Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W dążeniu do opracowania jak najbardziej efektywnego systemu kształcenia zawodowego, który mógłby być wdrożony w Polsce, nie sposób nie zwrócić się ku systemowi kształcenia dualnego funkcjonującemu w Niemczech. W swoim założeniu system ten ma dostarczać uczniowi wiedzy teoretycznej, jak też zapewnić kontakt z rynkiem pracy, a przez to lepiej dostosować jego kwalifikacje do zapotrzebowania zgłaszanego przez rynek pracy. Niniejszy materiał przedstawia charakterystykę systemu, sygnalizuje kwestie związane z jego efektywnością oraz analizuje wyzwania, jakie stoją przed systemem kształcenia dualnego w nowoczesnej gospodarce. ksz
Twórcy
autor
Bibliografia
- Andrzejczak A., Modele szkolenia zawodowego w warunkach gospodarki rynkowej, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 1999.
- Green A., Lifelong learning ad the learning society: different European models of organization, [w:] A. Hodges, Policies, Politics and the Future of Lifelong Learning, Kogan Page, Londyn 2000.
- Horskotte H., Kariera dzięki nauce zawodu. Niemiecki system szkolenia w trakcie zmian, Basis-Info, 24-2001 Gospodarka, Warszawa 2001.
- Krekel E.M., Walden G. (red.), The future of vocational education and training in Germany: Empirical studies and conclusions, BIBB, Bonn 2005.
- Kwiatkowski S.M., Nowa jakość edukacji zawodowej, "Polityka społeczna" 1998, nr 9.
- Kwiatkowski S.M., System edukacji zawodowej w kontekście rynku pracy i procesów integracyjnych, [w:] U. Jeruszka (red.), Optymalizacja kształcenia zawodowego z punktu widzenia potrzeb rynku pracy, IPiSS, Warszawa 2002.
- Wywiad z p. Anną Gołys, Menedżerem ds. kształcenia zawodowego/Manager Berufliche Bildung z Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, Warszawa, 5 stycznia 2005 r.
- Wywiad z dr. Matthiasem Knuthem, Managing Academic Director z Institut Arbeit and Technik, Paryż, 11 kwietnia 2005 r.
- OECD, Education at a glance: OECD indicators education and skills, Paris 2004, http://titania.sourceoecd.org/vl=1164479/cl=34/nw=1/rpsv/cw/ vhosts/oecdthemes/99980029/v2004n14/contp1-1.htm
- Dual Vocational Education and Training vs. Full-Time Vocational Schools: Does one of the two forms of vocational education and training provide better protection against joblessness?, Press release, Federal Institute for Vocational Education and Training (BIBB), http://www.bibb.de/en/18236.htm, [06.05.2005].
- Vocational Training in Germany- The Dual System; IHK- Rhein- Neckar, http://www.rhein-neckar.ihk24.de/MAIHK24/MAIHK24/produktmarken/index.jsp?url= http%3A//www.rhein-neckar.ihk24.de/MAIHK24/MAIHK24/servicemarken/English/ Tasks/voctrain.jsp, [7.05.2005].
- Young people who are "placed" often are not - Why the number of youths looking for a training place is larger than previously assumed, Press release, Federal Institute for Vocational Education and Training (BIBB), http://www.bibb.de/en/18183.htm, [06.05.2005].
- Federalna ustawa o szkoleniu zawodowym (Berufsbildungsgesetz); pełen tekst ustawy znajduje się pod adresem http://www.bmbf.de/pub/bbig_20050323.pdf, [06.05.2005].
- Putz H., Vocational Education and Training - On Overview, Federal Institute for Vocational Training, Bonn 2003; http://www.bibb.de/dokumente/pdf/folienband_puetz-englisch.pdf, [07.05.2005].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171313095