Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | R. 11, nr 4, cz. 1 | 139-148
Tytuł artykułu

Kluczowe czynniki sukcesu przedsiębiorczości akademickiej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Key Success Factors of Academic Entrepreneurship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Skuteczne wdrożenie przedsiębiorczości akademickiej wymaga całościowego, zintegrowanego podejścia. Stąd celem artykułu jest przedstawienie, na bazie analizy wiodącej, światowej literatury z tego zakresu oraz badań własnych autora wieloetapowego modelu przedsiębiorczości akademickiej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na kluczowe czynniki warunkujące jej sukces. W modelu wyróżniono następujące etapy: ujawnienia innowacji i ochrony własności intelektualnej, zabezpieczenia partnerstwa przemysłowego, wyboru mechanizmów wykorzystanych przy transferze innowacji z uczelni do przemysłu oraz procesu komercjalizacji. Zaletą przedstawionego modelu jest identyfikacja działań, podmiotów odnośnie każdego z wyróżnionych w modelu etapów oraz kluczowych czynników sukcesu. Sukces w kontekście przedsiębiorczości akademickiej został zdefiniowany jako trwałe i ciągłe generowanie korzyści zarówno dla uczelni wyższej, jak i partnerów przemysłowych. (abstrakt oryginalny)
EN
The effective implementation of academic entrepreneurship requires a holistic, integrated approach. Hence the purpose of this paper is to provide, on the basis of the leading literature's analysis in this area and the author's own research, a multi-stage model of academic entrepreneurship, with a special focus on the key factors for its success. The model distinguishes the following stages: disclosure of innovation and protection of intellectual property, securing industry partnerships, the selection mechanisms used in the transfer of innovation from universities to industry and commercialization process. The advantage of this model is to identify the activities, entities for each of the stages highlighted in the model and key success factors. Success in the context of the academic entrepreneurship is defined as a permanent and continuous benefits to both university and industrial partners. (original abstract)
Rocznik
Strony
139-148
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • Agrawal A. (2006), Engaging the inventor: Exploring licensing strategies for university inventions and the role of latent knowledge, "Strategic Management Journal" no. 27(1).
  • Banerski G., Gryzik A., Matusiak K., Mażewska M., Stawasz E. (2009), Przedsiębiorczość akademicka (rozwój firm spin-off, spin-out) - zapotrzebowanie na szkolenia służące jej rozwojowi. Raport z badań, PARP, Warszawa.
  • Bercovitz J., Feldman M. (2008), Academic entrepreneurs: Organizational change at the individual level, "Organizational Science" no. 19(1).
  • Colyvas C., Crow M., Gelijns A., Mazzoleni R., Nelson R., Rosenberg N. (2002), How do university inventions get into practice?, "Management Science" no. 48(1).
  • DiGregorio D., Shane S. (2003), Why do some universities generate more startups than others?, "Research Policy" no. 32(2).
  • Etzkowitz H. (1998), The norms of entrepreneurial science: Cognitive effects of the new university - industry linkage, "Research Policy" no. 27(8).
  • Feldman M., Feller I., Bercovitz J. (2002), Equity and the technology transfer strategies of American research universities, "Management Science" no. 48(1).
  • Friedman J., Silberman J. (2003), University technology transfer: Do incentives, management, and location matter?, "Journal of Technology Transfer" no. 28(1).
  • George G., Zahra S., Wood D. (2002), The effects of business - university alliances on innovative output and financial performance: A study of publicly traded biotechnology companies, "Journal of Business Venturing" no. 17(6).
  • Jensen R., Thursby M. (2003), The disclosure and licensing of university inventions, "International Journal of Industrial Economics" no. 21(9).
  • Kim Y., Vonortas N. (2006), Determinants of technology licensing: The case of licensors, "Managerial and Decision Economics" no. 27(4).
  • Kwiotkowska A., Bratnicki M. (2013), The conditions for the development of academic entrepreneurship - Polish experience, Recenzowane materiały 9. Międzynarodowej Konferencji EBES, Rzym
  • Markman G., Phan P., Balkin D., Gianiodis P. (2005), Entrepreneurship and university-based technology transfer, "Journal of Business Venturing no. 20(2).
  • Nekar A., Shane S. (2003), When do start-ups that exploit patented academic knowledge survive?, "International Journal of Industrial Organization" no. 21(9).
  • Nicolaou N., Birley S. (2003), Academic networks in a trichotomous categorization of university spinout, "Journal of Business Venturing" no. 18(3).
  • Santoro M., Bierly P. (2006), Facilitators of knowledge transfer in university - industry collaborations: A knowledge based perspective, "Transactions of Engineering Management" no. 53(4).
  • Shane S. (2004), Academic entrepreneurship: University spinoffs and wealth creation, Cheltenham, UK: Edward Elgar.
  • Shane S., Stuart T. (2002), Organizational endowments and the performance of university start - ups from UT-Austin, "Journal of Business Venturing" no. 5(1).
  • Thursby J., Thursby M. (2004), Are faculty critical? Their role in university - industry licensing, "Contemporary Economic Policy" no. 22(2).
  • Thursby J., Thursby M. (2007), University licensing, "Oxford Review of Economic Policy" no. 23(4).
  • Wood M.S. (2009), Does one size fit all? The multiple organizational forms leading to successful academic entrepreneurship, "Entrepreneurship Theory and Practice" no. 33(4).
  • Wood M.S. (2011), A process model of academic entrepreneurship, "Business Horizons, no. 54.
  • Yusof M., Jain K. (2010), Categories of university - level entrepreneurship: A literature survey, "International Entrepreneurship Management Journal" no. 6(1).
  • Zhao F. (2004), Academic entrepreneurship: Case study of Australian universities, "International Journal of Entrepreneurship and Innovation" no. 5(2).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171314533
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.