Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 79 | nr 135 | 215-233
Tytuł artykułu

Kształcenie w obszarze rachunkowości zarządczej/controllingu na studiach I i II stopnia na kierunku Finanse i Rachunkowość w Polsce

Warianty tytułu
Education in the Field of Management Accounting/controlling at Undergraduate (bachelor) and Graduate (master) Level Studies in Finance and Accounting in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zbadanie procesu kształcenia w obszarze rachunkowości zarządczej w Polsce i pod-jęcie próby oceny tych procesów z punktu widzenia potrzeb i zadań, jakie stoją przed grupą specjalistów do spraw rachunkowości zarządczej/controllingu. Cel zostanie zrealizowany w oparciu o przeprowadzone badania programów kształcenia na kierunku Finanse i Rachunkowość na 60 uczelniach wyższych bądź wydziałach w Polsce. Wyniki badania wskazują, że proces kształcenia specjalistów do spraw rachunkowości zarządczej w Polsce wymaga wprowadzenia istotnych zmian. Co więcej, wiedza przekazywana kandydatom kierunku Finanse i Rachunkowość jest w większości badanych przypadków niewystarczająca do realizowania zadań w obszarze rachunkowości zarządczej, jakie stoją przed kontrolerem finansowym czy księgowym. Jak dotychczas, nie przeprowadzono badań tego typu w Polsce, dlatego też wyniki mogą okazać się przydatne do planowania zmian w programach nauczania. Artykuł oprócz omówienia wyników przeprowadzonego badania zawiera także przegląd światowej literatury w obszarze kształcenia specjalistów do spraw rachunkowości zarządczej, który stanowi wskazówkę odnośnie do możliwości prowadzenia tego typu badań w Polsce.(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to analyze the process of education in the field of management accounting in Poland and to evaluate this process from the viewpoint of tasks faced by specialists in management accounting/controlling. To achieve this objective, educational programs in the fields of Finance and Accounting at 60 universities or faculties in Poland were examined. The survey results indicate that the process of education in management accounting in Poland requires a significant change. Moreover, the knowledge acquired by students during courses is mostly insufficient to perform tasks in the area of the management accounting. The results of the research may prove useful for planning changes in the curricula of universities. The article also includes a review of world literature on management accounting education, which can be an inspiration for conducting this type of research in Poland.(original abstract)
Rocznik
Tom
79
Numer
Strony
215-233
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Ahadiat N. (2008), In search of practiced-based topics for management accounting education, "Management Accounting Quarterly", vol. 9, issue 4, s. 42-54.
  • Böer B.G. (2000), Management accounting education: yesterday, today and tomorrow, "Issues in Accounting Education", May, s. 313-334.
  • Brewer P.C. (2000), An approach to organizing a management accounting curriculum, "Issues in Accounting Education", vol. 15, issue 2, s. 211-236.
  • Cable J.R., Healy P., Mathew E. (2009), Teaching future management accountants, "Management Accounting Quarterly", vol. 10, no. 4, s. 44-50.
  • Cooper P. (2006), Adapting management accounting knowledge needs to functional and economic change, "Accounting Education", vol. 15, issue 3, s. 287-300.
  • Deakin E.B., Summers E.J. (1975), A survey of curriculum topics relevant to the practice of management accounting, "Accounting Review", vol. 50, no. 2, s. 380-383.
  • Goldman Recruitment Salary Survey 2013 (2013), Goldman Recruitment, Warszawa.
  • Khan Z.U., Cianciolo T.A., Peacock E. (2000), A plan for reengineering management accounting education based on the IMA's Practice Analysis, "Management Accounting Quarterly", Winter, s. 36-41.
  • Montano J.L.A., Anes J.A.D., Hassall T., Joyce J. (2001), Vocational skills in the accounting professional profile: the Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) employers' opinion, "Accounting Education", vol. 10, no. 3, s. 299-313.
  • Scapens R.W. (1983), Closing the gap between theory and practice, "Management Accounting", vol. 61, no. 1, s. 34-36.
  • Siegel G., Sorensen J.E., Klammer T., Richtermeyer S.B. (2010), The ongoing preparation gap in management accounting education: a guide for change, "Management Accounting Quarterly", vol. 11, issue 4, s. 29-39.
  • Sobańska I. (2003), Rachunkowość zarządcza, [w:] I. Sobańska (red.), Rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, s. 32-57.
  • Sobańska I., Wnuk T. (2003), Zmiany w praktyce rachunkowości na przełomie XX i XXI wieku, "Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej", t. 56, SKwP, Warszawa, s. 215-221.
  • Szychta A. (2005), Rola współczesnych specjalistów do spraw rachunkowości zarządczej w świetle ewolucji jej zakresu i metod, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", t. 25 (81), SKwP, Warszawa, s. 80-107.
  • Szychta A. (2002), The scope of application of management accounting methods in Polish enterprises, "Management Accounting Research", vol. 13, no. 4, s. 401-418.
  • Tan L.M., Flowler M.B., Hawkes L. (2004), Management accounting curricula: striking a balance between the views of educators and practitioners, "Accounting Education", vol. 13, no. 1, s. 51-67.
  • Tatikonda L.U. (2004), Naked truths about accounting curricula, "Management Accounting Quarterly", vol. 5, issue 2, s. 62-73.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171316017
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.