Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 359 Zmiana warunkiem sukcesu Doskonałość w kształtowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw | 159-169
Tytuł artykułu

Efekt aureoli i badanie czynników sukcesu organizacji

Warianty tytułu
The halo Effect. Investigation of the Organization's Success Factors
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Główną tezą opracowania jest twierdzenie, że nasze wyobrażenia na temat biznesu narażone są na iluzje, a najbardziej rozpowszechnioną z nich jest tzw. efekt aureoli. Przejawia się on m.in. skłonnością do oceny cech indywidualnych na podstawie ogólnego wrażenia. Większości ludziom trudności sprawia niezależna ocena poszczególnych cech obiektu i dlatego oceniają oni dany obiekt w całości. Umysł tworzy i podtrzymuje całościowy i niesprzeczny wewnętrznie obraz rzeczywistości, ograniczając dysonans poznawczy. Efekt aureoli powoduje "słabe miejsce" oceny rzeczywistości, któremu często towarzyszą inne błędy poznawcze, ograniczające jakość uzyskiwanych danych i jasność spojrzenia na czynniki wpływające na rezultaty i efektywność działalności firm.(abstrakt oryginalny)
EN
Our perception of business is biased and subject to illusion, with the so-called halo effect being the illusion that is most widely spread. There are a few forms of the halo effect. The inclination to assess individual features on the basis of a general perception is one of them. It is difficult for most people to independently evaluate individual features of an object, and consequently the object is evaluated as a whole. The mind creates and sustains a holistic and internally coherent picture of reality, and thus limits cognitive dissonance. The halo effect is not the only illusion that distorts our perception of business. However, it is the basic illusion. It is the "bottleneck" of the evaluation of reality, which is often accompanied by other cognitive errors, limiting the quality of the data obtained as well as the clarity of observation of factors that affect the results of companies and the effectiveness of their operation.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Collins J., Good to Great. Why Some Companies Make the Leap... and Others Don't, Random Business Books, New York 2001.
  • Collins J., Porras J., Wizjonerskie organizacje. Skuteczne praktyki najlepszych z najlepszych, MT Biznes, Warszawa 2008.
  • Downey K.H., Chacko T., McElroy J.C., Attributions of the 'Causes' of Performance: A constructive. Quasi-longitudinal Replication of the Staw Study, "Organizational Behavior and Human Performance" 1989, no. 24.
  • Kottler J., Heskett J., Corporate Culture and Performance, the Free Press, New York 2002.
  • Krzakiewicz K., Cyfert S., Przywództwo sensualne w procesie zarządzania organizacją, "Przegląd Organizacji" 2013, nr 6.
  • Marcus A., Big Winners and Big Losers, The Four Secrets of Long - Term Business Success and Failure, Pearson Education Inc., New York 2006.
  • Magretta J., Understanding Michael Porter, Harvard Business Press, New York 2013.
  • Narver J., Slater S., The Effect of Market Orientation on Business Performance, "Journal of Marketing", October 2000.
  • O'Connor J., McDermott I., The art of systems thinking, Thorsons, New York 2008.
  • O'Reilly Ch., Pfeffer J., Hidden Value: How Great Companies Achieve Extraordinary Results with Ordinary People, Harvard Business School Press, Boston 2000.
  • Peters T.J., Waterman R.H., In Search of Excellence: Lessons from America's Best Managed Companies, Warner Books, New York 1982.
  • Rosenzweig P., The Halo Effect, Free Press, New York 2008.
  • Staw B., Attribution of "Canes" of Performance, A General Alternative Interpretation of Cross - Selectional Research on Organizations, "Organizational Behavior and Human Performance" 1995, no. 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171316739
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.