Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 7 | nr 2 | 209-217
Tytuł artykułu

Competency Models and the Generational Diversity of a Company Workforce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This paper aims to present an analysis of employee competencies across different generations, placing emphasis on their attitudes towards the labour market and future perspective concerning work, as determining factors in creating competence models encompassing employee diversity management. A competence model is a set of competencies that stem from the company strategy and allows it to fulfil its goals in accordance with its values and an expected work style. It is one of the basic tools of human resource management, used in a wide variety of scenarios ranging from the recruitment of employees, shaping career paths, conducting training/development programmes and regular assessments, to designing motivational and pay schemes. The literature on the subject quotes many definitions of competencies, as well as examples of many contemporary competence models. Owing to their scope of interests, the authors decided to analyse selected competence models with regard to the manner in which "competences" are defined and the differences between employee-oriented and job-oriented models. The authors used G. Filipowicz's approach (who created a combined definition of competences embedded in a coherent model) to create a research tool used to scrutinize the skills and attitudes of individuals coming from three different generations. The research results allowed the authors to draw conclusions concerning the avenues of designing competence management models of diverse employees (i.e. in respect of age and knowledge) by creating a suitable work environment, including a pro-effective organizational culture and building employee commitment - which will make it possible to create a new work model, tailored to the needs of individual companies. (original abstract)
Rocznik
Tom
7
Numer
Strony
209-217
Opis fizyczny
Twórcy
  • Collegium Civitas w Warszawie
autor
  • Wyższa Szkoła Biznesu w Pile
Bibliografia
  • Drucker, P.F. (1976), Skuteczne zarządzanie, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, p. 76.
  • Dubois, D. D., Rothwell, W. J. (2008), Zarzązanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach, Gliwice: Wydawnictwo Hellion, pp. 38-39.
  • Filipowicz, G. (2004), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, Warszawa: PWE, pp. 17-37.
  • Filipowicz, G. (2002), Pracownik wyskalowany czyli metody i narzędzia pomiaru kompetencji, Personel 1-31 lipca, Warszawa; available at http://www.wup.lodz.pl/files/ciz/ciz_Kompetencje_zawodowe.pdf, reffered on 201402-18.
  • Friensen, N., Anderson, T. (2004), Interaction for lifelong learning, British Journal of Educational Technology, Vol. 35, No. 6, pp. 679-689.
  • Fundacja Obserwatorium Zarządzania i Competency Institute (2012), Uniwersalny Model Kompetencyjny. Podręcznik użytkowania, Katalizator Innowacji, pp. 11-19. Available at http://katalizatorinnowacji.pl/uploads/files/0/145/Kompetencje_book.pdf. Referred on 2014-03-16.
  • Nordhaug, O., Gronhaug, K. (1994), Competencies as resources in firms, International Journal of Human Resource Management, Vol. 5, No. 1, pp. 89-95.
  • Report of the Competencies Workgroup, available at www.cs.state.ny.us/successionplanning/workgroups/competencies/CompetenciesFinalR eport.pdf, referred on 2014-03-05.
  • Sidor-Rządkowska, M., Zarządzanie kompetencjami - teoria i praktyka, Cz. 1, available at www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn/?strona=biul_akt20_rzad&nr=20&p, reffered on 201401-31.
  • Sienkiewicz, Ł., Jawor-Joniewicz, A., Sajkiewicz, B., Trawińska-Konador, K., Podwójcic, K. (2013), Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje, perspektywa uczenia się przez cale życie, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, pp. 5-9, available at http://biblioteka-krk.ibe.edu.pl/opac_css/doc_num.php?explnum_id=452, reffered on 2014-03-14.
  • Woodruffe, Ch. (2003), Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników, Kraków: Oficyna Ekonomiczna Dom Wydawniczy ABC, p. 94.
  • Wyrozębski, P. (2009), Modele kompetencji w zarządzaniu projektami, E-mentor, No. 2 (29), available at http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/29/id/637, reffered on 2014-02-16.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171313489
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.