Nowa wersja platformy jest już dostępna.
Przejdź na https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 5 | 59-70
Tytuł artykułu

Zakres zastosowania wideokonferencji w organizacjach

Autorzy
Warianty tytułu
The Scope of Use of Videoconferencing in Organisations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wskazanie zakresu sytuacji komunikacyjnych, w których wideokonferencje mogą być skutecznym środkiem komunikacji. Identyfikacja zakresu wykorzystania wideokonferencji w studium przypadku. Analiza wybranych teorii komunikacji (teoria obecności społecznej, teoria bogactwa środków przekazu, teoria rozwoju kanałów komunikacji). Studium przypadku przy wykorzystaniu: wywiadów pogłębionych, kwestionariusza ankiety, obserwacji, analizy dokumentacji wewnętrznej. Zakres zastosowania wideokonferencji zdeterminowany jest wieloznacznością, złożonością i emocjonalnością wiadomości oraz poziomem obecności społecznej wymaganej w danej sytuacji komunikacyjnej. W badanej spółce zidentyfikowano zależność wskazującą, iż wraz ze wzrostem doświadczenia pracownika w korzystaniu z wideokonferencji zmniejsza się zakres stosowania tego środka komunikacji, stopniowo ograniczając się do sytuacji, na które wskazują przeanalizowane teorie komunikacji. Wideokonferencje stają coraz popularniejszym środkiem komunikacji w organizacjach, tymczasem ich wykorzystanie ma przede wszystkim charakter intuicyjny. W rezultacie nie zawsze uwzględniana jest specyfika tego medium i zakres skutecznego zastosowania. Artykuł wskazuje na sytuacje komunikacyjne, w których medium może być skuteczne. Nowe rozwiązania komunikacyjne wymagają od użytkowników poznania ich charakterystyki oraz zakresu zastosowania, w szczególności ograniczeń. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of article was to identify the scope of communication situations when use of videoconferencing (VC) in organisations is effective. The second purpose was to test theoretical findings in a case study. Review of existing research. The scope of videoconferencing use analysis basing on Social presence theory and Media Richness Theory. The case study prepared using: interviews, questionnaires, observation, documents analysis. The scope of VC use is determined by social presence and three parameters of communication situations: ambiguity, complexity and emotionality. Author found that scope of VC use in researched company deacresed while employees experience in VC use increased. Most experienced employees used VC in situations described by communication theories. VC are getting more and more popular communication tool, many employees use them in an intuitive way. The article emphasizes the recommended scope of communication situations in organisations when use of VC is effective. The author emphasizes the need of increasing self consciousness of employees in terms of choosing the right media to certain communication situation. Learning effective scope of VC use is a recommended. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
59-70
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • 1. Bolle, S R., Larsen, F., Hagen, О., Gilbert, M. (2009), "Video conferencing versus telephone calls for team work across hospitals: a qualitative study on simulated emergencies", BMC Emergency Medicine, 9:22.
  • 2. Boutte, F.D., Jones, E C., Hendricks, В., Rodger, G.J. (1996), "Group Dynamics of video conferencing", Hydrocarbon Processing.
  • 3. Campbell, J. (1997), "The Impact of Videoconferenced Meetings on The Pattern and Structure of Organizational Communication", Singapore Management Review, 19, s. 77-93.
  • 4. Carlson, J R., Zmud, R.W. (1999), "Channel expansion theory and the experimental nature of media richness perceptions", Academy of Management Journal, 42, s. 153-170.
  • 5. Cisco (2010), White Paper: Global study: The benefits and barriers to video collaboration adoption, San Jose, http://www.cisco.com [27.10.2011].
  • 6. Fulk, J., Collins-Jarvis, L. (2001), Wired meetings: Technological mediation of organizational gatherings, w: Jablin, F.M., Putnam, L.L. (red ), The new handbook of organizational communication: Advances in theory, research, and methods, Thousand Oaks, CA: Sage, 2001, s. 624-663.
  • 7. IDC Research (2010), Worldwide Enterprise Videoconferencing and Telepresence 2010-2014 Forecast, March, http://www.ivci.com [27.10.2011].
  • 8. Lazar, I. (2009), Roadmap to unified communications projects that reap rewards, http://www.searchunifiedcommunications.com [26.10.2011].
  • 9. Lesjak, B. (2010), "Perception and willingness of the Slovenian legal profession to use videoconference", International Review of Law, Computers & Technology, Vol. 24, No. 1, March, s. 93-99.
  • 10. Morreale, S P., Spitzberg, В Н., Barge, J.K. (2007), Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa.
  • 11. Plantronics (2010), How We Work: Communication Trends of Business Professionals. An International Study Conducted by Plantronics, http://www.plantronics.com [27.10.2011].
  • 12. Radicati, S. (2010), Business User Survey, The Radicati Group, Inc., Palo Alto, http://www.radicati.com [07.04.2011].
  • 13. Salinas, E L., Rassmus-Grohn, K, Sjostrom, C. (2000), "Supporting presence in collaborative environments by haptic force feedback", ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 7(4), s. 461-476
  • 14. Tandberg (2009), White Paper Telepresence: Reengineering Business Collaboration, December, http://www.ivci.com [26 10.2011].
  • 15. Webster, J. (1998), "Desktop Videoconferencing: Experiences of Complete Users, Wary Users, and Non-Users", MIS Quaterly, September, s. 257-286.
  • 16. Wegge, J. (2006), "Communication via Videoconference: Emotional and Cognitive Consequences of Affective Personality Dispositions, Seeing One's Own Picture, and Disturbing Events", Human - Computer Interaction, Vol. 21, s. 273-318.
  • 17. Wegge, J., Vogt, J., Wecking, С. (2007), "Customer-induced stress in call centre work: A comparison of audio- and videoconference", Journal of Occupational and Organizational Psychology, 80, s. 693-712.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171247165
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.