Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 1(1) | 5-9
Tytuł artykułu

Ecolabelling jako proekologiczny instrument stymulacji popytu na rynek produktów konsumpcyjnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Ecolabelling as an Instrument of Environmentally Friendly Stimulation of Demand Forconsumer Products Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł obejmuje problematykę wpływu ekoznakowania na wybory konsumenckie w Niemczech i Polsce. Zawiera ona zarówno genezę powstania ecolabellingu oraz jej funkcje. W dalszej części artykułu zostało zawarte zagadnienie produktu ekologicznego. Bardzo istotnym zjawiskiem i coraz bardziej powszechnym jest zjawisko greenwashing`u, czyli m. in. bezpodstawnego wykorzystywania znaków ekologicznych w celu zwiększenia sprzedaży. Walka, czy też ograniczanie tego zjawiska związane jest z kryteriami przyznawania ekoznaków, które zostały opisane w dalszej części. Badania dotyczące znajomości znaków ekologicznych zostały przeprowadzone w pierwszym kwartale bieżącego roku wśród studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Uniwersytetu im. Christiana-Albrechta w Kiel. Dotyczyły znajomości nie tylko ekoznaków ale również ilości pieniędzy, które przeznaczane są na zakupy. Wyniki badań stwierdziły, że polscy studenci mniejszą rolę przy wyborach w zakupach przykładają do kwestii środowiskowych, niż studenci niemieccy. (abstrakt oryginalny)
EN
The work includes the issue of ECO-LABEL AWARD impact on consumer choices in Germany and Poland. It contains both the story of the founding ecolabelling and its functions. In the next part of the work it was contracted an issue of organic product. A very important and more widespread phenomenon, is the phenomenon of greenwashing, which is falsely use of environmental labels to increase sale. Fight or reduce this phenomenon is related to the criteria of giving eco-labels, which are described later in this work. The rest of the work is linked to survey research. Research related to the knowledge of environmental labels have been carried out in the first quarter of this year among to the students of the University of Zielona Góra and Christian-Albrechts University in Kiel. This survey concerned not only the knowledge of eco-labels but also the amount of money that are spent on shopping. The results found, that Polish students attach a lesser role in shopping elections to the environmental issue than German students. (original abstract)
Rocznik
Tom
Strony
5-9
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Zielonogórski
autor
  • Uniwersytet im. Christiana-Albrechta w Kilonii, Niemcy
Bibliografia
  • Adamczyk W.: Ekologia wyrobów. Jakość. Cykl życia. Projektowanie. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2004.
  • Bronakowski H.: Rynek - marketing dóbr i usług ekologicznych (Słownik podstawowych pojęć). Wyd. Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania. Białystok 1997.
  • Główny Urząd Statystyczny, Szkoły wyższe i ich finanse w 2009 roku. Warszawa 2010.
  • Pondel H.: Wykorzystanie koncepcji ekomarketingu w rynkowej walce o klienta. Zeszyty naukowe Gnieźnieńskiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Menedżerskiej "Milenium". Nr 1, 2007.
  • Andrykiewicz A., Kaciunka K., Pachochocka A.: Rola ekoznakowania w ograniczaniu zagrożeń przemysłowych. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa - 2009.
  • Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o utworzeniu Uniwersytetu Zielonogórskiego w Zielonej Górze (Dz. U. z dnia 20 lipca 2001r.).
  • Rozporządzenia (WE) nr 66/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE.
  • Szoszorowski M., Stachowiak M.: Ekoznakowanie, Ecolabelling.
  • http://www.ekoistka.pl/ekoistkapl/greenwashing-a-co-to-takiego.html
  • http://www.ekologia.pl (4.04.2011)
  • http://www.uni-kiel.de/ueberblick/siegel.shtml
  • http://www.uz.zgora.pl/ap/
  • http://www.pcbc.gov.pl/
  • http://www.mos.gov.pl
  • http://www.ekologia.pl (4.04.2011)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171315395
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.