Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | Zapewnienie jakości kształcenia w szkole wyższej | 45-53
Tytuł artykułu

Jakość szkolnictwa wyższego w Portugalii. Samoocena programu kształcenia inzynierów

Warianty tytułu
Quality of Higher Education in Portugal. Self-Assessment of an Industrial Engineering Programme
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jakość szkolnictwa wyższego stała się w ostatnich latach zasadniczym zagadnieniem na całym świecie. Faktycznie, wszystkie organizacje zajmujące się kształceniem na poziomie wyższym muszą w sposób ciągły rozwijać efektywność swojego działania, aby usatysfakcjonować główne podmioty, tzn. studentów, absolwentów, rodziców, nauczycieli akademickich, a także pracowników administracji, pracodawców, rząd, jednostki sponsorujące badania naukowe oraz samych mieszkańców, którzy wspierają budżet swoimi podatkami. (...)Jako element ogólnego procesu zapewniania jakości w Porugalii powołano specjalny komitet oceniający programy studiów inżynieryjnych. Zewnętrznym komitetem oceniającym programy studiów inżynieryjnych w 1999 roku był Wydział Nauki i Technologii Uniwersytetu w Lizbonie (Universidade Nova de Lisboa), który uzyskał akredytację w 1997 roku. Przed audytem zewnętrznym w 1998 roku został opracowany raport samooceny na podstawie danych z roku akademickiego 1996/1997. (fragment tekstu)
EN
There is no doubt that quality in higher education has become an increasing concern for the universities all over the world. Several approaches have been implemented such as the Dutch model of quality assurance, the ISO 9000 quality system creation and certification, the Total Quality Management philosophy and/or the evaluation of HE quality systems according to the criteria of the Malcolm Baldrige Award or of the EFQM (European Foundation for Quality Management) model for Excellence. The case study presented in this article focused on the assessment methodology applied to a specific undergraduate programme, regarding the rules established in Portugal, which are based on the Dutch model. The whole process was time consuming, mainly because it was very new. Consequently, the stakeholders were not so motivated to co-operate and data collection became difficult. The results, however, were gratifying, since they gave a good insight of the main strengths and weaknesses and led to better knowledge and quantification of the relevant aspects. It can be argued that the model adopted is mainly concerned with the "product" and not with the whole system, However, it can be a good start point for more complete evaluation. On the other hand, higher education institutions have also become more aware of the need for the continuous improvement and evaluation. Indeed, and the experience demonstrates it, institutions started to create infrastructures to centralise the data collection for the evaluation processes. Moreover, it is believed that in short time they all will implement, manage and continuously evaluate a more complete quality system, comprising not only the aspects directly related to the study programmes, but also all the other features that contribute for the excellence of any organisation.(original abstract)
Twórcy
  • Universidade Nova de Lisboa, Portugal
Bibliografia
  • Canic M.J. and McCarthy P.M.: Service Quality and Higher Education Do Mix. "Quality Progress" 2000, No. 33 (9).
  • Dew J.R.: Roll Quality Roll - Strategic Quality Planning at the University of Alabama. "Quality Progress" 2000, No. 33 (9).
  • Lopez Pereira Z., Cabecas J.M., Carvalho V., Tenera A. and Matos A.S.: Relatório de Auto- Avaliacao - Licenciatura em Engenharia de Produpao Industrial. "FCT/UNL" 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171313889
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.