Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | Zapewnienie jakości kształcenia w szkole wyższej | 165-178
Tytuł artykułu

Rola studentów w podnoszeniu jakości kształcenia

Warianty tytułu
Role of Student's Opinion in the Process of Monitoring and Evaluation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Potrzeba stałego monitorowania i podnoszenia poziomu jakości kształcenia na wszystkich etapach edukacji jest oczywista. Jednakże ostatnie lata, które charakteryzuje rozwój nowych form kształcenia, powstanie wielu konkurencyjnych dla państwowych uczelni prywatnych szkół wyższych z jednej strony, a wyzwania demokracji i i wolnego rynku - z drugiej, udowodniły że uczelnie muszą dostosować się do nowych warunków wyprzedzając niejako sam rozwój społeczno-ekonomiczny. W odpowiedzi na wyżej wymienione wyzwania uczelnie podejmują działania zapewniające im wysoki poziom kształcenia, a więc i konkurencyjność na rynku edukacyjnym. Jedną z form wykorzystywanych w dostosowywaniu się uczelni do wymagań współczesności jest nowa rola studenta, który nie jest tylko biernym odbiorcą, ale także klientem usługi edukacyjnej. Jak każdy klient ma swoje oczekiwania, potrzeby, wartości oraz możliwości "kupienia" usługi. Dla gospodarki rynkowej klient nie jest tylko konsumentem, czyli osobą kupującą i konsumującą to co otrzymuje, jest dzisiaj tym, który przychodzi do instytucji usługowej wówczas, kiedy ma problem do rozwiązania. (fragment tekstu)
EN
The paper has three aims. First, to present foreign partners' experience in terms of students' opinion about curriculum, teaching methods, teaching staff and studying in the organisation. Second, it presents ways in which a student is formally allowed to have an impact on the studying process. Third, the paper reveals students' perceptions of their opportunities to express opinions about educational and organisational processes at the University of Economics, Katowice. The University policy has been reached through a review of literature on the subject. It is clear that the students' opinions can be used for more than one purpose. On the one hand it is an excellent way of the two-direction communication, on the other hand such a method is very often treated as a way of assessing the teachers performance. The second aim of the paper was reached through a review of the University of Economics documents as well as interviews with responsible authorities in the University. In conclusion the authors emphasise that in spite of many formal possibilities to influence the educational processes at the university students very rarely take advantage due to the lack of knowledge about such opportunities and existing worries about: future progress in their studies. The third aim was obtained from She questionnaires. The conclusion is that students see communication between staff and themselves as very poor and rare at the University of Economics. The paper finishes with the recommendation that the students' opinion should be taken into account if the university cares about its excellent performance.(original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
autor
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Cashin W.E.: Student Ratings of Teaching: the Research Revisited. "IDEA Paper" 1995, No. 32. (Kansas State University Centre for Faculty Evaluation and Development).
  • Husbands C.T.: Variations in Students' Evaluations of Teachers' Lecturing and Students' Group Teaching. "Studies in Higher Education" 1996, No. 21.
  • Kember D., Wong A.: Implications for Evaluation from a Study of Students' Perceptions of Good and Poor Teaching. "Higher Education" 2000, No. 40, p. 69-97.
  • Kerridge J.R., Mathews B.P.: Student Ratings of Courses in Higher Education: Further Challenges and Opportunities. "Assessment and Evaluation in Higher Education" 1998, No. 23 (1), p. 71-82.
  • Kwan K.P.: How Fair are Student Ratings in Assessing the Teaching Performance of University Teachers? "Assessment and Evaluation in Higher Education" 1999, No. 24 (2).
  • Ryan J.J., Anderson J.A., Birchler A.B.: Student Evaluation: the Faculty Respond. "Research in Higher Education" 1980, No. 12, p. 317-333.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171315583
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.