Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 7 | nr 2 | 20-33
Tytuł artykułu

Modernising Consumption in Poland in the EU Background in 2004-2012

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This article aims at presenting changes in consumption of households in Poland in the background of the European Union in 2004-2012 in the context of modernising consumption. The research material stems from secondary data provided by Eurostat databases. The research employs a descriptive analysis method supported by some elements of a quantitative analysis. In the period of 2004-2012 a process of modernising consumption was observed. This is confirmed by some decrease in the food index value, increase in free choice expenditure and some progress in equipping households with computers along with remarkable improvement in availability of the Internet. These changes show a higher level of need satisfaction in 2012 as compared to the year Poland joined the European Union. Moreover, the changes in question are made in compliance with assumptions of the knowledge and information based development. Additionally, gradual although slow closing of the consumption gap between Poland and the average European Union countries deserves appreciation. (original abstract)
Rocznik
Tom
7
Numer
Strony
20-33
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Aguiar, M., Hurst, E. (2005), Consumption versus expenditures, Journal of Political Economy, Vol. 113, No. 5, pp. 919-948.
  • Appadurai, A. (2005), Nowoczesność bez granic, Kraków, Universitas.
  • Bauman, Z. (2006), Płynna nowoczesność, Kraków, Wydaw. Literackie.
  • Blow, L. (2003), Explaining trends in UK household spending, London, Institute for Fiscal Studies Working Papers, No. 3/6, pp. 1-30.
  • Blow, L., Leicester, A., Oldfield, Z. (2004), Consumption trends in the UK, 1975-1999, London, Institute for Fiscal Studies.
  • Bywalec, Cz. (2007), Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania. Warszawa, WN PWN.
  • Bywalec, Cz. (2010), Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Warszawa, C.H. Beck.
  • Charles, K., Danziger, Sh., Pounder, L., Schoeni, R. F. (2006), Income, consumption, and well-being among poor elderly, Conference of the National Poverty Center on "Consumption, Income, and the Well-Being of Families and Children", Washington, May 4-5.
  • Deelen, M. van, Schettkat, R. (2004), Household demand patterns in West Germany, Dempatem Working Paper, No. 5. pp. 1-71.
  • Eurostat (2003), Trends in households in the European Union: 1995-2025, Eurostat, Statistics in focus, No. 24.
  • Di Meglio, E. (2013), Living standards falling in most Member States, Eurostat, Statistics in focus, No. 8. Fromm, E. (1997), Mieć czy być? Poznań, Rebis.
  • Gardes, F., Starzec, Ch. (2004), Household demand patterns in France 1980-1995, Dempatem Working Paper, No. 6. pp. 1-77.
  • Gerstberger, Ch., Yaneva D. (2013), Analysis of EU-27 household final consumption expenditure, Eurostat, Statistics in focus, No. 2.
  • Giddens, A. (2002), Nowoczesność i tożsamość, Warszawa, PWN.
  • Grzega, U. (2012), Poziom życia ludności w Polsce - determinanty i zrożnicowania, Katówice, Wydaw. UE Katówice.
  • Grzega, U. (2013), Poziom życia ludności w Polsce i Unii Europejskiej w warunkach kryzysu gospodarczego. Wybrane zagadnienia, Przegląd Zachodniopomorski, XXVIII (LVII) Vol. 2, No. 3. pp. 123-142.
  • Goodman, A., Oldfield, Z. (2004), Permanent differences? Income and expenditure inequality in the 1990s and 2000s, London, Institute for Fiscal Studies.
  • GUS (2012), Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badan statystycznych z lat 20082012, Warszawa, GUS, Urząd Statystyczny w Szczecinie.
  • Kalwij, A., Machin, S. (2004), Changes in household demand patterns. A cross-country comparison, Dempatem Working Paper No. 8. pp. 1-49.
  • Lopez, M.L., Dolores M. (2011), Consumption and modernization in the European Union, European Sociological Review, Vol. 27, Issue 1, pp. 124-137.
  • Kellner, D. (1992), Popular culture and the construction of postmodern identities, In: S. Lash J. Friedman (eds.), Modernity and Identity, Oxford and Cambridge, MA: Blackwell.
  • Kieżel, E. (ed.) (2004), Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, PWE, Warszawa.
  • Kieżel, E. (ed.) (2010), Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, Warszawa, PWE.
  • Kramer, J. (1997), Konsumpcja w gospodarce rynkowej, Warszawa, PWE.
  • Janoś-Kreslo, M., Mróz, B. (2006), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Warszawa, Wyd. SGH.
  • Jappelli, T., Pistaferri, L. (2010), The consumption response to income changes, NBER Working Paper No. 15739, Cambridge, pp. 1-59.
  • Slaby, T. (2006), Konsumpcja. Eseje statystyczne, Warszawa, Difin.
  • Staniszkis, J. (2008), Ja. Próba rekonstrukcji. Sierpień - październik 2007, Warszawa, Prószyński i S-ka.
  • Szafraniec, K. (2011), Młodzi 2011, Warszawa, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
  • http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_PL_ACT_part1_v1.pdf (9.04.2014).
  • http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do;jsessionid=9ea7d07e30e2 0db9dc3aeaeb46d48f20e1c02ca9e89a.e340aN8Pc3mMc40Lc3aMaNyTbh0Ne0 (25.02.2014).
  • http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do (05.03.2014).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171313403
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.