Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 7 | 40-46
Tytuł artykułu

The Characteristics of Knowledge Management Processes in the Polish Service Industry Companies

Warianty tytułu
Charakterystyka procesów zarządzania wiedzą w polskich przedsiębiorstwach usługowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Sektor usług jest obecnie kluczowym elementem gospodarek krajów rozwiniętych. Sposób tworzenia wartości dodanej w tym sektorze sprawia, że bardzo ważnym zasobem dla przedsiębiorstw działających w tym obszarze jest wiedza oraz procesy zarządzania tym zasobem. W związku z tym celem artykułu jest poznanie charakterystyki oraz poziomu intensywności procesów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwach usługowych, a także porównanie otrzymanych wyników z rezultatami badań przeprowadzonych w ramach pozostałych sektorów gospodarki. Empiryczne wyniki badań pokazują, iż przedsiębiorstwa usługowe posiadają przeciętnie bardziej intensywne procesy zarządzania wiedzą w porównaniu do podmiotów działających w innych sektorach. Szczegółowa charakterystyka tych działań jest zróżnicowana w zależności od dokładnej specjalizacji przedsiębiorstwa, liczby zatrudnionych pracowników oraz w nieco mniejszym stopniu od jego formy własności. (abstrakt oryginalny)
EN
Service industry is currently the key element of developed economies. The characteristics of value added creation in this sector makes knowledge and consequently its management processes the critical issue for companies operating in this industry. Therefore, the aim of this article is exploring the characteristics and intensity of knowledge management (KM) processes in the service industry companies. The empirical results reveal that service industry enterprises have more intensive processes in this area than businesses from other sectors. The characteristics and strength of knowledge actions is also different depending on entity's precise specialization, number of employees, and to some extent, form of ownership. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
40-46
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznań University of Economics, Poland
Bibliografia
  • [1] AHMED P.K., Lity K.K., LOH A.Y.E., Learning through Knowledge Management, Butterworth-Heinemann, Oxford 2002.
  • [2] DARROCH J., Developing a Measure of Knowledge Management Behaviors and Practices, "Journal of Knowledge Management" 2003, No. 7, Iss. 5, pp. 41-54.
  • [3] GEISLER E., WICKRAMASINGHE N.. Principles of Knowledge Management. Theory, Practice, and Cases, M.E. Sharpe, London 2009.
  • [4] GOLDSTEIN S.M., JOHNSTON R., DUFFY J., RAO J., The Service Concept: The Missing Link in Service Design Research? "Journal of Operations Management" 2002, No. 20, pp. 121 -134.
  • [5] GRÖNFELDT S., STROHER J., Service Leadership. The Quest for Competitive Advantage., SAGE Publications, London 2006.
  • [6] GRÖNROOS CH., Service Management and Marketing. A Customer Relationship Management Approach, John Wiley & Sons, New York 2005.
  • [7] HAKSEVER C., RENDER В., RUSSELL R.S., MURDICK R.G., Service Management and Operations, Prentice-Hall, Upper Saddle River 2000.
  • [8] HANDZIC M., ZHOU A.Z., Knowledge Management. An Integrative Approach, Chandos Publishing, Oxford 2005.
  • [9] KARWOWSKI W., Zarządzanie wiedzą. O czynnikach ludzkich w organizacji, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2010.
  • [10] KŁAK M., Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, Kielce 2010.
  • [11] LIEBOWITZ J., Making Cents out of Knowledge Management, The Scarecrow Press, inc., Laham 2008.
  • [12] MARTINEZ A.R.M., Micro-Bargaining as Enhancer of Knowledge Management. A Comparison between Mexico and Germany, Rainer Hamp Verlag, München und Mering 2010.
  • [13] NORMAN R., Zarządzanie usługami. Strategie i przywództwo w biznesie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012.
  • [14] PALISZKIEWICZ J.O., Zarządzanie wiedzą w małych i średnich przedsiębiorstwach - koncepcja oceny i modele, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007.
  • [15] PERECHUDA K, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • [16] STANKIEWICZ M.J., Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń 2006.
  • [17] SZYJEWSKI Z., NOWAK J.S., GRABARA J.K., Strategie informatyzacji i zarządzania wiedzą, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004.
  • [18] WERESA M.A., Establishing Competitive Advantages in the Service Sector in EU Member States, Peter Lang, Frankfurt am Main 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171316291
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.