Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 47 Aktualne problemy rozwoju transportu i logistyki | 19-35
Tytuł artykułu

Czwarty pakiet kolejowy - w kierunku pełnej liberalizacji rynku kolejowych przewozów pasażerskich w UE

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Fourth Railway Package - Towards Full Liberalization in the Passenger Rail Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W wielu państwach członkowskich UE koleje znajdują się w stanie stagnacji lub regresu. Komisja Europejska UE, świadoma tych zagrożeń, stara się ograniczać negatywne tendencje i zapobiec regresowi kolei europejskich. W tym celu od początku XXI w. przygotowała szereg dokumentów, dotyczących transportu kolejowego, ujętych w grupy zwane "pakietami". W artykule wskazano główne założenia trzech pierwszych pakietów, a bardziej szczegółowo przedstawiono ostatni, tj. Czwarty Pakiet, którego projekt Komisja Europejska przedstawiła w styczniu 2013 r. (fragment tekstu)
EN
Railway transport is essential for the effective functioning of the European economy. Every year there is more than 8 billion rail journeys. Railways carry about 10 percent of goods in Europe, reaching revenues of approximately 13 billion euros. The rail sector employs 800 000 people and has a turnover of 73 billion euros, which is 65 percent of the rotation within the aviation sector (112 billion euros). Despite the importance of railways from the mid-nineties in some EU countries, particularly in the EU-10, under-investment in this sector has led to a significant deterioration of infrastructure and rolling stock, which in turn caused a decrease in the attractiveness of this sector doubled by further dynamic growth of car ownership as a result of an overall increase in wealth. In many EU Member States railroads are in a state of stagnation or regression. EU Commission, aware of these challenges is trying to limit the negative tendencies and prevent the collapse of European railways. For this purpose EU Commission has prepared a number of documents called "packages". The article points out the main assumptions of the first three packages and more detailed the last, fourth package, the European Commission presented as a legislative proposals in January 2013.(original abstract)
Bibliografia
  • Ćosić D., Bielecki J., Czwarty Pakiet Kolejowy: od 2019 roku pełna liberalizacja przewozów pasa- żerskich?, Portal Gospodarczy Forsal.
  • Nash C., Smith A., Full conclusions Rail Policy Conference 2012, Strona EU Rail Policy.
  • Kirchner C., Rail Liberalisation Index 2011, opracowanie powstałe z współpracy Humboldt University i IBM Global Business Services, Strona internetowa Deutsche Bahn.
  • Komunikat Prasowy Komisji Europejskiej nr IP/13/65 z 30 stycznia 2013 r., http://europa. eu [dostęp: 1.02.2013].
  • Komunikat prasowy, KE chce dokończyć liberalizację rynku kolejowego, Portal gospodarczy Money.pl, http://www.money.pl [dostęp: 1.01.2013].
  • Komunikat prasowy ze spotkania prof. B. Liberadzkiego z przedstawicielami Deutsche Bahn zamieszczony na stronie Sojuszu Lewicy Demokratycznej, http://podkarpackie. sld.org.pl [dostęp: 4.02.2013].
  • Rydzkowski W., Trzeci Pakiet Kolejowy został przyjęty, "Rynek Kolejowy" 2008, nr 1.
  • Transport Kolejowy w świetle uregulowań prawnych, Strona internetowa Centrum Doskonałości MANHAZ, http://manhaz.cyf.gov.pl/ [dostęp: 19.01.2013].
  • Stefaniak P., Czwarty Pakiet Kolejowy będzie mentalnym wyzwaniem, Portal Gospodarczy Wirtualny Nowy Przemysł.
  • Van de Velde D., Nash C., Smith A., Mizutani F., Uranishi S., Lijesen M., Zschoche F., EVES-Rail, Economic effects of Vertical Separation in the railway sector, Portal Europolitics.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171315559
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.