Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | 7 | nr 2 | 57-76
Tytuł artykułu

"Kultura masowa" i co dalej...?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
"Mass Culture" and What's Next
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zaprezentowany artykuł stanowi próbę syntetycznego przedstawienia problemu przeobrażenia kultury masowej od momentu jej zaistnienia do czasów nam współczesnych. Wynika z niego, że kultura należy do nieuchwytnych pojęć, jest subiektywną odpowiedzią i odzwierciedleniem nowych zachowań i upodobań oraz hierarchii wartości. Świadome uczestnictwo w kulturze dzisiaj polegałoby na instytucjonalnym przyswajaniu sobie "własnej kultury" i umiejętnym poddawaniu tego doświadczenia kontroli umysłu oraz na świadomym uczeniu się wzorców i norm spoza własnej kultury. Ideałem byłoby swobodne poruszanie się po obszarach obu tych światów z zachowaniem własnej tożsamości. Artykuł powstał w oparciu o dostępne na rynku prace naukowe, materiały prasowe i opublikowane wyniki badań. (abstrakt oryginalny)
EN
In this article the issue of the transformation of mass culture, from its beginning to the modern times, was synthetically presented. The conclusion is that culture is indefinable; it is subjective response as well as the reflection of new behaviours, preferences or hierarchies of values. Nowadays, the voluntary participation in culture would mean institutional cquisition and of "self-culture", controlling it with one's mind and concious learning of schemes or standards derived from other cultures. The ideal solution would be to freely use both those worlds, retaining self-identity at the same time. The article was based on available dissertations, press sources and published research results. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
7
Numer
Strony
57-76
Opis fizyczny
Twórcy
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska
Bibliografia
  • 1. Adamski F.(1984), Kościół a kultura masowa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
  • 2. Baran S.J.(2007), Teorie komunikowania masowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Krakowskiego, Kraków
  • 3. Bogunia-Borowska M.(red.)(2009), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
  • 4. Burszta W.(red.)(2008), Kiczosfery współczesności, Wydawnictwo Academica, Warszawa
  • 5. Czerwiński M.(red.)(1980), Telewizja i społeczeństwo, Wydawnictwo Radia i Telewizji, Warszawa
  • 6. Fiske J.(2010), Zrozumieć kulturę popularną, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
  • 7. Eco U.(2010), Apokaliptycy i dostosowani, Wydawnictwo WlAB, Warszawa
  • 8. Encyklopedia Socjologii, 1999, Oficyna Naukowa, Warszawa
  • 9. Fiske J.(2010), Zrozumieć kulturę popularną, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
  • 10. Friszke J.(1998), Przystosowanie i opór, Więź, Warszawa
  • 11. Furedi F.(2008], Gdzie się podziali wszyscy intelektualiści, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa
  • 12. Hopfinger M.(1997], Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa
  • 13. Jakubowski W.(2006], Edukacja w świecie kultury popularnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
  • 14. Janion M.(1996), Czy będziesz wiedział co przeżyłeś?, Sic, Warszawa
  • 15. Kłoskowska A.(1980), Kultura masowa. Krytyka i obrona, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
  • 16. Kossak J.(1966), Dylematy kultury masowej, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa
  • 17. Kozielecki J.(1997), Transgresja i kultura, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
  • 18. Łakomy H.(1997), Zagadnienia kultury masowej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków
  • 19. Majewski T.(red.)(2009), Rekonfiguracje modernizmu - nowoczesność i kultura popularna,Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
  • 20. Mcquail D.(2007), Teorie komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • 21. Nowak S.(1985), Metodologia badań społecznych, Państwowe Wydawnictwa Naukowe, Warszawa
  • 22. Pacholski M., Słaboń A.(1997), Słownik pojęć socjologicznych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
  • 23. Pawłowska R.(1999), Co cię czeka gimnazjalisto? w: Aspiracje dzieci i młodzieży na przełomie wieków, Edukacja i Dialog Nr 9/10
  • 24. Pęczak M.(2001), Szok - Show, "Polityka" Nr 8
  • 25. Pietrasik Z.(2000), Olimp z laserami, "Polityka" Nr 13
  • 26. Rymarczyk P.(2007), Kultura masowa a cielesne przyjemności, "Kultura i Społeczeństwo", T. 3
  • 27. Scruton R.(2010), Kultura jest ważna, Zysk i Spółka, Poznań
  • 28. Siciński A.(red.)(1998), Do i od socjalizmu, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa
  • 29. Szlendak T.(2004), Supermarketyzacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
  • 30. Sztompka P.(2004), Socjologia, Znak, Kraków
  • 31. Toepliz K.T.(1981), Wszystko dla wszystkich, Omega, Warszawa
  • 32. Żygulski K.(1966), Drogi rozwoju kultury masowej, Wydawnictwo Związkowe CRZZ, Warszawa
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171313415
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.