Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 27 (2) Zarządzanie strategiczne : rozwój koncepcji i metod | 109-127
Tytuł artykułu

Political Microfoundations of Strategic Management

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Podczas gdy politykowanie jest powszechnie uznawane za proces występujący na różnych poziomach zarządzania, niewiele aktualnie wiadomo na temat zarówno czynników powodujących zaangażowanie strategów, jak i różnic w źródłach władzy rozpatrywanych z tego punktu wiedzenia. W niniejszym studium wyjaśniamy koncepcję politycznych mikropodstaw zarządzania strategicznego. Zidentyfikowaliśmy kluczowe wymiary politykowania organizacyjnego, a mianowicie stronę pozytywną i stronę negatywną. Scharakteryzowaliśmy również cztery role stratega z punktu wiedzenia archetypów pozytywnego politykowania organizacyjnego: planistyczną, uczenia się, improwizowania i przedsiębiorczą. Opracowanie zakończono dyskusją dotyczącą głównych wniosków, a także pożądanymi kierunkami przyszłych badań oraz wskazówkami praktycznymi. (abstrakt oryginalny)
EN
While politics are known to be prevalent at managerial levels, there is currently little insight into what drives strategists to engage in organizational politics and whether there are power base differences in this respect. In the current study we explore the concept of political micro- foundations of strategic management. We identify key dimensions of organizational politics will consist of positive and negative politics. Then, we describe four roles of strategist in positive organizational politics archetypes context: planning, learning, improvising, and entrepreneurial. The paper ends with the discussion of the main findings and their implications for future research and practice. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Abell P., Felin T., Foss N.J., Building microfoundations for routines, capabilities, and performance link. "Managerial and Decisions Economics", 2008, 29, p. 489-502.
  • Barney J., Felin T., What are microfoundations, "Academy of Management Perspectives", 2013, 27, p. 138-155.
  • Block, P. The empowered manager: Positive political skills at work. Jossey-Bass, San Francisco 1991.
  • Boogers-van Griethuijsen A.I., Emans B.J.M., Stoker J.I., Sorge A.M., Twelve foundations of power position of consultants. In E. Vigoda-Gadot, A. Drory (Eds.), Hadbook of organizational politics., Edward Elgar, Cheltenham 2006, 313-327.
  • Bratnicki M., Gabryś J.B., Developing a model of corporate entrepreneurship., In: M. Terzioovski (Ed.). Energizing management through innovation and entrepreneurship. European research and practice, Rutledge, London/New York 2009, p.6-27.
  • Bratnicki M., Transformacja przedsiębiorstwa., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 1998.
  • Brown A.D., Kornberger M., Clegg S.R., Carter C., 'Invisible Walls' and 'Silent Hierarchies': A case study of power relations in an architecture firm. "Human Relations", 2010, 63, p.525-549.
  • Devinney T.M., Is microfoundutional thinking critical to management thought and practice? "Academy of Management Perspectives", 2013, 27, p.81-84.
  • Dipboye R.L., Foster J.B., Multilevel theorizing about perceptions of organizational politics. In. F.J. Yammarino, F. Dansereau (Eds.), The many faces of multi-level issues, Emerald Group Publishing, Bingley 2002, p. 255-270.
  • DuBrin A. J., Impression management in the workplace: Research, theory and practice., Routledge, New York/Oxon 2011.
  • Egan, G., Working the shadow side: A guide to positive behind - the - scenes management. CA: Jossey-Bass, San Francisco 1994.
  • Forrester J., Principles of systems (2nd ed.)., OR: Productivity Press, Portland 1968.
  • French J.R.P, Raven B., The bases of social power. In D. Cartwright (Ed.), Studies of social power, University of Michigan Press, Ann Arbor 1959, p.150-167
  • Gavetti G., Greve H., Levinthal D., Occasio W., The behavioral theory of the firm: Assessment and prospects. "Academy of Management Annals", 2012, 6, p.1-40.
  • Koorsgaard M.A., Melino B., Beyond the individualistic self: A framework for prosocial motives and judgments., In H.A. Wayment, J.J. Bauer (Eds.), The quiet ego: Research and theory on the benefits of transcending egoistic selfinterests., American Psychological Association, Washington 2007.
  • Kurchner-Hawkins, R., Miller, R., Organizational politics: Building positive political strategies in turbulent times. In: E. Vigoda-Gadot & A. Drory (Eds.), Handbook of organizational politics, p. 328-351.Edward Elgar, Cheltenham 2006.
  • Lakatos I., Falsification and methodology of scientific research programmes. In I Lakatos & A. Musgrave (Eds.) Criticism and the growth of knowledge, Cambridge University Press, Cambridge 1970, p. 170-196.
  • Lawrence P., Toward a unified theory of organizational life., Harvard Business School Press, Boston 2007.
  • Lee J., Peccei R.,. Discriminant validity and interaction between perceived organizational support and perceptions of organizational politics. "Journal of Occupational and Organizational Psychology", 2011, 84, p.686-702.
  • Malan R., Bredemeyer D., Organizational Politics. Architect Competency Elaboration. "Architecture resources for Enterprise Advantage, 2002, 10/21/02, p. 10. (http://www.bredemeyer.com/papers.htm).
  • Mintzberg H., Organizational power and goals: A skeletal theory. In D.E. Schendel, C.W. Hofer (Eds.), Strategic Management: A new view of business policy and planning, Little Brown, Boston 1979, p.64-80
  • Morgan G., Images of organization, Sage , Beverly Hills 1986.
  • Pettigrew A. M., The Politics of Organizational Decision-Making. Tavistock, London 1973.
  • Rosenfeld P., Giacalone R.A., Riordan C.A., Impression management in organizations: Theory, measurement, practice. (2nd edition), .Routledge, London/ New York 2001.
  • Salancik G.R., Pfeffer J., The bases and uses of power in organizational decision making: The case of the university. Administrative Science Quarterly 1974, 19, p.453-473.
  • Searle T.P., Barbuto J.E., A multilevel framework: Expanding and bridging micro and macro levels of positive behavior with leadership. 'Journal of Leadership and Organizational Studies', 2013, 20, p.274-286.
  • Shapiro L., Multiple realizations., 'Journal of Philosophy', 2000, 97, p.635-654.
  • Stacey R.D., Complexity and creativity in organizations, ; Berrett-Koehler, San Francisco 1996.
  • Thompson J.D., Tuden A., Strategies, structures and processes of organizational decision. In J.D. Thompson, P.B. Hammond, R.W. Hawkes, B.H. Junker, A. Tuden (Eds.), Comparative studies in administration., University of Pittsburgh, Pittsburgh 1959.
  • Tuori A., Vilén T., Subjective positions and power relations in creative organizations: Taking a discursive view on organizational creativity. "Creativity and Innovation Management", 2011, 20, p.90-99.
  • Vigoda E., Cohen A., Influence tactics and perceptions of organizational politics: A longitudinal study. "Journal of Business Research", 2002, 55, p.311-324.
  • Winter S.G., Habit, deliberation, and action: Strengthening the microfoundations of routines and capabilities., "Academy of Management Perspectives", 2013, 27, p. 120-137
  • Zbierowski P., Pozytywna orientacja organizacji wysokiej efektywności. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171313345
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.