Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 79 Sport i rekreacja szansą rozwoju regionu | 70-81
Tytuł artykułu

Wpływ Euro 2012 na rozwój regionu - aspekty teoretyczne i wyniki badań empirycznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Impact of Euro 2012 on Regional Development Theoretical Issues and Research Results
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Organizację Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku przyznano Polsce i Ukrainie 18 kwietnia 2007 roku w Cardiff. Uznano to za ogromny sukces kraju, tym bardziej że piłka nożna jest powszechnie postrzegana jako bardzo prestiżowa dyscyplina sportu. Zarówno media jak i wielu ekonomistów wskazywało na liczne korzyści w postaci wzrostu gospodarki i rozwoju regionów, w których zostaną rozegrane mecze. Wyrażane opinie nie są oczywiście bezpodstawne- duże wydarzenie sportowe (ang. hallmark event lub mega event) jest bowiem definiowane jako "istotne, jednokrotne lub powtarzające się wydarzenie o ograniczonym czasie trwania, podejmowane także w celu wzmocnienia promocji danego regionu/miasta poprzez podniesienie świadomości oraz przyciągnięcie nowych turystów, a także i biznesu w krótkim lub długim czasie"[Euro 2012..., 2010, s. 1].(fragment tekstu)
EN
The paper consists of two parts - theoretical and empirical. In the theoretical part, the paper presents theoretical aspects of the influence of hallmark event/mega event on economy and regional development. The influence is presented in different aspects ie. short and long run, positive and negative effects. Moreover, the Preuss model (2007) of the influence is the basis of the further analysis. The growth of the competitiveness of the region is the basis of long-run analysis of the effect of hallmark events. Preuss proposed a model that shows relationships between hallmark event and the change of localization factors which are the elements of the competitiveness of the region. The factors described by Preuss are: infrastructure, knowledge and education, image, emotions, networks and culture. In the empirical part the research results are presented. The research was done on the sample of 300 firms belonging to SME sector in Pomerania Region (hotels, restaurants, transport and constructions). The research was done within the project "Euro 2012 - chances and threats for Pomerania Region". The author of the paper was the leader of the research group.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Daszkiewicz N., Stepnowska-Geniusz B., Potencjalne korzyści wynikające z organizacji Euro 2012 dla regionu Pomorskiego
  • [ w:] Euro 2012. Czy mała firma na Pomorzu może zyskać?, red. N. Daszkiewicz, J. Wasilczuk, VW Media, Gdańsk 2010.
  • Euro 2012. Czy mała firma na Pomorzu może zyskać?, red. N. Daszkiewicz, J. Wasilczuk, VW Media, Gdańsk 2010.
  • Preuss H., FIFA World Cup 2006 and its Legacy on Tourism, w: Trends and Issues in Global Tourism 2007, red. R. Conrady, M. Buck, Springer 2007.
  • Strużycki M., Znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw w rozwoju regionu - nowe wyzwania
  • [ w:] Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce regionu, red. M. Strużycki, PWE, Warszawa 2004.
  • Wach K., Regionalne otoczenie małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2008.
  • Wasilczuk J., Wpływ dużych wydarzeń sportowych na gospodarkę
  • [ w:] Euro 2012.Czy mała firma na Pomorzu może zyskać?, red. N. Daszkiewicz, J. Wasilczuk,VW Media, Gdańsk 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171317251
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.