PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 43, t. 2 | 861-873
Tytuł artykułu

Strategia kredytu kupieckiego przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
The Strategy of Merchant's Credit
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Udzielanie kredytu kupieckiego przez firmy jest swego rodzaju nieraz przymusem, po to by pozyskać sobie jak najwięcej kontrahentów eliminując w ten sposób swoich konkurentów. Z kolei pozyskanie szerszego grona klientów doprowadza do zwiększenia sprzedaży przy jak najniższych kosztach, a to z kolei do wzrostu zysku czyli do osiągnięcia zamierzonego celu jakim jest wzrost zysku.Wybór strategii kredytowania przy udzielaniu tego kredytu nie jest jednoznaczny, ponieważ dostępne przy udzielaniu kredytu są trzy strategie: dynamiczna, umiarkowana i konserwatywna. Stosowanie odpowiedniej strategii powinno być dostosowane do kondycji i warunków finansowych firmy, która powinna tak dostosować strategię, aby na bieżąco utrzymać płynność finansową i być elastyczną w częstej zmianie tych strategii w zależności od aktualnych możliwości finansowych.Zaciąganie kredytu kupieckiego przez firmę stosowane jest w dwóch strategiach: negocjowanie maksymalnych opustów cenowych i negocjowanie maksymalnych terminów odroczenia. Pierwszą strategią powinny być zainteresowane firmy posiadające dobrą kondycję i płynność finansową wówczas jest dla nich bardzo przydatny maksymalnie wynegocjowany cenowy opust. Strategia ta jest korzystna zarówno dla dostawcy jak i odbiorcy, ponieważ dostawca otrzymuje w krótkim terminie zapłatę co poprawia jego sytuację finansową, a odbiorca korzysta z opustu czyli z niższej ceny. W drugiej strategii odbiorca korzysta z maksymalnie wynegocjowanego odroczenia okresu zapłaty, natomiast dostawca otrzymuje skonto czyli zwiększoną zapłatę, w której jest wkalkulowany opust tzn., że za ustaloną cenę udzielany jest kredyt, a to ustalenie jest umową o kredyt kupiecki. Kredyt kupiecki ma ścisły związek z należnościami od odbiorców i zobowiązaniami wobec dostawców. Firma udzielająca kredytu czyli przedłużonego terminu płatności tworzy wówczas należności od odbiorców, natomiast zaciągająca kredyt tworzy zobowiązania wobec dostawców. Zarządzanie należnościami i zobowiązaniami powinno odbywać się w ten sposób, aby zawsze zachowywać płynność finansową, natomiast nadmierne jej zachwianie może spowodować nawet bankructwo firmy. Niepożądanym jest również tworzenie nadmiernych należności, które z czasem przeradzają się w należności przeterminowane i nieściągalne. Natomiast stosowanie przy udzielaniu kredytu odpowiednich zabezpieczeń ogranicza tworzenie tych należności, a jeżeli już one powstaną to należy zastosować odpowiednią formę ich windykacji, która jest najmniej kosztowna. (fragment tekstu)
EN
In the market economy products made by the companies are bought and sold in the merchant's credit form. It is very important to narrow (to tighten ) the credit connections between companies which are co - operating with each other. Medium and small companies giving and taking credit and having a very weak financial condition - can be rescued from bankruptcy by that credit. The adjounment of the term of reckoning from the date of receiving the invoice after the performance of buying or selling - in that case the provider gives the credit to the receiver. If the receiver pays immediately after the receiving of documents, then he has a possibility to get a discount. When he pays in the postponed term, he has to make a full pay and looses right to get a discount - these are the costs of merchant's credit. With merchant's credit are connected dues and obligations. Dues are made at a provider of material, product or service and are called dues from receivers. Obligations are made at a receiver of material, product or service and are called obligations towards providers. There should be a connection kept between dues and obligations in order to keep a financial fluency (availability). The company having a very weak financial availability, low position on the market and having no credit assurance for designation of bank credibity, is not able to get any bank credit. Also the weak credibility makes the companies to use the credit in the typical form. In Polish economy in above 3A companies, merchant's credit is often used and the adjounment of the term of reckoning is a merchant's credit agreement. Besides the typical form of credit there is also unusual form. The company gives the credit in 3 strategies: dynamic, moderate and conservatist, but takes the credit in 2 strategies: negotiation max discounts and max adjounments terms of reckoning. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • 1. CZEKAJ J,, DRESLER Z.: ZARZĄDZANIE FINANSAMI PRZEDSIĘBIORSTW, WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN, WARSZAWA 2002.
  • 2. FEDOROWICZ Z.: FINANSE PRZEDSIĘBIORSTWA, SZKOŁA GŁÓWNA HANDLOWA, POLTEXT, WARSZAWA 1993.
  • 3. KRZEMIŃSKA I).: FINANSE PRZEDSIĘBIORSTWA, WYDAWNICTWO WYŻSZEJ SZKOŁY BANKOWEJ, POZNAŃ 2000.
  • 4. RUTKOWSKI A.: ZARZĄDZANIE FINANSAMI, POLSKIE WYDAWNICTWO EKONOMICZNE, WARSZAWA 2003.
  • 5. SIERPIŃSKA M., WĘDZKI D.: ZARZĄDZANIE PŁYNNOŚCIĄ FINANSOWĄ W PRZEDSIĘBIORSTWIE, WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN, WARSZAWA 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171223755
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.