Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 39 Modelowanie procesów i systemów logistycznych | 203-2018
Tytuł artykułu

Plan sourcingowy jako narzędzie strategicznego zarządzania zakupami w przedsiębiorstwie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Sourcing Plan as the Instrument of Strategic Management in Purchasing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie istoty i konstrukcji planu sourcingowego, jako jednego z dwóch rodzajów planów strategicznych1 wykorzystywanych w działalności zakupowej przedsiębiorstw. Znaczenie planu sourcingowego wynika z faktu, ze jest on opracowywany dla produktów zaopatrzeniowych, charakteryzujących się znaczącym wpływem na wyniki finansowe i sprzedażowe przedsiębiorstwa oraz dużym ryzykiem dostaw. Celem planu jest sformułowanie strategii pozyskiwania produktu zaopatrzeniowego (sourcing strategy), a takze przygotowanie odpowiednich programów wdrożeniowych. Ze względu na skale zakupów i zakres prowadzonej analizy plan sourcingowy jest przygotowywany przez zespoły zakupowe wspierane przez specjalistów różnych dziedzin. Horyzont czasowy planu wynosi kilka lat (najczęsciej od 3 do 5 lat) i jest zwykle opracowywany w dużych przedsiębiorstwach, najczęściej w międzynarodowych korporacjach. W mniejszych przedsiębiorstwach wykorzystywanie planów sourcingowych nie jest jednak rozpowszechnione, dlatego pośrednim celem artykułu jest przedstawienie tej dobrej praktyki i wskazanie na wynikające z jej zastosowania korzyści.(fragment tekstu)
EN
Nowadays sourcing plan becomes an increasingly signifi cant instrument used by enterprises to work out and put into operation the strategy of purchasing commodities. Due to its importance and method of preparation, it can be compared to the marketing plans designed for final products. The aim of this article was to present the essence, structure and benefi ts a sourcing plan brings for each enterprise. The specifi city of the strategic management process in purchasing as well as the different types of strategic and operational plans in relation to sourcing plans were discussed.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Dabrowski J., Strategia produktu w działalnosci zakupowej przedsiebiorstw, [w:] Studia i materiały Instytutu Transportu i Handlu Morskiego, pod red. K. Dobrowolskiego, H. Klimek, K. Krefta, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008
  • Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2007
  • Kotler F., Marketing, Dom Wydawniczy Rebis Sp. z o.o., Poznan 2005
  • Lysons K., Zakupy zaopatrzeniowe, PWE, Warszawa 2004
  • Robbins S.P., DeCenzo D. A., Podstawy zarzadzania, PWE, Warszawa 2002
  • Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R., Kierowanie, PWE, Warszawa 2001
  • Weele A.J. van, Purchasing and supply chain management: Analysis, planning and practice, Thomson Learning, London 2000
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171315721
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.