social and economic phenomena which, as either a reason for or a result of commuting, justify the use of the three main parameters, i.e. direction, catchment areas, and intensity, as tools of classification and delimitation of areas. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
46-59
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Aguilera A., Wenglenski S., Proulhac L., 2009, "Employment suburbanisation, reverse commuting and travel behaviour by residents of the central city in the Paris metropolitan area", Transportation Research Part A: Policy & Practice, t. 43, nr 7, s. 685-691.
  • Alpkokin P., Cheung C., Black J., Hayashi Y., 2008, "Dynamics of clustered employment growth and its impact on commuting patterns in rapidly developing cities", Transportation Research Part A: Policy & Practice, t. 42, nr 3, s. 427 AAA.
  • Anderson B., 1988, "Bringing the urban jobless to suburban jobs", Black Enterprise, t. 18, nr 12 (lipiec 1988), s. 39.
  • Banister D., Watson S., Wood C., 1997, "Sustainable cities: transport, energy, and urban form", Environment and Planning B, t. 24, nr 1, s. 125-143.
  • Berry B.J.L., 1973, Growth Centers in the American Urban System, t. 1: Community Development and Regional Growth in the Sixties and Seventies, Cambridge: Ballinger Publishing Company.
  • Berry B.J.L., Gillard Q., 1977, The Changing Shape of Metropolitan America, 1960-1970. Commuting Patterns, Urban Fields and Decentralization Process, Cambridge: Ballinger Publishing Company.
  • Bontje M.A., 2001, The challenge of planned urbanisation. Urbanisation and national urbanisation policy in the Netherlands in a northwest-European perspective, http://dare.uva.nl/document/85612 [dostęp: 2.01.2014].
  • Brueckner J.K., Thisse J.-F., Zenou Y., 1999, "Why is central Paris rich and downtown Detroit poor? An amenity-based theory", European Economic Review, t. 43, s. 91-107.
  • Cervero R., Tsai Y.H., 2003, "Job access and reverse commuting initiatives in California: review and assessment", Transportation Research Record, nr 1859, s. 78-86.
  • Christopher E.J., Rogus M., Soot S., 1995, "Changes in the direction of urban travel for the Chicago area, 1970-1990", Transportation Research Record, nr 1477, s. 48-57.
  • City Relationships: Economic Linkages in Northern City Regions Hull and Humber Ports, sierpień 2010, The Northern Way, http://www.theworkfoundation.com/DownloadPublication/Report/227_227_City%20Relationships%20Report.pdf [dostęp: 15.06.2013].
  • City Relationships: Economic Linkages in Northern City Regions. Synthesis, listopad 2009, The Northern Way, http://www.theworkfoundation.com/DownloadPublication/Report/227_227_City%20Relationships%20Report.pdf [dostęp: 15.06.2013].
  • Coulson N.E., Laing D., Wang P., 2001, "Spatial mismatch in search equilibrium", Journal of Labor Economics, t. 19, nr 4, s. 949-972.
  • Economic Linkages Between Small Towns and Surrounding Rural Areas in Scotland, 2005, Final Report, http://www.scotland.gov.uk/Resource/Doc/37428/0009554.pdf [dostęp: 15.06.2013].
  • Final Urban Area Criteria for the 2010 Census, 2011, US Census Bureau, Department of Commerce, Federal Register, t. 76, nr 164, Notices, www.census.gov/geo/www/ua/fedregv76n164.pdf [dostęp: 25.07.2013].
  • Functional Economic Market Areas and Economic Linkages in the South West. Final Report, lipiec 2010, SQW Consulting, http://www.sqw.co.uk/files/5813/8712/7397/39.pdf [dostęp: 15.05.2013].
  • Garreau J., 1991, Edge City. Life on the New Frontier, New York: Doubleday.
  • Gillard Q., 1979, "Reverse commuting and the inner city low-income problem", Growth & Change. A Journal of Urban and Regional Policy, t. 10, nr 3, s. 12-18.
  • Glaeser E.L., Kahn M.E., 2001, "Decentralized employment and the transformation of the American city", w: J.R. Pack, W.G. Gale (red.), Brookings-Wharton Papers on Urban Affairs, t. 2, Washington, DC: Brookings Institution Press.
  • Goetz S.J., Han Y., Findeis J.L., Brasier K.J., 2010, "U.S. commuting networks and economic growth: Measurement and implications for spatial policy", Growth & Change. A Journal of Urban and Regional Policy, t. 41, nr 2, s. 276-302.
  • "Going against the flow", 2003, Estates Gazette z 18 stycznia, nr 303.
  • Guth D., Holtz-Rau Ch., Maciolek M., 2009, Suburbanisation of Jobs and Commuter Traffic: Does Employment Decentralisation Lead to Travel-reducing Commuting Patterns? Empirical Evidence from Germany, 1987-2007, European Transport Conference 2009, Proceedings.
  • Halbert L., 2004, "The decentralization of intra-metropolitan business services in the Paris region: patterns, interpretation, consequences", Economic Geography, t. 80, nr 4, s. 381-404.
  • Hall P., 1974, "The containment of urban England", The Geographical Journal, t. 140, nr 3, s. 386-408.
  • Hall P., Gracey H., Drewett R., Thomas R., 1973, The Containment of Urban England, t. 1-2, London: George Allen and Unwin.
  • Hay D., Hall P., 1977, Urban Régionalisation of Great Britain 1971, European Urban System Working Paper, t.1, IAS A, Department of Geography of the University of Reading.
  • Hughes D.W., Litz V.N., 1996, Measuring Rural-Urban Economic Linkages in the Monroe Louisiana Trading Area Through a Multiregional Input-Output Model, Agricultural Centre Bulletin, nr 865, Luisiana State University.
  • Kain J.F., 1968, "Housing segregation, negro employment and metropolitan decentralization", The Quarterly Journal of Economics, t. 82, nr 2, s. 175-197.
  • Kneebone E., 2009, Job Sprawl Revisited: The Changing Geography of Metropolitan Employment, Washington DC: Brookings Institution Press.
  • Korcelli-Olejniczak E., 2012, Region metropolitalny - pojęcie, struktura przestrzenna, dynamika, Prace Geograficzne, nr 235, Warszawa: IGiPZ - PAN.
  • Korsu E., Massot M.H., 2005, "Achieving a jobs-housing balance in the Paris region. The potential of reducing car traffic", w: Conference ofthe ERSA Proceedings, Amsterdam, http://www-sre.wu-wien.ac.at/ersa/ersaconfs/ersa05/papers/647.pdf [dostęp: 15.05.2013].
  • Martin R.W., 2001, "Spatial mismatch and costly suburban commutes: can commuting subsidies help?", Urban Studies, t. 38, nr 8, s. 1305-1318.
  • Martin R.W., 2004, "Spatial mismatch and the structure of American Metropolitan Areas, 1970-2000", Journal of Regional Science, t. 44, nr 3, s. 467-488.
  • McNiven C., Puderer H., Janes D., 2000, Census Metropolitan Area and Census Agglomeration Influenced Zones (M1Z): A Description of the Methodology, Geography Working Paper Series nr 2000-2, nr katalogowy 92F0138MIE, Ottawa: Statistics Canada.
  • Mieszkowski P., Mills E.S., 1993, "The causes of metropolitan suburbanization", Journal of Economic Perspectives, t. 7, nr 3, s. 135-147.
  • Nasser H., 2004, "Small-town USA goes 'micropolitan'", USA Today z 27 czerwca, www.usatoday.com/money/economy/2004-06-27-rural_x.htm [dostęp: 23.07.2008].
  • Paling R., Williamson J., 2013, Economic Linkages within Auckland: Final Report, New Zealand, http://www.med.govt.nz/sectors-industries/regions-cities/pdf-docs-library/research/economic-linkages-within-auckland/full-report.pdf [dostęp: 30.05.2013].
  • Partridge M.D., Ali K., Olfert M.R., 2010, "Rural-to-urban commuting: Three degrees of integration", Growth and Change, t. 41, nr 2, s. 303-335.
  • Puderer H., 2008, Defining and Measuring Metropolitan Areas: A Comparison Between Canada and the United States, Geography Working Paper, nr katalogowy 92F0138MIE, nr 2008002, Ottawa: Statistics Canada.
  • Rakowska J., 2013, Klasyfikacje obszarów - kryteria, definicje, metody delimitacji. Studium metodyczno-statystyczne, Warszawa: Wydawnictwo Wieś Jutra.
  • Raphael S., Stoli M.A., 2010 ,Job Sprawl and the Suburb anisation of Poverty, Metropolitan Policy Program, Metropolitan Opportunity Series, Washington, D.C.: Brookings.
  • Redefining Territories: The functional Regions, 2002, Paris: OECD.
  • Rouwendal J., Nijkamp P., 2004, "Living in two worlds: A review of home-to-work decisions", Growth and Change, t. 35, nr 3, s. 287-303.
  • Satterthwaite D., Tacoli C., 2003, The Urban Part of Rural Development: The Role of Small and Intermediate Urban Centres in Rural and Regional Development and Poverty Reduction, Working Paper Series on Rural-Urban Interactions and Livelihood Strategies, International Institute for Environment and Development.
  • Siggerud K.A., 2004, Job Access and Reverse Commute: Program Status and Potential Effects of Proposed Legislative Changes, GAO Reports z 20 sierpnia, Washington, DC: United States Government Accountability Office.
  • Smart M., 1974, "Labour market areas: Uses and definitions", Progress in Planning, t. 2, s. 239-353.
  • Smith T.E., Zenou Y., 2003, "Spatial mismatch, search effort and urban spatial structure", Journal of Urban Economics, t. 54, nr 1, s. 129-156.
  • Standards for Delineating Metropolitan and Micropolitan Statistical Areas, 2010, US Office of Management and Budget Federal Register, t. 75, nr 123, Monday, June 28,2010/Notices, www.whitehouse.gov/sites/default/files/omb/assets/fedreg 2010 /06282010 metro_standards-Complete.pdf [dostęp: 30.05.2013].
  • Stoll M.A., 1999, "Spatial mismatch, discrimination, and male youth employment in the Washington, DC area: Implications for residential mobility policies", Journal of Policy Analysis and Management, t. 18, nr 1, s. 77-98.
  • Stoll M.A., 2006, Race, Place and Poverty Revisited, National Poverty Centre Working Paper Series, http://www.npc.umich.edu/publications/workingpaper06/paperl4/working_paper06-14.pdf [dostęp: 30.05.2013].
  • Śleszyński P., 2013, "Delimitacja Miejskich Obszarów Funkcjonalnych stolic województw", Przegląd Geograficzny, t. 85(2), s. 173-197.
  • Taaffe E.J., Gauthier H.L., Maraffa T.A., 1980, "Extended commuting and the intermetro- politan periphery", Annals of the Association of American Geographers, t. 70, nr 3, s. 313-329.
  • Tacoli C., 1998, "Rural-urban interactions: a guide to the literature", Environment and Urbanization, t. 10, nr 1, s. 147-166.
  • Tolbert C., Sizer M., 1996, U.S. Commuting Zones and Labor Market Areas: A 1990 Update, Staff Paper No. AGES9614, Rural Economy Division, Economic Research Service, U.S. Department of Agriculture.
  • Tyson A.S., 1995, "'Reverse Commuting' to reverse city jobless rate", Christian Science Monitor, t. 88, nr 10, s. 1.
  • "Where the jobs are (and aren't)", 2012, Maclean's z 13 sierpnia, t. 125, nr 31.
  • Wilkin J., 2007, "Obszary wiejskie w warunkach dynamizacji zmian strukturalnych", ekspertyza przygotowana dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na potrzeby Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020, https://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/poziom_regionalny/strategia_rozwoju_polski_wschodniej_do_2020/dokumenty/Documents/bab9bd7ca82f457bb37178ce4d7d4c3dWilkin.pdf [dostęp: 15.05.2013].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171317495
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.