Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 362 Zmiany prawodawstwa gospodarczego w okresie transformacji ustrojowej w Polsce | 11-24
Tytuł artykułu

Kształtowanie się europejskiego prawa przewozu osób

Warianty tytułu
Shaping the European Law Concerning the Carriage of Passengers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy omówiono proces kształtowania systemu ochrony pasażerów w prawie unijnym. Rozwiązania unijne rozwinęły się w dwóch kierunkach, tj. poprawy poziomu ochrony pasażerów w zakresie już unormowanym prawem międzynarodowym (np. odpowiedzialności za życie i zdrowie pasażerów, za bagaż czy opóźnienie przewozu) oraz stanowienia zasad ochrony pasażerów w sytuacjach, które dotychczas nie były unormowane (np. prawa osób niepełnosprawnych i o ograniczonej sprawności ruchowej, odpowiedzialności za niedopuszczenie do środka transportu, jego odwołanie lub opóźnienie, szczególnych uprawnień pasażerów w takich sytuacjach, obowiązków informacyjnych, procedury rozpatrywania skarg). Wprowadzono obowiązek posiadania przez przewoźników obowiązkowych ubezpieczeń lub innych gwarancji finansowych. Przedstawiono elementy tego systemu, porównano obowiązujące regulacje, a także podjęto próbę odpowiedzi na pytanie o zasadność zróżnicowania rozwiązań w analogicznych sytuacjach w różnych gałęziach transportu.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper discusses the process of shaping the EU system of passengers protection. The solutions adopted by the EU have developed in two directions. The first direction is the improvement of the level of passengers protection in situations which have been already regulated by the international law (e.g. the responsibility for the life and health of passengers, the responsibility for luggage, the delay in carriage). The second direction is the establishment of new rules for the protection of passengers in circumstances that have not been regulated by the conventions (e.g. the rights of passengers with disabilities or reduced mobility, the responsibility for denied boarding, the cancellation of journey or delayed departure, special rights of passengers in such situations, obligations to inform passengers of their rights, the complaints procedure).These regulations have also introduced the requirement for carriers to insure their activity or to have other financial security. The paper presents the specific elements of the system and compares the regulations. The author brings into question the diversity of some solutions in similar situations in various branches of transport.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Gospodarek J., Cel i zakres ochrony konsumenta na rynku usług transportowych w świetle prawa Unii Europejskiej, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 694, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 22, Szczecin 2011.
  • Konert A., Odpowiedzialność cywilna przewoźnika lotniczego, Warszawa 2010.
  • Koziński M.H., Odpowiedzialność cywilna morskiego przewoźnika pasażerów według prawa Unii Europejskiej, Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni nr 25, Gdynia 2010.
  • Kunert-Diallo A., Zmiany w zakresie ochrony prawnej pasażera i wpływ tych zmian na zobowiązania międzynarodowe państw, www.prtl.pl/print.
  • Szymajda I., Polkowska M., Ochrona praw pasażerów lotniczych w prawie Wspólnoty Europejskiej, "Studia Europejskie" 2002, nr 4.
  • Wesołowski K., Konsekwencje sposobu unormowania ochrony pasażerów w prawie Unii Europejskiej (referat zawarty w niniejszym zbiorze).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171314119
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.