Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 46 Modelowanie procesów i systemów logistycznych, Cz. 12 | 243-257
Tytuł artykułu

Ocena realizacji głównych celów wprowadzenia systemu opłat za wjazd do centrum Londynu w perspektywie długookresowej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Assessment of the Central London Congestion Charging System Main Goals Achievement in the Long-Term Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule stawiam tezę, iż wprowadzenie opłaty za wjazd do ścisłego centrum Londynu nie doprowadziło do realizacji trzech głównych celów: redukcji natężenia ruchu, ograniczenia kongestii i zwiększenia liczby pasażerów komunikacji miejskiej na takim poziomie jaki zakładano. Dowieść tego będę chciał na podstawie porównania rok przed i rok po wprowadzeniu opłaty oraz z perspektywy długookresowej, opartej na danych dotyczących również lat wcześniejszych oraz szeroko zakrojonego pięcioletniego programu monitoringu funkcjonowania systemu zakończonego w 2007 r. W artykule tym polskiemu czytelnikowi zostanie przybliżone zagadnienie tzw. congestion charging, które w naszym kraju nie doczekało się wielu publikacji naukowych. (fragment tekstu)
EN
In February 2003 in London daily congestion charge was introduced for vehicles entering the city center. The charging scheme implementation had predominantly been projected to meet three quantitatively expressed goals related to reducing congestion, decreasing traffic volumes and increasing public transport patronage. First results exceeded the assumptions therefore the charge was quickly assessed as an effective tool. In this article I analyse and present the results from the long-term perspective taking into account also other measures introduced and spotted trends, which are frequently put aside despite having tremendous importance on traffic conditions. This approach helps to reveal that the main goal of decreasing congestion was not achieved, other two were but only due to the influence of other congestion charging not related actions. The conclusion arising from this article is that the congestion charging is not a tool, contrary to theoretical transport pricing models and common assumptions, which once introduced, guarantees radical improvement of transport conditions. The complexity of people's "transport behaviour" requires a holistic approach and measures very carefully designed for a particular area. Unless congestion pricing is only a method to improve the city's finances and secure funds for public transport maintenance and new investments.(original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Banister D., Implementing the possible, "Planning Theory & Practice" 2004, vol. 5, z. 4.
  • Blow L., Leicester A., Smiths Z., London congestion charge, The Institute for Fiscal Studies, Londyn 2003.
  • Fiedor B. (red.), Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, C.H. Beck, Warszawa 2002.
  • Givoni M., Re-examining the results of the London Congestion Charging scheme - a critical review, http://intranet.imet.gr/Portals/0/UsefulDocuments/documents/03201.pdf.
  • Jaensirisak S., Urban road pricing: From theory to practice, "Proceedings of the Eastern Asia Society for Transportation Studies" 2003, vol. 4.
  • Leape J., The London Congestion Charge, "Journal of Economic Perspectives" 2006, vol. 20, no. 4.
  • Lester N., Valleley M., Collis H., Appraisal of the impacts of the London congestion charging scheme, http://www.liv.ac.uk/ihia/IMPACT%20Reports/CATCH_HIA_(1)_Final.pdf.
  • Litman T., London Congestion Pricing, Implications for Other Cities, Victoria Transport Policy Institute, Londyn 2006.
  • Newbery D.M., Pricing and Congestion: Economic Principles Relevant to Pricing Roads, Oxford Review of Economic Policy, Oxford 1990.
  • Prudøhomme R., Bocarejo J.P., The London congestion charge: a tentative economic appraisal, "Transport Policy" 2005, vol. 12.
  • ROCOL, Road Charging Options for London: A Technical Assessment, Londyn 2000.
  • TfL. Impacts Monitoring Programme: First Annual Report, Londyn 2003.
  • TfL. Impacts Monitoring Programme: Second Annual Report, Londyn 2004.
  • TfL. Impacts Monitoring Programme: Third Annual Report, Londyn 2005.
  • TfL. Impacts Monitoring Programme: Fourth Annual Report, Londyn 2007.
  • TfL. Impacts Monitoring Programme: Fifth Annual Report, Londyn 2008.
  • TfL. Travel in London. Report 2, Londyn 2010.
  • Turner D., Central London Congestion Charging Scheme Has it Achieved its Objectives?, http://www.econ.kuleuven.be/ete/downloads/Round_Table_Turner.pdf.
  • Żylicz T., Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, PWE, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171314869
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.