Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 79 | nr 135 | 9-29
Tytuł artykułu

Przegląd wyników badań w zakresie związku ujawniania informacji o segmentach w sprawozdaniu finansowym i pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
The Disclosure of Segment Information in Financial Statements and the Competitive Position of a Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest prezentacja wniosków wynikających z badań dotyczących związku ujawniania in-formacji o segmentach i pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw. Aby osiągnąć cel, przeprowadzono studia literatury zagranicznej i krajowej z zakresu rachunkowości, zajmującej się zagadnieniem poruszonym w artykule. Najwcześniejsze zaprezentowane badanie dotyczące analizowanego problemu pochodzi z 1968 r. Badania dotyczące związku segmentów i pozycji konkurencyjnej zostały podzielone na trzy grupy: 1) badania dotyczące segmentów i pozycji konkurencyjnej, 2) badania dotyczące US GAAP, które są najbardziej liczne, 3) badania poświęcone standardom innym niż US GAAP. (abstrakt oryginalny)
EN
Despite the numerous benefits of segment information, many entities criticize the obligation of disclosing those information. The main issue relates to the fear of losing competitive position. The paper presents research carried out in Poland and abroad concerning the determination of the relationship between the disclosure of segment information and the competitive position of a company. The earliest study presented in this paper that addressed this problem was carried out in 1968. The research dealing with the relationship between segment reporting and competitive position has been divided into three groups: 1) research on segments and competitive position, 2) research on US GAAP, which are the most numerous, 3) research on standards other than US GAAP.(original abstract)
Rocznik
Tom
79
Numer
Strony
9-29
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Berger P.G., Hann R.N. (2005), Segment Profitability and the Proprietary and Agency Costs of disclosure, Graduate School of Business, University of Chicago, Chicago, IL, Leventhal School of Accounting, University of Southern California, Los Angeles, CA.
  • Berger P.G., Hann R.N. (2003a), Segment Profitability and the Proprietary Costs of Disclosure, Graduate School of Business, University of Chicago, Chicago, IL; Leventhal School of Accounting, University of Southern California, Los Angeles, CA.
  • Berger P.G., Hann R.N. (2003b), The impact of SFAS 131 on information and monitoring, "Journal of Accounting Research", vol. 41, no. 2.
  • Berger P.G., Hann R.N. (2002), Segment Disclosures, Proprietary Costs, and the Market for Corporate Control, working paper, University of Pennsylvania.
  • Emmanuel C.R., Garrod N. (1992), On the segment identification issue, "Accounting and Business Re-search", vol. 17 (67).
  • Ettredge M., Park S.Y., Smith D.B., Stone M.S. (2004), The Effect of SFAS No. 131 on the Cross-segment Variability of Profits Reported by Multiple Segment Firms, paper prepared for the European Accounting Association, Göteborg.
  • Ettredge M., Kwon S.Y., Smith D. (2002), Security market effect associated with SFAS No. 131: reported business segments, "Review of Quantitative Finance and Accounting", vol. 18.
  • Graham J.R., Harvey C.R., Rajgopal S. (2005), The economic implications of corporate financial reporting, "Journal of Accounting and Economics", vol. 40.
  • Harris M.S. (1998), The association between competition and managers' business segment reporting decisions, "Journal of Accounting Research", vol. 36, no. 1.
  • Hayes R., Lundholm R. (1996), Segment reporting to the capital market in the presence of a competitor, "Journal of Accounting Research", vol. 34, no. 2.
  • Nagarajan N.J., Sridhar S.S. (1996), Corporate responses to segment disclosure requirement, "Journal of Accounting and Economics", vol. 21.
  • Nichols N.B., Street D.L. (2004), The Relationship Between Competition and Business Segment Reporting Decisions under IAS 14 Revised and the Management Approach, paper prepared for the European Accounting Association, Göteborg.
  • Nichols N.B., Street D.L., Tarca A. (2013), The impact of segment reporting under the IFRS 8 and SFAS 131 management approach: a research review, "Journal of International Financial Management & Accounting", vol. 24, no. 3.
  • Prather-Kinsey J., Meek G.K. (2004), The effect of revised IAS 14 on segment reporting, "European Accounting Review", vol. 13, no. 2.
  • Świderska G.K. (red.) (2010), Wpływ zakresu ujawnianych informacji na poprawę ochrony inwestorów oraz pozycję konkurencyjną emitentów papierów wartościowych, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa (projekt badawczy nr N113 024 32/2706).
  • International Financial Reporting Standard 8 (2006), Operating Segments, IASCF, London.
  • Międzynarodowy Standard Rachunkowości MSR 14 (2004), Sprawozdawczość dotycząca segmentów działalności, International Accounting Standards Board, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, London-Warszawa.
  • Statement of Financial Accounting Standards No. 14 (1976), Financial Reporting for Segments of Business Enterprise, Financial Accounting Standards Board of the Financial Accounting Foundation, Norwalk.
  • Statement of Financial Accounting Standards No. 131 (1997), Disclosures About Segments of an Enterprise and Related Information, Financial Accounting Standards Board of the Financial Accounting Foundation, Norwalk.
  • Botosan C.A., Stanford M. (2005), Managers' motives to withhold segment disclosures and the effect of SFAS No. 131 on analysts' information environment, http://econ.au.dk/fileadmin/Economics_Business/Education/Summer_University_2012/6308_Advanced_Financial_Accounting/Advanced_Financial_Accounting/11/Botosan_Stanford_TAR_2006.pdf (dostęp 07.01.2014).
  • Leuz C. (1999), Proprietary versus non-proprietary disclosures: voluntary cash flow statements and business segment reports in Germany, working paper, University of Pennsylvania, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=99861 (dostęp 07.01.2014).
  • Prencipe A. (2002), Proprietary costs and voluntary segment disclosure: evidence from Italian listed companies, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=319502 (dostęp 07.01.2014).
  • Schneider G., Scholze A. (2011), Segment disclosure under management approach: the impact of proprietary costs on internal reporting decision, http://papers.ssrn.com/sol3/ papers.cfm?abstract_id=1830264 (dostęp 07.01.2014).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171315685
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.