Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | Zapewnienie jakości kształcenia w szkole wyższej | 13-20
Tytuł artykułu

System zapewniania jakości w szkolnictwie wyższym na przykładzie Abo Akademi w Finlandii

Autorzy
Warianty tytułu
Quality Assurance Systems in Higher Education. The Case of Finland and Abo Akademi Uniwersity
Języki publikacji
PL
Abstrakty
System zapewnienia i oceny jakości w szkolnictwie wyższym został po raz pierwszy wprowadzony w Europie w latach osiemdziesiątych. Od tego czasu ten nowy sposób podnoszenia jakości kształcenia uniwersyteckiego został upowszechniony w całej Europie, a do krajów skandynawskich dotarł w latach dziewięćdziesiątych. Zapewnianie jakości oraz jej ocena traktowane są dzisiaj jako bardzo ważne środki w podnoszeniu jakości pracy w uniwersytetach całej Europy. Praca nad systemem jakości jest procesem ciągłym. Jakość nie jest celem, jest podróżą. W uniwersytecie nigdy nie osiąga się ostatecznych celów, trzeba zawsze rozwijać i podwyższać jakość. Konieczne jest stworzenie kultury jakości oraz takiego myślenia, którego naturalnym elementem jest jakość. Unia Europejska jest bardzo zainteresowana rozwojem jakości kształcenia uniwersyteckiego. W 1998 roku ustalono, że wszystkie kraje członkowskie wprowadzą i będą wykorzystywać metody zapewniania jakości w szkolnictwie wyższym. Efekty wprowadzania systemów zapewniania jakości powinny być publikowane. Uczelnie o wprowadzonym już systemie są zobowiązane do współpracy z innymi uniwersytetami krajów członkowskich. Rekomendowana metoda wprowadzania systemu zapewniania jakości to połączenie samooceny z oceną zewnętrzną (peer review - partnerska ocena). (fragment tekstu)
EN
Formalised quality assurance methods have a short history in Scandinavia, It is not possible to evaluate the results achieved so far. The main purpose of the quality assurance methods has not been to control the quality. National authorities and agencies have succeeded in creating trust among the higher education institutions. Universities in Scandinavia have had the freedom to develop their own evaluation systems in close cooperation with the national agencies. In the program for FINHEEC for the coming years to 2003 is stated that the main purpose is to develop methods of evaluation and quality assurance to increase the knowledge of quality work among the Finnish higher education institutions and to deepen the international cooperation in the field. This program is totally accepted among the Finnish higher education institutions. It is commonly believed to be a way of increasing the international competitiveness of a country. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Åbo Akademi University, Finland
Bibliografia
  • Higher Education Policy in Finland. Ministry of Education. Helsinki 2000.
  • Korkeakoulujen arviontineuvoston toimintasuunnitelma vuosille 2000-2003. Korkeakoulujen Arviontineuvostonjulkaisuja 11.2000. Helsinki 2000.
  • Management by Results in Higher Education. Ministry of Education, Science and Culture Finland. Helsinki 1998.
  • Neljá vuotta korkeakoulujen arviontia. Korkeakoulujen arviontineuvosto. Helsinki 2000.
  • Suomen tieteen tila ja taso. Yhteenvetoraportti. Suomen Akatemian julkaisuja 14/97. Helsinki 1997.
  • Suomen tieteen tila ja taso. Suomen Akatemian julkaisuja 6/00. Helsinki 2000.
  • Three Finnish Universities in the International Perspective. CRE Institutional Review of Helsinki University of Technology, Tampere University of Technology and Lbo Akademi University. Publications of Higher Education Evaluation Council 11:1998. Helsinki 1998.
  • Towards best Practise. Quality Improvement Initiatives in Nordic Higher Education Institutions. Tema Nord 2000:501. Copenhagen 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171313777
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.