Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2006 | nr 1 | 36-42
Tytuł artykułu

Aktualność problemów edukacji ustawicznej

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kształcenie ustawiczne stało się ideą, która w coraz większym stopniu zaczyna decydować o kształcie i kierunku rozwoju współczesnej oświaty. Z dawnych, nieśmiałych propozycji rozwinął się w ostatnich latach system teoretyczny, który znajduje coraz powszechniejsze zastosowanie w działalności oświatowej. Wiele ośrodków i instytucji pedagogicznych podjęło próby praktycznej realizacji tej interesującej idei. Niektóre kraje poszły w kierunku upowszechnienia edukacji ustawicznej jeszcze dalej i wydały ustawy określające zasady permanentnego doskonalenia zawodowego oraz stałego rozwoju aktywności oświatowej obywateli. Coraz więcej tego typu postanowień jest obecnie przygotowywanych. Stają się one pełniejsze i zmierzają do systematycznego urzeczywistnienia rozwiązań i propozycji edukacji ustawicznej w praktyce oświatowej. Niezależnie jednak od sugestii zawartych w pracach teoretycznych i propozycji rozwiązań praktycznych problemy oświaty ustawicznej nie są jeszcze jednoznacznie przez wszystkich jej zwolenników rozumiane. W teorii i praktyce oświatowej występują różne poglądy, które początkowo były rezultatem odmiennych koncepcji rozwoju oświaty w poszczególnych krajach, a z czasem stały się tendencjami właściwymi dla etapów realizacji i zasięgu działań oświatowych. Także w Polsce podjęto starania o ujęcie edukacji ustawicznej w formie strategii. Zagadnienie to jest ważne i potrzebne, gdyż nasz system edukacyjny prezentuje zdecydowanie przestarzałe rozwiązania. Warto jednak przyjrzeć się bliżej i dokładniej istocie edukacji ustawicznej, odwołując się do ogłoszonego tekstu - "Strategia" ukazała się w "Edukacji Ustawicznej Dorosłych" (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
36-42
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Strategia Rozwoju Kształcenia Ustawicznego do roku 2010 (dokument przyjęty 8 lipca przez Radę Ministrów), "Edukacja Ustawiczna Dorosłych" 2003, nr 3.
  • Bednarczyk H., Stojek K. (red.), Kształcenie i szkolenie ustawiczne w zakładzie pracy, IV Europejski Kongres Kształcenia Ustawicznego, Warszawa 6.10.1992, materiały konferencyjne, Radom 1992.
  • Cieślak A., Rozwój teorii i praktyki kształcenia ustawicznego, WSiP, Warszawa 1981.
  • Cropley A. J., Dave R. H., Lifelong Education and the Training of Teachers, UNESCO Institute for Education, Pergamon Press, Oxford-Hamburg 1978.
  • Dave R. H. (red.), Foundations of Lifelong Education, Pergamon Press, Oxford 1976.
  • Delors J. (red.), Edukacja - jest w niej ukryty skarb, Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji XXI wieku, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO, Warszawa 1998.
  • Faure E. (red.), Uczyć się, aby być, PWN, Warszawa 1975.
  • Gelpi E., Lifelong Education and International Relations, Croom Helm, Londyn 1983.
  • Gelpi E., Świadomość ziemska. Badanie i kształcenie, Oficyna Wyd. "Impuls", Kraków 1998.
  • Goad L. H., Preparing Teachers for Lifelong Education, UNESCO Institute for Education, Pergamon Press, Oxford-Hamburg 1984.
  • Jaskot A., Przybylska E. (red.), Kształcenie ustawiczne jako współczesna strategia edukacyjna: nowe tendencje w andragogice, TWP, DVV, Szczecin 1996.
  • Kidd R. J., The Implications of Continuous Learning, Gage, Toronto 1966.
  • Lengrand P., An Introduction to Lifelong Education, UNESCO, Paryż 1970.
  • Kowalczyk J., Wroczyński R. (red.), Kierunki rozwoju kształcenia ustawicznego i oświaty dorosłych, IBP, Warszawa 1981.
  • Kruszewski Z. P., Półturzycki J., Wesołowska E. A. (red.), Kształcenie ustawiczne - idee i doświadczenia, Wyd. Naukowe Novum, Płock 2003.
  • Kulpa J., Podstawy kształcenia ustawicznego, PWN, Kraków 1975.
  • Lynch J., Lifelong Education and the Preparation of Educational Personnel, UNESCO Institute for Education. Hamburg 1977.
  • Milerski B., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Leksykon, PWN, Warszawa 2000
  • Półturzycki J., Tendencje rozwojowe kształcenia ustawicznego, PWN, Warszawa 1981.
  • Suchodolski B., Kształcenie nieustające, "Nowa Szkoła" 1973, nr 2.
  • Wroczyński R., Edukacja permanentna, PWN, Warszawa 1973.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171313093
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.