Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 4 Dziedzictwo kulturowe, historyczne podróżowanie i współczesne aspekty turystyki | 35-42
Tytuł artykułu

Żegluga handlowa w późnym Antyku : kilka uwag na podstawie Edictum Diocletiani De Pretiis Rerum Venalium

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Shipping in Late Antiquity : Some Remaks about Edictum Diocletiani De Pretiis Rerum Venalium
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Część badaczy uważa, że żegluga handlowa przeżywała kryzys w późnej starożytności. Transport wodny w późnym antyku można przedstawić w oparciu o wiele źródeł, szczególnie przydatny wydaje się tu edykt o cenach Dioklecjana. Cesarz postanowił ograniczyć możliwość wzrostu cen i wydał w 301 roku Edykt o cenach wystawionych na sprzedaż. Cały koncept reform gospodarczych cesarza nie jest do końca jasny, ale z pewnością miał on powiązanie z edyktem monetarnym z 1.09.301 roku, który podwyższył wartość nabywczą pieniądza. Regulacji edyktu o cenach podlegały ceny towarów, wynagrodzenia za pracę oraz koszty transportu. Dioklecjan określił ceny maksymalne, nie zaś ceny ściśle określone. Rozdział 37 edyktu był poświęcony transportowi wodnemu.(fragment tekstu)
EN
The Price Edict of Diocletian shows us the cost of shipping, but also places where one could transport his goods. In this article I try to explain how we can use different sources to know something more about shipping in Late Antiquity.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktorant
Bibliografia
  • 1. Arnaund P. (2007) Diocletian's Prices Edict: the prices of seaborne transport and average duration of maritime travel. Journal of Roman Archaeology, t. 20, s. 321-336.
  • 2. Casson L. (1951) Speed under sail of ancient ships. Transactions of the American Philological Association t. 82, s. 136-148.
  • 3. Casson L. (1971) Ships and seamanschip in ancient world. Princeton.
  • 4. Crawford M.H., Reynolds J. (1979) The Aezani copy of Prices Edict. Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik, t. 34, s. 163-211.
  • 5. Ducin S. (1997) Sztuka nawigacji w starożytnej Grecji i w Rzymie. Lublin.
  • 6. Duncan-Jones R.P. (1974) Diocletian's Price Edict and the cost of transport [w:] Tenże, Economy of the Roman Empire. Cambridge s. 365-369.
  • 7. Duncan-Jones R.P. (1976) The size of modius castrensis. Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik, t. 21, s. 53-62.
  • 8. Duncan-Jones R.P. (2006) Roman Customs Dues: a Comparative View. Latomus, t. 65, s. 3-16.
  • 9. Dyczek P. (1999) Amfory rzymskie z obszaru dolnego Dunaju. Dystrybucja amfor i transportowanych w nich produktów w I-III w. po Chr. Warszawa.
  • 10. Edykt Dioklecjana o cenach wystawionych na sprzedaż (2007) przekład, wstęp i opracowanie Agnieszka i Piotr Barańscy, Paweł Janiszewski, Fontes Historiae Antiquae XI, Poznań.
  • 11. Ermatinger J. (1996)The Economic Reforms of Diocletian. St. Katharinen.
  • 12. Green K. (1986) The Archeology of the Roman Economy. London.
  • 13. Hopkins K. (1983) Models, Ships and Staples [w:] Trade and Famine in Classical Antiquity eds. P. Garnsey, C. R. Whittaker. Cambridge s. 84-107.
  • 14. Jahn J. (1980) Zum Rauminhalt von Artabe und modius castrensis: ein Diskussionsbeitrag. Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik, t. 38, s. 223-228.
  • 15. Jundziłł J. (1991) Rzymianie a morze. Bydgoszcz.
  • 16. Jundziłł J. (1995) Kryzys czy ewolucja rzymskiej aktywności na morzach w okresie późnego cesarstwa rzymskiego (prowincje zachodnie a wschodnie). Aniquitas, t. 21, s. 159-169.
  • 17. Ligt de L. (1990) Demand, Supply, Distribution: The Roman Peasantry between Town and Countryside: Rural Monetization and Peasant Demand. Münstersche Beiträge zur Antiken Handelsgeschichte t. 9, s. 24-58
  • 18. Ligt de L. (1991) The Roman Peasantry Demand, Supply, Distribution between Town and Countryside II: Supply, Distribution and Comparative Perspective. Münstersche Beiträge zur Antiken Handelsgeschichte t.10, s. 33-77.
  • 19. Parker A. J. (1992) Ancient Shipwrecks of the Mediterranean and Roman Provinces. BAR Interanational Series 580, Oxford.
  • 20. Peacock D. P. S., Williams D. F. (1986) Amphorae and the Roman economy. London, New York.
  • 21. Reiter F. (2001) Vorschläge zu Lesung und Deutung einiger Transportbescheinigugen. Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik, t. 134, s. 191-207.
  • 22. Remesal Rodriguez J. ( 1986) Die Organisation des Nahrungsmittelimportes am Limes. [w:] Studien zu den Militärgrenzen Roms III. 13. Inernationaler Limeskongress Aalen 1983. Stuttgart, s. 760-767.
  • 23. Sirks B. (1991a) Food for Rome. Amsterdam.
  • 24. Sirks B. (1991b) The Size of the Grain Distributions in Imperial Rome and Constantinople. Athenaeum, t. 79 s. 215-237.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171316051
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.