Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | Rola sektora kultury i przemysłów kreatywnych w rozwoju miast i aglomeracji | 184-202
Tytuł artykułu

Turystyka kulturowa jako stymulator rewitalizacji zdegradowanych obszarów miejskich na przykładzie miasta Poznania

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Turystyka kulturowa jako stymulator rewitalizacji zdegradowanych obszarów miejskich na przykładzie miasta Poznania Wprowadzenie Miasta europejskie są siłą napędową rozwoju gospodarczego i społecznego, są także ośrodkami innowacji, kultury i wiedzy - ta oczywista konstatacja jest traktowana jako jeden z aksjomatów obowiązującej polityki UE i jej państw członkowskich. Z drugiej strony miasta stają się w coraz większym stopniu skupiskami poważnych problemów społecznych, gospodarczych, przestrzennych i ekologicznych, których przyczynami są zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Rośnie liczba dzielnic miejskich o wysokim poziomie bezrobocia, ubóstwa, przestępczości i dewastacji. Zauważalny jest nasilający się kontrast pomiędzy dobrobytem a marginalizacją w obrębie miast. Stąd współczesne procesy rozwoju miast coraz częściej wiążą się z zagadnieniem rewitalizacji. Zagadnienie to jest przedmiotem zainteresowania samorządów lokalnych, społeczeństwa, mediów. Dzieje się tak m.in. dlatego, iż rewitalizacja "przywraca miastu, jego zaniedbanym fragmentom, energię ludzi, żywotność lokalnej ekonomii"14, przyczynia się do ochrony tożsamości kulturowej danego obszaru czy miejscowości. Przedsięwzięcia z zakresu odnowy miast służą nie tylko mieszkańcom, ale stają się niejednokrotnie magnesem przyciągającym turystów i kapitał, często stanowią o tożsamości danego obszaru, budując jego wizerunek oparty na dziedzictwie kulturowym.(fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • City Tourism and Culture - The European Experience. A Report produced for the Research Group of the European Travel Commission and for the World Tourism Organization by Lagroup&Interarts, Brussels 2005
  • Dziekoński O.: Rewitalizacja, czyli planowanie przebudowy miast. W: Rewitalizacja miast. Red. O. Dziekoński, K. Baczyński. Poznań 2004
  • The economy of culture/European Commission 2006
  • Fortyfikacje Ostrowa Tumskiego - zeszyt specjalny z serii Materiały - Dokumentacje - Projekty. Urząd Miasta Poznania, Poznań 2009
  • Gaworecki W.: Turystyka. PWE, Warszawa 2000
  • Hryniewicz J.T.: Czynniki rozwoju gospodarczego. Gospodarka - Przestrzeń - Środowisko. Toruń 1997
  • Jewtuchowicz A.: Rozwój lokalnej przedsiębiorczości a restrukturyzacja gospodarki. Gospodarka - Przestrzeń - Środowisko. Toruń 1997
  • Jędrysiak T.: Turystyka kulturowa. PWE, Warszawa 2008
  • Kompendium wiedzy o turystyce. Red. G. Gołembski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
  • Kuczyński J.: Rozwój lokalny a turystyka. W: Gospodarka turystyczna w. XXI wieku. Problemy i perspektywy rozwoju w skali regionalnej i lokalnej. Red. S. Bosiacki. Wydawnictwo AWF, Poznań 2008
  • Lorens P.: Rewitalizacja urbanistyczna wobec współczesnych przemian społecznych, ekonomicznych i kulturowych W: Rewitalizacja miast w Polsce - pierwsze doświadczenia. Red. P. Lorens. Biblioteka Urbanisty 10, Warszawa 2007
  • Lorens P.: Znaczenie procesów-rewitalizacyjnych we współczesnym rozwoju1 polskich miast. W: Rewitalizacja miast w Polsce - pierwsze doświadczenia. Red. P. Lorens. Biblioteka Urbanisty 10, Warszawa 2007
  • Meyer B., Panasiuk A.: Produkt turystyki kulturowej województwa zachodniopomorskiego. "Problemy Turystyki" 2002, nr 3-4
  • Miejski Program Rewitalizacji - druga edycja. Uchwała Rady Miasta nr CV1/1256/IV/2006 -z dnia 24 października 2006 roku
  • Most Biskupa Jordana szansą dla Środki. Urząd Miasta Poznania, Poznań 2008
  • Narodowa Strategia Rozwoju Kultury 2004-2013
  • Parysek J.: Postawy gospodarki lokalnej. Wydawnictwo Naukowe UAM;sPoznań 2001
  • Roberts P., Sykes H.: Urban Régénération - a Handbook. SAGE Publications, London 2000
  • Smith M.K.: Tourism, Culture and Régénération. CABI North American Office 2007
  • Strategia Rozwoju Narodowego Produktu Turystycznego "Trakt Królewsko-Cesarski w Poznaniu". Konsorcjum PART SA i RES Management, Poznań 2006
  • The role of historie buildings in urban régénération. House of Commons ODPM: Housing, Planning, Local Government and the Régions Committee, London 2004
  • The Scottish Historie Environment Policy, www.historic-scotland.gov.uk/shop-publications.pdf
  • Wiesiołowski J.: Środka i Ostrówek w dziejach Poznania. W: Tu się Polska zaczęła... Red. H., Kóćka-Krenz. Zeszyt 1 serii Materiały - Dokumentacje - Projekty. Poznań 2007
  • Włodarczyk B.: Geograficzne aspekty produktu turystycznego. "Problemy Turystyki" 2004, nr 3-4
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171247843
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.