Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | R. 11, nr 4, cz. 1 | 249-261
Tytuł artykułu

Zwinność jako źródło przewagi konkurencyjnej i sukcesu przedsiębiorstwa

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Agility as a Source of the Competitive Advantage and the Success of the Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł stanowi przegląd światowej literatury z zakresu koncepcji zwinności przedsiębiorstwa oraz wskazuje na cechy przedsiębiorstw zwinnych umożliwiające im osiąganie przewagi konkurencyjnej, poprzez szybsze i bardziej adekwatne dostosowanie się do zmieniających warunków rynkowych i pojawiających się szans. Uprzywilejowana pozycja rynkowa zapewnia osiągnięcie zamierzonych celów i sukces przedsiębiorstwa. Część pierwsza opracowania przygotowana na podstawie przeglądu literatury pozwala na zapoznanie się z istotą koncepcji zwinności oraz atrybutami zwinnego przedsiębiorstwa, stanowiącego o jego przewadze konkurencyjnej na rynku. Zaprezentowany w artykule przegląd najnowszych badań empirycznych prowadzonych przez grupę międzynarodowych naukowców wskazał, na istotny wpływ koncepcji zwinności (w tym rozwiązań organizacyjnych umożliwiających szybszą, bardziej elastyczną i kompetentną reakcję na nieoczekiwane zmiany otoczenia) na zdobywanie przewagi konkurencyjnej oraz wyniki przedsiębiorstwa. Wielu autorów podkreśla kluczową rolę koncepcji zwinności oraz zwinnych praktyk na kreowanie przewagi konkurencyjnej, poprawę wyników przedsiębiorstwa, a w efekcie jego sukcesu. (abstrakt oryginalny)
EN
This article has the form of an overview study and concentrates on the influence of agility on creating a competitive advantage and on company success. The first part is based around the literature on the subject and presents the nature of the concept of agility as well as the attributes of an agile company, paying particular attention to the competences which make it possible to implement agility. An overview of the newest empirical studies presented in this paper conducted by international researchers indicates the significant influence of the concept of agility (including organisational solutions which enable faster, more flexible and more competent responses to unexpected changes in the environment) on achieving a competitive advantage and on company performance. Many authors emphasise the key role of the concept of agility and of agile practices on improving company performance and finally its success. (original abstract)
Rocznik
Strony
249-261
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Almahamid S., Awwad A., McAdams A. (2010), Effects of organizational agility and knowledge sharing on competitive advantage: An empirical study in Jordan, "International Journal of Management" vol. 27, no. 3.
  • Bessant J., Brown S., Francis D, Meredith S., Kaplinsky (1999), Developing manufacturing agility in SME's, "International Journal of Technology Management".
  • Fliender G., Vokurka R. (1997) Agility: competitive weapon of the 1990's and beyond?, "Production and Inventory Management Journal" vol. 38, no. 3.
  • Goldman S.L, Nagel R.N. (1993) Management technology and agility: the emergence of a new era in manufacturing, "International Journal of Technology Management" vol. 8, no. 1/2.
  • Gunasekaran A. (1998), Agile manufacturing: enablers and an implementation framework, "International Journal of Production Research" vol. 36, no. 5.
  • Meredith S., Francis D. (2000), Journey towards agility: the agile wheel explored, "The TQM Magazine" vol. 12, no. 2.
  • Oyedijo A. (2012), Strategic agility and competitive performance in the Nigeria telecommunication industry: An emperical Investigation, "Business and Management Review" vol. 1, no. 12.
  • Ofoegbu O.E., Ayobami Akanbi P. (2012), The influence of strategic agility on the perceived performance of manufacturing firms in Nigeria, "International Business & Economics Research Journal" vol. 11, no. 2.
  • Ramesh G., Devadasan S.R. (2007), Literature review on the agile manufacturing criteria, "Journal of Manufacturing Technology Management" vol. 18, no. 2.
  • Roberts N., Grover V. (2012), Investigating firm's customer agility and firm performance: The importance of aligning sense and respond capabilities, "Journal of Business Research" vol. 65.
  • Sajdak M. (2013), The influence of agility on creating a competitive advantage and on company performance, artykuł zaakceptowany do publikacji na konferencji pt. "2013 IMRA International Conference" organizowanej przez International Management Research Academy (IMRA), Londyn, Wielka Brytania we współpracy z Rochester Institute of Technology (RIT) - American College of Management & Technology (ACMT).
  • Teece D.J. (2007), Explicating dynamic capabilities: the nature and microfoundation of (sustainable) enterprise performance, "Strategic Management Journal" vol. 28, no.13.
  • Trzcieliński S. (2011), Przedsiębiorstwo zwinne, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2011.
  • Vazques-Bustelo D., Avella L., Fernandez E. (2007), Agility drivers, enablers and outcomes, "International Journal of Operations & Production Management" vol. 27, no. 12.
  • Yang Ch., Liu H.M. (2012), Boosting firm performance via enterprise agility and network structure, "Management Decision" vol. 50, no. 6.
  • www.pmi.org, dostęp: 07.03.2013.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171314557
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.