Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | 6 | nr 2 | 55-69
Tytuł artykułu

Elementy polskiej tożsamości społeczno-kulturowej w podręczniku do nauki języka polskiego : przykład analizy biogramów w podręczniku W. Bobińskiego "Świat w słowach i obrazach"

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Elements of Polish Socio-Cultural Identity in a Polish Language Textbook : an Example of an Analysis of Biographical Notes in the Textbook by W. Bobiński "Świat w słowach i obrazach" ("The World in Words and Images")
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł podejmuje kwestię użycia do badań nad tożsamością społeczno-kulturową treści z podręcznika do nauki języka polskiego z gimnazjum. Przedstawia przesłanki do podjęcia tematu: związek procesu edukacji z formowaniem tożsamości, fazy rozwojowej młodzieży, specyfiki treści podręczników, kontekstu politycznego. Następnie poprzez analizę fragmentów treści podręcznika W. Bobińskiego Świat w słowach i obrazach - informacji o autorach zamieszczonych tekstów w podręczniku przedstawia wybrane elementy polskiej tożsamości społeczno-kulturowej. Należą do nich wiek życia autorów, sposób opisu, ekspozycja poszczególnych autorów, pojawiające się wzory zachowań. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper addresses the issue of using the content of the Polish language textbooks for lower secondary school students in studies on socio-cultural identity. It presents the circumstances leading to raising the topic: the relationship of the educational process with identity formation, the youth development phase, the specific content of these textbooks and the political context that is put forth. Then, an analysis of parts of the textbook by W. Bobiński Świat w słowach i obrazach (The world in words and images), particularly, information about the authors of texts contained in the textbook is undertaken. This reveals selected elements of Polish socio-cultural identity, including the age of the authors, the way of description, the readers exposure to individual authors and the occurring patterns of learning behaviour.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
6
Numer
Strony
55-69
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • 1. Bobiński W. (2012), Świat w słowach i obrazach, Warszawa WSiP
  • 2. Dyczewski L. (1997), Kultura polska w procesie przemian, Wyd. Tow. Nauk. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin
  • 3. Dyczewski L. (1993), Polacy w Bawarii. Tożsamość etniczno-kulturowa. Wchodzenie w społeczeństwo niemieckie, Wyd. Tow. Nauk. Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin
  • 4. Griese H. M. (1996), Socjologiczne teorie młodzieży. Wprowadzenie, Znak, Kraków
  • 5. Lorenz K. (1986), Regres człowieczeństwa, PWN, Warszawa
  • 6. Słownik terminów literackich (1989), red. J. Sławiński, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź
  • 7. Strelau J. (2003), Psychologia, t. 1, GWP Gdańsk
  • 8. Witkowski L. (1989), Rozwój i tożsamość w cyklu życia. Studium koncepcji Erika H. Eriksona, Wydawnictwo WAREX, Toruń
  • 9. Wnuk-Lipińska E. (1967), Metody analizy treści w socjologii amerykańskiej, Ośrodek Badań Opinii Publicznej i Studiów Programowych Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171314861
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.