PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 5 | 10-14
Tytuł artykułu

Wyróżniki kultury organizacyjnej przedsiębiorstw eksportowych z województwa lubelskiego

Warianty tytułu
Distinguishing Features of the Organizational Culture of the Export Enterprises from the Lublin Voivodeship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania było przedstawienie wyników badań nad wpływem określonych wymiarów kultury organizacyjnej na działalność eksportową przedsiębiorstw z województwa lubelskiego. W artykule wykorzystano wyniki badań przedsiębiorstw w województwie lubelskim przeprowadzonych w ramach projektu systemowego współfinansowanego przez fundusze UE. Badania przeprowadzono m.in. za pomocą wywiadów typu CAPI, w toku których przebadano 1680 przedsiębiorstw, w tym 761 eksporterów i 919 nieeksporterów. Stwierdzono w ten sposób następujące specyficzne cechy kultury organizacyjnej przedsiębiorstw prowadzących działalność eksportową: długookresowa perspektywa planowania strategii przedsiębiorstwa, postrzeganie otoczenia jako szansy, aktywna postawa pracowników, mała hierarchiczność, bezpośrednie przekazywanie informacji oraz orientacja na współpracę. Z kolei przedsiębiorstwa nie prowadzące działalności eksportowej postrzegają otoczenie jako zagrożenie, charakteryzują się krótkookresową perspektywą planowania działań, dużą hierarchicznością wewnątrz organizacji, pasywnością pracowników, przewagą niedomówień i nastawieniem na rywalizację. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to present results of research on the effects of specific dimensions of organizational culture on the export activity of companies in the Lublin voivodeship. The article makes use of the results of the research carried out within the system project co-financed by the EU funds. The research was performed using a CAPI interviews, 1,680 companies examined, including 761 exporters and 919 non-exporters. Following specific features of the organizational culture of companies engaged in export activity have been identified: a long-term business strategy planning perspective, the perception of the surroundings as an opportunity, active employees, little hierarchism, direct transfer of information and focus on cooperation. The companies not engaged in export activities perceive the surroundings as a threat, are characterized by short-term planning perspective, developed hierarchism, within the organization, passivity of employees, prevailing misunderstandings and focus on competition. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
10-14
Opis fizyczny
Twórcy
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska
Bibliografia
  • [1] AWAN M.A.,The Relationship Between Internet Use and Perceptions of Barriers Facing Small Business Exporters in Developing Countries, "Journal of Internet Commerce" 2011, no. 10.
  • [2] BARKEMA H.G., BELL J.H.J., PENNINGS J. M" Foreign Entry, Cultural Barriers and Learning, "Strategic Management Journal" 1996, no. 17.
  • [3] BROUTHERS K.D., BROUTHERS L.E., NAKOS G., Entering Central and Eastern Europe: Risks and Cultural Barriers, "Thunderbird International Business Review" September/October 1998, vol. 40(5).
  • [4] DOSOGLU-GUNER B., Organizational Culture as a Discriminating Variable of Exports Activities, "International Journal of Commerce and Management" 2007, vol. 17.
  • [5] GILBERT K., CARTWRIGHT S., Cross- Cultural Consultancy Initiatives to Develop Russian Managers: An Analysis of Five Western Aid-Funded Programs, "Academy of Management Learning &Education" 2008, vol. 7, no. 4.
  • [6] HOFSTEDE G., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2000.
  • [7] Raport Analiza rynków zagranicznych uwzględniająca zainteresowanie produktami i usługami wytwarzanymi w województwie lubelskim w ramach projektu systemowego Analiza potencjału eksportowego regionu - badania rynków zewnętrznych w kontekście sytuacji społeczno-gospodarczej województwa lubelskiego POKL 8.1.4. zleconego konsorcjum firm Ernst & Young Business Advisory oraz PBS DGA przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
  • [8] Raport Uwarunkowania działalności eksportowej firm z województwa lubelskiego w świetle wyników badań terenowych w ramach projektu systemowego Analiza potencjału eksportowego regionu - badania rynków zewnętrznych w kontekście sytuacji społeczno-gospodarczej województwa lubelskiego POKL 8.1.4. zleconego konsorcjum firm Ernst & Young Business Advisory oraz PBS DGA przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
  • [9] SUŁKOWSKI Ł., Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warszawa 2002.
  • [10] URBAN V., Organizational Culture, as a Methodof AttractingForeign Investment and Obtain Competitive Advantage, "Metalurgia International", August 2010.
  • [11] WANT J.H., Creating a Corporate Culture in Support of a Global Strategy, "The International Executiv", September/October 1990.
  • [12] YIP G., Patterns and Determinants of Global Marketing, "Journal of Marketing Management" 1997, no. 13.
  • [13] ZACHARAKIS A., COLLEGE B., The Double Whammy of Globalization: Differing Country and Foreign Partner Cultures, "Academy of Management Executive" 1996, vol. 10, no. 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171237545
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.