Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | 6 | nr 2 | 15-30
Tytuł artykułu

Starożytne źródła myśli marketingowej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Ancient Sources of Marketing Thought
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jako przedmiot kształcenia na uniwersytetach, systematycznych badań i opracowań naukowych marketing istnieje od ponad 100 lat. Pojawił się na początku XX w. jako odrębna nauka stanowiąca gałąź ekonomii stosowanej. Wczesne źródła refleksji na temat marketingu mają jednak znacznie dłuższą tradycję. W artykule wykazano, że ich początków poszukiwać można już w okresie starożytności. Omówiono ogólne tło zainteresowania starożytnych filozofów rynkiem i wymianą rynkową, kontrowersje, jakie pojawiają się wokół opinii starożytnych na temat marketingu oraz logikę systemu marketingowego według Platona. (abstrakt oryginalny)
EN
As a university subject and an object of systematic research and scientific studies, marketing has been around for more than 100 years. It appeared in the early 20th Century as a separate science which emerged as a branch of applied economics. However, the sources of marketing thought have a much longer tradition. The article argues that they go as far back as to antiquity. It describes the general background of the ancient philosophers' interest in the market and market exchange, the controversies which arose in relation to the opinions on marketing voiced by ancient thinkers, and the logic of Plato's marketing system.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
6
Numer
Strony
15-30
Opis fizyczny
Twórcy
  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Bibliografia
  • 1. Alderson W. (1965), Dynamic Marketing Behavior, Richard D. Irwin, Homewood, IL.
  • 2. Altkorn J. (red.) (2003), Podstawy marketingu, Instytut Marketingu, Kraków.
  • 3. Altkorn J., Kramer T. (red.) (1998), Leksykon marketingu, PWE, Warszawa.
  • 4. Cassels J.M. (1936), The Significance of Early Economic Thought on Marketing, "Journal of Marketing" nr 1 (October), s. 129-133.
  • 5. Dixon D.F. (2008), Prejudice V. Marketing? An Examinations of some Historical Source, W: "Critical Marketing. Issues in Contemporary Marketing", M. Tadajewski, D. Brownlie, John Wiley & Sons, West Sussex (Artykuł opublikowany pierwotnie w "Akron Business and Economic Review" 1979 (Fall), s. 37-42), s. 33-44.
  • 6. Ely R.T. (1893), Outlines of Economics, Hunt and Eaton, New York.
  • 7. Herodotus (1972), The Historie, Penguin Classics, London 1972.
  • 8. Hume D. (1970), Of Money, W: " Writings on Economics" E. Rotwein (ed.), University of Wisconsin Press, Madison, WI.
  • 9. Kelley W.T. (1956), Development of Early Thought in Marketing and Promotion, "Journal of Marketing" vol. 21 (July), s. 62-67.
  • 10. Kotler P., R. E. Turner (1979), Marketing Management, Scorborough, Ontario.
  • 11. Landreth H., D.C. Colander (2005), Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 12. McInnes W. (1964), Conceptual Approach to Marketing, W: "Theory in Marketing", R. Cox, W. Alderson, S. Shapiro (eds.), Richard D. Irwin, Homewood, IL.
  • 13. Pilarczyk B., Mruk H. (red.) (2006), Kompendium wiedzy o marketingu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • 14. Plato (1937), The Laws, W: "The Works of Plato", Tudor Publishing, New York.
  • 15. Platon (2001), Państwo, Wydawnictwo Antyk, Kęty. http://www.filozofia.umk.pl/pliki/platon- panstwo.pdf
  • 16. Polanyi K., (1957), The Economy as Instituted Process, W: "Trade and Market in the Early Empires: Economies in History and Theory", K. Polanyi, C.M. Arensberg, H.W. Pearson (eds.), Free Press, Glencoe, IL.
  • 17. Ricardo D. (1957), Zasady ekonomii politycznej i opodatkowania, PWN, Warszawa.
  • 18. Schumpeter J.A. (1957), History of Economic Analysis, Oxford University Press, New York.
  • 19. Shaw E. H. (1995), The First Dialogue on Macromarketing, "Journal of Macromarketing" nr 15 (Spring), s. 7-20.
  • 20. Smith A. (2007), Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 21. Steiner R.L. (1976), The Prejudice Against Marketing, "Journal of Marketing" vol. 40 (July), s. 2-9.
  • 22. Wrzosek W. (2002), Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171314837
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.