Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 39 Modelowanie procesów i systemów logistycznych | 155-167
Tytuł artykułu

Problemy kształtowania relacji miedzy dostawcą i odbiorcą w łańcuchach dostaw

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Development of Relations between Supplier and Consumer in Supply Chains
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Relacje pomiędzy partnerami handlowymi istniały zawsze. W dawnych czasach kupcy starali się pozyskać lojalnych klientów poprzez pełne zaspokojenie ich oczekiwań. W myśl tej zasady podróżując od miasta do miasta, mogli czuć się bezpiecznie, mając niewielka liczbę przyjaciół w każdym z nich. Dla przykładu średniowieczne prawo handlowe stworzyło system, w ramach którego wszyscy uczestnicy ograniczonego przestrzennie rynku znali się nawzajem i czuli się bezpiecznie: kupujący - wiedząc dokładnie, co kupują, sprzedawcy - mając pewność stabilnych przychodów. Można wiec powiedzieć, ze w dawnych czasach bliskie relacje z klientem były naturalnym podłożem wszelkich transakcji. Stopniowe rozluźnianie się tych relacji w następnych epokach wynikało z przemian, które nieuchronnie następowały w otoczeniu. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć wciąż rosnący rynek konkurencji, po- wstające nowe branże, coraz szybszy przepływ informacji i rozwój technologii informatycznych. Podejmując próbę wskazania różnych typów interakcji w łańcuchach dostaw, należy zdefiniować kilka pojeć: czym jest związek, relacja i formy koordynacji rynkowej i integracja.(fragment tekstu)
EN
The relationships always existed between partners. Long time ago sellers tried to obtain their customers throw full satisfaction of their clients. One can try to indicate different types of interaction between partners in supply chain and conclude some questions: what is relationship, market coordination forms and integration. All of possible situations of relation between buyer-seller one can characterizes throw the paradigm of market coordination CCC (cooperation, control, competition). Besides cooperation and competition, there is also control, which could be a type of power in supply chain.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Anderson E.W., Sullivan M., The antecedents and consequences of customer-satisfaction for fi rms, Marketing Science 1993, 12/2
  • Benton W.C., Malonii M., The infl uence of power driver buyer/seller relationships on supply chain satisfaction, Journal of Operations Management 2005, 23
  • Dembinska-Cyran, I., Hołub-Iwan J., Perenc J., Zarzadzanie relacjami z klientami, Difi n, Warszawa 2004
  • Ganesan S., Determinants of long-term orientation In buyer-seller relationships, Journal of Marketing 1994, 58/2
  • Goffi n K., Lemie F., Szwejczewski M., An exploratory study of close supplier-manufacture relationships, Journal of Operations Management 2006, 24
  • Groonross CH, Relationship marketing: strategic and tactical implications, Management Decision 1996, 34/3
  • Hamel G., Doz Y.L., Prahalad C.K., Collaborate with your competitors and win, Harvard Business Review, January-February 1989
  • Kształtowanie relacji pomiedzy dostawcami i odbiorcami w łancuchach dostaw, badania statutowe WSL, 2007 M. Ciesielski, A. Łupicka
  • Lusch R.F., Brown J.R., A modified model of power in the marketing chanel, Journal of Marketing Research 1982, 19
  • Schary P.B., Skjott-Larsen T., Zarzadzanie globalnym łancuchem podazy, PWN, Warszawa 2002
  • Sheth J, Parvatiyar A., The evolution of relationship marketing, International Business Review, 1995, 4/4
  • Skinder S.J., Gassenheimer J.B., Kelly S.W, Cooperation in supplier-dealer relations, Journal of Retailing 1992, 68/2
  • Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 1978
  • Sulejewicz A., Partnerstwo strategiczne, SGH, Warszawa 1997
  • Wilkinson I., Power and satisfaction in channels of distribution, Journal of Retaliling 1979, 55
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171314197
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.