PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | R. 10, nr 3, cz. 2 | 5-17
Tytuł artykułu

Bariery i korzyści wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Barriers and Benefits of Implementation and Functioning of Quality Management System in Food Industry Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawione zostały wyniki badań zmierzające do identyfikacji barier i korzyści systemu zarządzania jakością na etapie jego wdrażania i funkcjonowania w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego. Badania przeprowadzone zostały w 31 przedsiębiorstwach zlokalizowanych na terenie województwa wielkopolskiego. Stwierdzono, że korzyściami wewnętrznymi są głównie działania usprawniające przedsiębiorstwo pod względem proceduralnym, kompetencyjnym i komunikacyjnym. Najważniejszą zewnętrzną korzyścią jest wzmocnienie wizerunku i wzrost rozpoznawalności firmy jako organizacji świadomie realizującej politykę jakości. Natomiast bariery wynikają głównie z poziomu wiedzy kierownictwa i pracowników w zakresie niezbędnych działań dostosowawczych zapewniających zgodność z normą. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the results of research aiming at identification of barriers and benefits of the quality management system on the stage of its implementation and functioning in food industry enterprises. The research was conducted in 31 enterprises in wielkopolskie voivodship. It was found that internal benefits are mainly actions improving enterprise in the area of procedures, competence and communication. The most important external benefit is strengthening image and growth of firm recognition as organisation consciously realising the quality policy. In turn, the barriers result mainly from the level of management and employers' knowledge on necessary adjusting actions assuring compliance with the standard. (original abstract)
Rocznik
Strony
5-17
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Bibliografia
  • Hamrol A. (2008), Zarządzanie jakością z przykładami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kafel P. (2012), Wpływ wdrożenia i certyfikacji SZJ zgodnego z norma mi ISO 9000 na wyniki przedsiębiorstw , http://outsourcing.edu.pl/plarticle/details/type/scentific/id/284, dostęp z dnia 29.03.2012.
  • Ligarski M.J. (2007), Ocena systemu zarządzania jakością - wyniki badań, "Towaroznawcze Problemy Jakości", nr 4(13).
  • Torunski J.(2011), Certyfikacja, audyt i działania korygujące w doskonaleniu systemu zarządzania jakością na przykładzie przedsiębiorstwa produkcyjnego,Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Seria: Administracja i Zarządzanie, nr 91.
  • Pacana A., Stadnicka D. (2006), Wdrażanie i audytowanie systemów zarządzania jakością zgodnych z normą ISO 9001:2000, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów.
  • Zielenkiewicz J. (2003), Rola szkoleń w procesie wdrażania SZJ zgodnego z wymaganiami normy ISO 9001:2002 , "Problemy Jakości", nr 7.
  • Żemigała M. (2008), Jakość w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Placet, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171223721
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.