PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 111 Mikro- i makroekonomiczne aspekty rynku pracy w Polsce | 95-104
Tytuł artykułu

Demographic Trends and Polish Pension System

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Trendy demograficzne a polski system emerytalny
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wprowadzony w Polsce w 1999 r. nowy system emerytalny zastąpił, odziedziczony jeszcze po czasach socjalistycznych, nieefektywny, zarządzany przez państwo system składkowy. Został on zaprojektowany w taki sposób, aby zapewniał trwałość fiskalną i był zbilansowany, jednak utrzymanie tych własności może odbywać się kosztem niedostatecznej wysokości przyszłych świadczeń emerytalnych.Przewidywane w ciągu najbliższych dekad zmiany demograficzne w Polsce spowodują pogorszenie efektywności systemu w jego obecnym kształcie, dlatego jego reformy są konieczne. Nieuniknione są: podniesienie wieku emerytalnego, w szczególności kobiet oraz ograniczenie możliwości wcześniejszego nabywania uprawnień do świadczeń emerytalnych. Należy również rozważyć wprowadzenie uregulowań poprawiających zabezpieczenie emerytalne matek oraz pracowników zatrudnionych w nietypowych formach. Przedmiotem debaty powinna pozostać kwestia efektywności działania OFE i możliwości wprowadzenia regulacji skłaniających tę instytucję do dalszej obniżki pobieranych opłat oraz rozluźniających ograniczenia inwestycyjne. Potrzebne są również silniejsze bodźce pobudzające rozwój trzeciego filara, którym objęty jest wciąż zbyt mały odsetek pracowników. (abstrakt oryginalny)
EN
The 1999 reform modernized the inefficient socialist pension system, making it fiscally sustainable and self-blancing, however at the expense of the risk of inadequacy of future benefits. Expected changes in the demographic situation of Poland will create new challenges in the decades to come and need for futher reforms of the existing system. There are several reform directions which have to be considered. Firstly, the average effective retirement age, especially for women, must increase. It can be achieved by: raising official retirement ages, eliminating highly generous early retirement entitlements for selected groups and pursuing labour market policies that foster employability of mothers and older workers. Secondly, the situation of women and atypical employees in the new system should be improved as their future accumulated capital may prove insufficient for financing decent pensions at retirement. Thirdly, futher pressure should be put on OFE in order to stimulate their efficiency through lower operating costs and higer rates of return on accumulated capital. Fourthly, supplementary third pillar pension saving programs should be promoted more effectively by introducting stronger incentives for individuals and employers. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • M. Góra: The New Polish Pension System:An Example of a Non-orthodox Approach to Pension Reform. PIE Discussion Paper Series No. 168, August 2003, p. 11.
  • I. Guadriancich: Current Pension System: First Assessment of Reform Outcomes and Output: Poland Country Report, European Social Observatory, Brussels, May 2010, p. 2.
  • A. Chłoń-Domińczak, M. Góra: The NDC System in Poland: Assessment after Five Years. In: Pension Reform: Issues and Prospects for Non-Financial Defined Contribution (NDC) Schemes. Ed. R. Holzmann, E. Plamer. The World Bank, Washington 2006.
  • A. Zaidi: Sustainability and Adequacy of Pension in EU Countries. A Cross-national Perspective. European Centre for Social Welfare Policy and Research, Vienna, September 2010, p. 16.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171224411
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.