Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 1, cz. 3 | 535-546
Tytuł artykułu

Filozofia moralna jednostek jako przesłanka dobrych praktyk w biznesie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Individual Moral Philosophy as a Necessary Condition of Good Practices in Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest dokonanie krótkiego przeglądu najważniejszych poglądów etycznych, kształtujących dobre praktyki w biznesie oraz prezentacja badań własnych autorki, poświęconych indywidualnej filozofii moralnej. w badaniach, przeprowadzonych wśród 326 pracowników różnych organizacji, zastosowano Skalę Indywidualnej Filozofii Moralnej (SIFM). Wymiary konstruktu "filozofia moralna", jakie uwzględniono w badaniu to idealizm moralny, relatywizm moralny, narcyzm, makiawelizm, utylitaryzm, altruizm, bilans zysków i strat oraz tak zwana "złota reguła". Wyniki ujawniły istnienie znaczących różnic między badanymi w zakresie siedmiu wyznawanych przez nich wartości etycznych, co niesie ze sobą implikacje praktyczne. Diagnozowanie indywidualnej filozofii moralnej wśród pracowników służy podnoszeniu świadomości, że zachowania nieetyczne nie przyczyniają się do budowania dobrego image'u firmy. (abstrakt oryginalny)
EN
The study investigates the role of individual ethical ideology as a condition of good practices in business. As a result of a cluster analysis conducted on a sample group of 326 people employed in Polish organizations two subgroups were specified, differing in terms of ethical ideology. The two groups were subsequently compared to each other. Results of the research offer implications for the practice of moral awareness in organizations. (original abstract)
Rocznik
Strony
535-546
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
  • Bass, K., Barnett T., Brown G. (1999), Individual Difference Variables, Ethical Judgments, and Ethical Behavioral Intentions, "Business Ethics Quarterly" nr 9(2).
  • Bauman Z. (2000), Ponowoczesność jako źródło cierpień. Wyd. Sic!, Warszawa.
  • Biernacka M. (2009), Człowiek korporacji. Od normatywizmu do afirmacji własnego Ja, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Brown T. A., Sautter J. A., Littvay L. (2010), Ethics and Personality: Empathy and Narcissism as Moderators of Ethical Decision Making in Business Students, "Journal of Education for Business" nr 85.
  • Burton B. K., Goldsby M. (2005), The Golden Rule and Business Ethics: An Examination, "Journal of Business Ethics" nr 56.
  • Christie R., Geis F. (1970), Studies in Machiavellianism, Academic Press, New York.
  • Chudzicka-Czupała A., Makselon- Kowalska B. (2005), Sprawca mobbingu czy ofiara? Psychologiczna charakterystyka nieetycznych zachowań interpersonalnych w organizacji, w: Kapitał ludzki w dobie integracji i globalizacji, Kożusznik B. (red.), Wyd. UŚl. Katowice.
  • Davis M. H., Andersen M. G., Curtis M. B. (2001), Measuring Ethical Ideology in Business Ethics: a Critical Analysis of the Ethics Position Questionnaire, "Journal of Business Ethics" nr 32.
  • Erondu E., Sharland A., Okpara J.O. (2004), Corporate ethics in Nigeria: a test of the concept of an ethical climate, "Journal of Business Ethics" nr 51(4).
  • Filek J. (2001), Firmy zagraniczne na polskim rynku-szkic do analizy kulturowo-etycznej, w: Etyka biznesu w działaniu. Doświadczenia i perspektywy, Gasparski W., Dietl J. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Forsyth D. R. (1992), Judging the morality of business practices: The influence of personal moral philosophies, "Journal of Business Ethics" nr 11, 461-470.
  • http://www.etyka-biznesu.wyklady.org/wyklad/125_dobra-praktyka-w-biznesie.html, dostęp dnia 08.01.2012.
  • http://www.odpowiedzialnybiznes.pl/pl/praktyka-csr/dobre-praktyki/raporty/ raport-2011, dostęp dnia 10.01.2012.
  • Jones T. M. (1991). Ethical decision making by individuals in organizations: An issue-contingent model, "Academy of Management Review" nr 16.
  • Judge, T., Le Pine J., Rich B. (2006), Loving Yourself Abundantly: Relationship of the Narcissistic Personality to Self- and Other Perceptions of Workplace Deviance, Leadership, and Task and Contextual Performance, "Journal of Applied Psychology" nr 91(4).
  • Kish-Gephart J.J., Harrison D.A., Trevino L. K. (2010), Bad Apples, Bad Cases, and Bad Barrels: Meta-Analytic Evidence About Sources of Unethical Decisions at Work, "Journal of Applied Psychology" nr 95.
  • Klimczak T. (1994), Zachowania etyczne w działalności gospodarczej. Referat wygłoszony podczas konferencji na Uniwersytecie Łódzkim na temat "Etyka w biznesie", Łódź.
  • Kujala, J., Lamsa A.M., Penttila K. (2011), Managers' Moral Decision-Making Patterns Over Time: a Multidimensional Approach, "Journal of Business Ethics" nr 100.
  • Laszczak M. (1999), Patologie w organizacji. Mechanizmy powstawania. Zwalczanie. Zapobieganie. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
  • Leung K. (1988), Theoretical advances in justice behavior: Some crosscultural inputs, w: The crosscultural challenge to social psychology, Bond M. H. (red.), Sage, Newbury Park, CA.
  • Luthy M. R., Padgett B.L., Toner J.F. (2009), In the beginning: ethical perspectives of business and non-business college freshmen, "Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues" nr 12(2).
  • Nelson G., Gilbertson D. (1991), Machiavellianism revisited, "Journal of Business Ethics" 10.
  • Pilch I. (2008), Osobowość makiawelisty i jego relacje z ludźmi, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
  • Rok B., Stolorz S., Stanny D. (2003), Menedżerowie 500 i odpowiedzialny biznes. Wiedza-postawy-praktyka, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • Schlenker B. R., Forsyth D.R. (1977), On the ethics of psychological research, "Journal of Experimental Social Psychology" nr 13.
  • Twenge J. (2006), Generation Me: Why Today's Young Americans are More Confident, Assertive, Entitled and More Miserable Than Ever Before, Free Press, New York.
  • Velasquez M. G. (1998), Business Ethics. Concepts and Cases, 4th edition, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
  • Vogel C. (2006), a Field Guide to Narcissism, "Psychology Today" 29(1).
  • Yankelowich D. (1981), The New Rules: Searching for Self-fulfillment in a World Turned Upside Down. Random House, New York.
  • Zbiegień-Maciąg L., (1997), Etyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Centrum Informacji Menedżera, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171247509
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.