Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 4 | 82-97
Tytuł artykułu

Trening umiejętności społecznych jako forma podnoszenia kompetencji społecznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Social skills training as a form of social increasing competence
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule podjęto problematykę dotyczącą roli szkoleń w zakresie rozwoju i doskonalenia kompetencji społecznych pracowników, osób bezrobotnych, zagrożonych bezrobociem i wykluczeniem społecznym. Przedstawiono trening umiejętności społecznych jako formę podnoszenia kompetencji społecznych w aspekcie behawioralnym. Omówiono modelową strukturę pojedynczej sesji treningu, metody i techniki specyficzne dla treningu umiejętności społecznych oraz czynniki warunkujące jego skuteczność. (abstrakt oryginalny)
EN
This article considers the problem of training which are developing and improving competences for social workers, people who are unemployed, threatened by unemployment and social exclusion. It presents social skills training as a form of raising this skills in behavioral term. It shows a model structure of single training session, methods and techniques which are specific for social skills training and factors conditioning its effectiveness. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
82-97
Opis fizyczny
Twórcy
  • Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
Bibliografia
  • Argyle M. (1994), Nowe ustalenia w treningu umiejętności społecznych, w: Domachowski W., Argyle M. (red), Reguły życia społecznego: oksfordzka psychologia społeczna, Warszawa, PWN
  • Argyle M. (1999), Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa
  • Armstrong M. (2002), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków
  • Aronson E., Wilson T.D., Alert R.M. (2012), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań
  • Bandach M. (2013), Znaczenie kompetencji społecznych dla funkcjonowania człowieka, w: J. Boryszewska (red.), Socjoterapia w praktyce szkolnej. Materiały dla prowadzących zajęcia, Wyd. PWSIP, ODN, Łomża
  • Bobrowska-Jabłońska K. (2003), Znaczenie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych w kształceniu w SGH - raport z badań, E-mentor 2, SGH, Warszawa
  • Borkowski J. (2003), Podstawy psychologii społecznej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa
  • Bramley P. (2011), Ocena efektywności szkoleń, Wolters Kluwer Polska, Warszawa
  • Caban M.J., Rewerski T. (2005), Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne u osób pracujących i bezrobotnych, Polityka Społeczna 2
  • Cialdini R.B. (2013), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
  • Czapla T.P. (2010), Zintegrowany model kompetencji, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica nr 234/2010, http://hdl.handle.net/11089/278 [24.07.2013]
  • Czapla T.P. (2011), Modelowanie kompetencji pracowniczych w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź
  • Czechowska-Bieluga M., Kanios A., Sarzyńska E. (2009), Profile kompetencji społecznych osób pracujących i bezrobotnych, UMCS, Lublin
  • Emerling A., Orliństa A., Węsierska S. (2010), Formowanie kwalifikacji pracowniczych. Raport z badania, http://konfederacjalewiatan.pl/files/publikacje/lewiatan_kwalifikacje.pdf [24.07.2013]
  • Filipowicz G. (2004), Zarządzanie kompetencjami zawodowym, PWE, Warszawa
  • Goleman D. (1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce, Wydawnictwo MEDIA Rodzina, Poznań
  • Goleman D. (2007), Inteligencja emocjonalna, Wydawnictwo MEDIA Rodzina, Poznań
  • http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/2/id/17 [20.07.2013]
  • http://www.mrr.gov.pl/aktualnosci/Fundusze_Europejskie_2014_2020/Documents/Informacja prasowa_Gdansk_przyszloscEFS_307.pdf [31.08.2013]
  • Jurek P. (2012), Metody pomiaru kompetencji zawodowych, Zeszyt informacyjno - metodyczny doradcy zawodowego 54, MPIPS, Warszawa
  • Kopaliński W. (2007), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa
  • Kruk M. (2008), Struktura osobowości i kompetencje społeczne osób korzystających z pomocy w ośrodkach MONAR, Serwis Informacyjny Narkomania 1
  • Larkowa H. (1987), Człowiek niepełnosprawny - problemy psychologiczne, PWN, Warszawa
  • Martowska, K. (2012), Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych, Liberi Libri, Warszawa, http://liberilibri.pl/sites/default/files/Martowska_2012.pdf [20.07.2013]
  • Matczak A. (2005), Uwarunkowania inteligencji emocjonalnej i kompetencji społeczno- emocjonalnych. Raport końcowy z realizacji projektu 2 H01 F 062 23 w latach 2002-2005. Warszawa, tekst niepublikowany
  • Matczak A. (2007), Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS, Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa
  • Mazurek-Kucharska B. (2011), Kompetencje społeczne pracowników o niskich kwalifikacjach. Badania empiryczne, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty 3 (21), SGH, Warszawa
  • Meder J. (red.), (1999), Trening umiejętności społecznych w rehabilitacji zaburzeń psychicznych, ŚLĄSK sp. z o.o., Wydawnictwo Naukowe, Katowice
  • Ostrowska A. (2003), Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych - bariery dorosłości, w: Rzędzicka K., Kobylańska A. (red.), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczu pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków
  • Rostkowski T. (2006), Zintegrowany system zarządzania kompetencjami, w: Juchnowicz M. (red.), Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa Economics and Management - 4/2013 97
  • Rostowski T. (2002), Kompetencje jako jakość zarządzania zasobami ludzkimi, w: Sakowicz A. (red.), Jakość zasobów firmy. Kultura, kompetencje, konkurencyjność, Wydawnictwo POLTEXT, Warszawa
  • Rozwijanie kompetencji społecznych u młodych osób z problemami społecznymi (2011), Re- Chama. Podręcznik dla nauczycieli i trenerów, http://www.pss-omenius.eu/doc/Guide_PL.pdf [02.09.2012]
  • Sawicka K. (red.), (2011), Socjoterapia, Wydawnictwo Kompendium, Warszawa
  • Smółka P. (2006), Jak skutecznie szkolić umiejętności interpersonalne? w: Kaczmarek B., Kucharski A., Stencel M. (red.), Komunikowanie się. Problemy i perspektywy, Wydawnictwo UMCS, Lublin
  • Smółka P. (2008), Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Wolters Kluwer Polska - Oficyna, Kraków
  • Worek B., Stec K., Szklarczyk D., Keler K. (2011), Kto nas kształci po zakończeniu szkoły? Raport z badań firm i instytucji szkoleniowych wzbogacony wynikami badań ludności oraz badań pracodawców realizowanych w 2010 r. w ramach projektu "Bilans Kapitału Ludzkiego", PARP, http://bkl.parp.gov.pl/system/files/Downloads/20110616070806/Kto_nas_ksztalci_po_zakonczeniu_szkoly.pdf?1308200911 [24.07.2013]
  • Zając E. (2012), Program zajęć socjoterapeutycznych dla uczniów gimnazjum oparty o metodę TZA-ART, opublikowany na stronie internetowej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Rabce - Zdroju, http://www.ppprabka.nowotarski.pl [02.09.2012]
  • Żukiewicz A. (2009), Kompetencje społeczne i relacje międzyludzkie w przestrzeni życia codziennego, Praca Socjalna 4
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171316209
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.