Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 923 Metody analizy danych | 59-69
Tytuł artykułu

Metody pomiaru jakości kształcenia na uczelniach wyższych

Warianty tytułu
Methods for Measuring Quality in Higher Education
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem pracy jest przedstawienie wybranych metod pomiaru jakości kształcenia na uczelniach wyższych na podstawie danych marketingowych. Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej w sposób syntetyczny przedstawiono pojęcie jakości i jakości usług edukacyjnych na poziomie wyższym. W drugiej części zaprezentowano metody jej pomiaru z wykorzystaniem modelu SERVQUAL i techniki IPA oraz możliwości aplikacyjnych obu metod na przykładzie Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to present marketing methods of measuring the quality of higher education. The article consists of two parts. The first concerns theoretical issues about quality and quality service of higher education. The second presents two methods of measuring quality service in higher education (SERVQUAL, IPA). (original abstract)
Rocznik
Strony
59-69
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Brzeziński J. [2004], Metodologia badań psychologicznych, wyd. 5, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Bugdol M. [2008], Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej. Teoria i praktyka, wyd. 1, Difin, Warszawa.
  • Choudhury K. [2011], A Model of Service Quality in the Education Service, www.iimcal.ac.in/research/Download/education-Koushiki.pdf (dostęp: 15.01.2011).
  • Hamrol A. [2007], Zarządzanie jakością z przykładami, wyd. 2 zm., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Jakość w badaniach i dydaktyce szkół wyższych, red. S. Doroszewicz i A. Kobylińska [2007], Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Kitchroen K. [2004], Literature Review: Service Quality in Educational Institutions, "ABAC Journal", vol. 24, nr 2, www.journal.au.edu/abac_journal/2004/may04/abacvol24no2_artical02.pdf (dostęp: 7.01.2011).
  • Kolman R. [2009], Kwalitologia - wiedza o różnych dziedzinach jakości, wyd. 1, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
  • Lewis R. [2004], Importance-Performance Analysis, "Australasian Journal of Engineering", vol. 2, www.aaee.com.au/journal/2004/lewis04.pdf (dostęp: 12.02.2011).
  • Łuczak J., Matuszak-Flejszman A. [2007], Metody i techniki zarządzania jakością, wyd. 1, Wydawnictwo Quality Progress, Poznań.
  • Martilla J.A., James J.C. [1977], Importance-Performance Analysis, "Journal of Marketing", vol. 41.
  • Parasuraman A., Zeithaml V.A., Berry L.L. [1985], A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research, "Journal of Marketing", vol. 49.
  • Parasuraman A., Zeithaml V. A., Berry L.L. [1990], Delivering Quality Service. Balancing Customer Perceptions and Expectations, 1st ed., The Free Press, New York.
  • Przybylski W., Rudnicki S., Szwed A. [2010], Ewaluacja jakości dydaktyki w szkolnictwie wyższym. Metody, narzędzia, dobre praktyki, wyd. 1, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Europejskiej, Kraków.
  • Sagan A. [2003], Skale jako podstawowy instrument pomiaru w badaniach satysfakcji i lojalności, www.statsoft.pl/czytelnia/marketing/skale.pdf (dostęp: 2.12.2010).
  • Sztejnberg A. [2008], Doskonalenie usług edukacyjnych. Podstawy pomiaru jakości kształcenia, wyd. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  • Sztejnberg A., Stypułkowska M. [2005], Ocena względnej ważności wymiarów SERVQUAL jako metoda wspomagania jakości kształcenia w szkole wyższej [w:] Media i metody wspomagające jakość kształcenia, red. K. Jankowski, B. Sitarska i C. Tkaczuk, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce, www.inp.uni.opole.pl/~sztejnberg/komspol/ocena.pdf (dostęp: 27.01.2011).
  • Sztejnberg A., Stypułkowska M., Hurek J. [2005], Zastosowanie modelu SERVQUAL w mierzeniu jakości usług edukacyjnych [w:] Aktuálni otázky výuky chemie / Actual Questions of Chemistry Education, red. M. Bilek, Hradec Králové, www.inp.uni.opole.pl/~sztejnberg/komspol/servqual.pdf (dostęp: 27.01.2011).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171316033
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.