Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 359 Zmiana warunkiem sukcesu Doskonałość w kształtowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw | 188-195
Tytuł artykułu

Zjawisko wielokulturowości w przedsiębiorstwach międzynarodowych

Warianty tytułu
The Phenomenon of Multiculturalism in International Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne przedsiębiorstwa funkcjonujące w ramach gospodarki globalnej stoją przed problemem konieczności dostosowania systemu organizacyjno-zarządczego do warunków tworzonych przez specyficzne czynniki poszczególnych rynków lokalnych, na których funkcjonują. Proces internacjonalizacji działalności firmy pociąga za sobą konieczność wielowymiarowych zmian, m.in. w obszarze kultury organizacji. W działalności przedsiębiorstw międzynarodowych i międzykulturowych obserwowane jest zjawisko tzw. dyfuzji kultur. Proces dyfuzji, jaki zachodzi w organizacji podczas łączenia różnych kultur, w konsekwencji wpływa na sprawność funkcjonowania całego systemu oraz jego członków, a tym samym na zdolność rozwoju i sukces całej organizacji.(abstrakt oryginalny)
EN
Modern companies operating in the global economy are facing the need to align their organizational-managerial conditions created by the specific factors of individual local markets in which they operate. The implemented internationalization of the company entails multi-dimensional changes, including the changes in the culture of the organization. A phenomenon called diffusion cultures is observed in the activities of international and crosscultural enterprises. The diffusion process which takes place in the organization when different cultures join, in consequence affects the efficiency of the entire system and its members, and thus influences the ability of the development and success of the entire organization.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Adler N.J., International Dimensions of Organizational Behavior, Kent Publishing Comp., Boston 1986.
  • Dubos R., Pochwała różnorodności, PIW, Warszawa 1986.
  • Green S., Strategy, Organizational Culture and Symbolism, "Long Range Planning" 1988, no. 2 (4).
  • Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Hofstede G., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2000.
  • Jarczewska-Romaniuk A., Przedsiębiorstwa międzynarodowe, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz- Warszawa 2004.
  • Mead R., Andrews T.G., Zarządzanie międzynarodowe, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
  • Schein E.H., Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass Pub., San Francisco, 1985.
  • Sikorski C., Dysonanse kulturowe w organizacji, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2002, nr 3-4 (2).
  • Smircich L., Concepts of Culture and Organizational Analysis, "Administrative Science Quartely" 1983, no. 28.
  • Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWE, Warszawa 2001.
  • Stor M., Strategiczne międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171317121
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.