Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 11 | 14-21
Tytuł artykułu

Przedsiębiorczość międzynarodowa a relacje sieciowe - wpływ na kształtowanie współpracy na rynku usług

Autorzy
Warianty tytułu
International Entrepreneurship and Network Approach - Influence on Collaboration in Service Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorczość międzynarodowa jest pojęciem, które chociaż w ostatnim czasie coraz częściej pojawia się w literaturze naukowej, to jednak wciąż niewielki jest poziom odniesienia tego zjawiska do obecności w sieciach biznesowych. W artykule przedstawiono analizę literatury, która koncentruje się na zbadaniu interakcji zachodzącej pomiędzy przedsiębiorczością międzynarodową a relacjami sieciowymi przy uwzględnieniu charakterystyki sektora usługowego. Ponadto przedyskutowano, w jaki sposób konkretna postawa zajmowana w ramach sieci wpływa na wyniki osiągane przez przedsiębiorstwo. Mimo że w przypadku obecności na zagranicznych rynkach usług dla przedsiębiorstw istotne jest nawiązanie współpracy z innymi podmiotami, wciąż brakuje kompleksowych opracowań ograniczających się wyłącznie do tego wybranego zagadnienia. (abstrakt oryginalny)
EN
International entrepreneurship is a concept which recently relatively often occurs in scientific literature. Even despite that fact, observed is scarcity in correlation of this phenomenon with network approach. The article presents an analysis of the literature that focuses on the examination of the interaction between international entrepreneurship and network relations, simultaneously taking into account the characteristics of the service sector. The article discusses also attitude occupied within the network and its impact on the company`s performance. For companies that run foreign service activities, it is very important to cooperate with other entities, although literature is still lacking in comprehensive studies considering this issue. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
14-21
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, doktorant
Bibliografia
  • Backhaus, J. (red.) (2003). Joseph Alois Schumpeter. Entrepreneurship, Style and Vision. Kluwer Academic Publisher.
  • Blomqvist, K. i Seppänen, R. (2003). Bringing Together the Emerging Theories on Trust and Dynamic Capabilities - Collaboration and Trust as Focal Concepts. Referat wygłoszony na: 19th IMP Conference in Lugano, Switzerland.
  • Blomqvist, K. i Stahle, P. (2000). Building Organizational Trust. Referat wygłoszony na: 16th IMP Conference in Bath, UK.
  • Bönte, W. (2008). Inter-firm Trust in Buyer-Supplier Relations. Are Knowledge Spillovers and Geographical Proximity Relevant? Journal of Economic Behavior & Organization, 67 (3-4), 855-870.
  • Brandenburger, A.M. i Nalebuff, B.J. (1996). Co-opetition. New York: Doubleday.
  • Chung, H.F.L. (2011). Market Orientation, Guanxi, and Business Performance. Industrial Marketing Management, 40, 522-533.
  • Colgate, M. i Lang, M.B. (2001). Switching Barriers in Consumer Markets. An Investigation of the Financial Services Industry. Journal of Consumer Marketing, 18 (4), 332-347.
  • Coviello, N.E. i Jones, M.V. (2004). Methodological Issues in International Entrepreneurship Research. Journal of Business Venturing, 19 (4).
  • Czakon, W. (2011). Metodyka systematycznego przeglądu literatury. Przegląd Organizacji, (3).
  • Deshpande, R., Grinstein, A., Kim, S.H. i Ofek, E. (2013). Achievement Motivation, Strategic Orientations and Business Performance in entrepreneurial Firms. How Different Are Japanese and American Founders? International Marketing Review, 30 (3), 231-252.
  • Gaweł, A. (2012). Entrepreneurship and Sustainability. Do They Have Anything in Common? Poznań University of Economics Review, 12 (1), 5-16.
  • Högberg, B. (2002). Trust and Opportunism in Supply Chain Relationships. The Commercial Vehicle Industry. Referat wygłoszony na: 18th IMP Conference in Dijon, France.
  • Hua, S., Chatterjee, S.R. i Kang-kang, Y. (2009). Access Flexibility, Trust and Performance in Achieving Competitiveness. An Empirical Study of Chinese Suppliers and Distributors. Journal of Chinese Economic and Foreign Trade Studies, 2 (1), 31-46.
  • Huang, S.K. i Wang, Y.L. (2011). Entrepreneurial Orientation, Learning Orientation, and Innovation In Small and Medium Enterprises. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 563-570.
  • Hyder, A.S. (2008). Understanding International Networks through Relationships: A Cultural Perspective. Referat wygłoszony na: 24th IMP Conference in Uppsala, Sweden.
  • Ireland, R.D. i Webb, J.W. (2007). A Multi-theoretic Perspective on Trust and Power in Strategic Supply Chains. Journal of Operations Management, 25, 482-497.
  • Jack, S. i Mouzas, S. (2007). Entrepreneurship as Renegotiated Exchange in Networks. Referat wygłoszony na: 23rd IMP Conference in Manchester, UK.
  • Jones, M.V., Coviello, N. i Tang, Y.K. (2011). International Entrepreneurship Research (1989-2009). A Domain Ontology and Thematic Analysis. Journal of Business Venturing, 26, 632-659.
  • Kariv, D. (2011). Entrepreneurship. An International Introduction. Routledge: Taylor and Francis.
  • Kraśnicka, T. (2002). Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej. Katowice: Wyd. AE.
  • Kropp, F., Lindsay, N.J. i Shoham, A. (2006). Entrepreneurial, Market, and Learning Orientations and International Entrepreneurial Business Venture Performance in South African Firms. International Marketing Review, 23 (5).
  • Kwon, I.-W.G. i Suh, T. (2005). Trust, Commitment, and Relationship in Supply Chain Management. A Path Analysis. Supply Chain Management: An International Journal, 10 (1), 26-33.
  • Li, Y.H., Huang, J.W. i Tsai, M.T. (2008). Entrepreneurial Orientation and Firm Performance. The Role of Knowledge Creation Process. Industrial Marketing Management, 38 (4), 440-449.
  • Madsen, T.K. i Servais, P. (1997). The Internationalization of Born Globals. An Evolutionary Process? International Business Review, 6 (6).
  • Małys, Ł. (2012). Elektromontaż Poznań S.A. W: K. Fonfara (red.), The Development of Business Networks in the Company Internationalisation Process (s. 164-169). Poznań: Poznań University of Economics Press.
  • McDougall, P. i Oviatt, B. (2000). International Entrepreneurship. The Intersection of Two Research Paths. Academy of Management Journal, 43 (5).
  • Morawczyński, R. (2008). Przedsiębiorczość międzynarodowa. Kraków: Wyd. UE.
  • Mort, G.S. i Weerawardena, J. (2006). Networking Capability and International Entrepreneurship. How Networks Function in Australian Born Global Firms. International Marketing Review, 23 (5), 549-572.
  • Nasution, H.N., Mavondo, F.T., Matanda, M.J. i Ndubisi, N.O. (2010). Entrepreneurship. Its Relationship with Market Orientation and Learning Orientation and as Antecedents to Innovation and Customer Value. Industrial Marketing Management, 40, 336-345.
  • Nowacki, F. (2014). Marketing 4.0 - nowa koncepcja w obliczu przemian współczesnego konsumenta. Marketing i Rynek, (6).
  • Olsen, N.V. i Sallis, J. (2006). Market Scanning for New Service Development. European Journal of Marketing, 40 (5/6), 466-484.
  • Oviatt, B.M. i McDougall, P.P. (2005). Defining International Entrepreneurship and Modeling the Speed of Internationalization. Entrepreneurship Theory and Practice, 29 (5), 537-554.
  • Polowczyk, J. (2012a). Wpływ ekonomii behawioralnej na zarządzanie strategiczne w świetle badań bibliometrycznych. Przegląd Organizacji, (6), 3-8.
  • Polowczyk, J. (2012b). Nowe wyzwania - strategie: behawioralna i neurostrategia. Przegląd Organizacji, (12), 7-11.
  • Przybylska, K. (2010). Born global - nowa generacja małych polskich przedsiębiorstw. Gospodarka Narodowa, (7/8), 63-84.
  • Ratajczak-Mrozek, M. (2010). Podejście sieciowe do współpracy przedsiębiorstw. Marketing i Rynek, (8), 16-19.
  • Ratajczak-Mrozek, M. (2012). PSO Sp. z o.o. W: K. Fonfara (red.), The Development of Business Networks in the Company Internationalisation Process (s. 164-169). Poznań: Poznań University of Economics Press.
  • Ratajczak-Mrozek, M. i Małys, Ł. (2012). Supply Chain Cooperation and Company Performance. Argumenta Oeconomica, (2), 89-107.
  • Rodriguez, A. i Nieto, M.J. (2010). Cooperation and Innovation in the Internationalisation of Knowledge-intensive Business Services. Progress in International Business Research, (5), 247-270.
  • Sharma, D.D. i Blomstermo, B. (2003). The Internationalization Process of Born Globals. A Network View. International Business Review, 12 (6).
  • Tayauova, G. (2011). The Impact of International Entrepreneurial Orientation on Strategic Adaptation. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24, 571-578.
  • Wiatrak, A.P. (2008). Przedsiębiorczość korporacyjna - istota, uwarunkowania i podstawowe obszary. Problemy Zarządzania, (2), 39-50.
  • Wiklund, J. i Shepherd, D. (2005). Entrepreneurial Orientation and Small Business Performance. A Configurational Approach. Journal of Business Venturing, 20 (1).
  • Young, L. (2006). Trust. Looking Forward and Back. Journal of Business & Industrial Marketing, 21 (7), 439-445.
  • Zimmerman, A. (1999). Impacts of Services Trade Barriers: A Study of the Insurance Industry. Journal of Business & Industrial Marketing, 14 (3), 211-228.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171315189
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.