Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 17 | 13-21
Tytuł artykułu

Wewnętrzna wartość firmy jako wartość niematerialna i czynniki ją kształtujące

Autorzy
Warianty tytułu
Internal Goodwill of the Firm as an Immaterial Value and the Factors Which Shape it
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem głównym współczesnego przedsiębiorstwa jest maksymalizacja wartości firmy, którą kształtują wartości niematerialne. Wartość firmy jest specyficznym składnikiem wartości niematerialnych. Z punktu widzenia prawa bilansowego tylko nabyta wartość firmy (tzw. zewnętrzna) może być ujawniana w systemie rachunkowości. Natomiast wypracowana wewnętrzna wartość firmy nie jest wyceniana i prezentowana przez rachunkowość. Na wewnętrzną wartość firmy ma wpływ wiele czynników, wśród których dominują wartości niematerialne nie ujawniane przez rachunkowość. Należą do nich m.in.: marka, reputacja, relacje z klientami, umiejętności pracowników itp. Od właściwego zarządzania (analiza, planowanie i kontrola) wartościami niematerialnymi zależy osiągnięcie celu głównego, czyli maksymalizacja wartości firmy.(abstrakt oryginalny)
EN
The main objective of the modern enterprise is to maximize the value of the firm. On this value influences immaterial values. Value of the firm (goodwill) is specific part of the immaterial values. From the balance law point of view only purchased (external) value of the firm can be shown in the accounting system. Internal value of the firm is not presented in this system. Most important impact on the internal value of the firm have immaterial values. They are not showen in accounting system. These include among others: brand, reputation, customer relationships, workers skills etc. Maximization of the firm value depends on proper management (including analysis, planning and control) of the immaterial values. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bąk M.: Uwagi na temat pojęcia iklasyfikacji wartości niematerialnych. W: Red. A. Dyhdalewicz, G. Klemecka-Roszkowska, J. Sikorski. Informacyjna funkcja rachunkowości w gospodarce współczesnej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2008.
  • Determinanty i modele wartości przedsiębiorstw. Red. W. Skoczylas. PWE, Warszawa 2007.
  • Hendriksen E.A., van Breda M.F.: Teoria rachunkowości. PWN, Warszawa 2002.
  • Ignatowski R.: Prawie wszystko o wartości firmy. W: Ekspert. "Rachunkowość i Finanse" 1994, nr 1.
  • Kamela-Sowińska A.: Wartość firmy. PWE, Warszawa 1996.
  • Karmańska A.: Aktualizacja wartości firmy. "Rachunkowość" 2009, nr 2.
  • Marcinkowska M.: Kształtowanie wartości firmy. PWN, Warszawa 2000.
  • Marcinkowska M.: Niematerialne źródła wartości przedsiębiorstwa. W: Red. B. Dobiegała- Korona, A. Herman. Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa. Difin, 2006.
  • Urbanek G.: Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 2008.
  • Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (DzU nr 121, poz. 591 z późn. zm.).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171247473
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.