PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 7 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji | 58-72
Tytuł artykułu

Zmiany w przedsiębiorstwie wobec procesu globalizacji

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Competitiveness of Enterprises in the Global Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Funkcjonowanie gospodarki światowej, a w jej ramach - działalność przedsiębiorstw - zarówno w ostatnim dziesięcioleciu XX w., jak i obecnie podlega gwałtownym zmianom. Jedną z przyczyn takiego stanu jest postępujący proces globalizacji gospodarki światowej oraz zawierające się w tym procesie takie zjawiska, jak: postęp nauki, techniki, organizacji i zarządzania, skracanie czasu i przestrzeni, międzynarodowa współzależność, integracja krajów, gospodarek i samych przedsiębiorstw, regionalizacja oraz rozszerzający się zakres międzynarodowej działalności przedsiębiorstw. (fragment tekstu)
EN
Process of management in the modern world forces enterprises to take many decisions at the strategic level. The ultimate goal of these decisions is to improve the competitiveness of enterprises and the competitiveness of the countries in which they conduct their business. Management of companies imposes a necessity of having in mind the need for the changes - necessary from the perspective of broader competitiveness - as well as ensuring their implementation in shorter time than the competitors can. It is true that new management conditions pose new challenges for companies and open up new opportunities. But it would be advisable to carry out accurate identification of the factors where the necessary changes should be made first, then implement these changes, so as to be able in future to exploit these factors for companies' development. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • 1. Adamkiewicz H.G., 2001, Adaptacja rynkowa jako istotny czynnik strategiczny osiągnięcia sukcesu przez przedsiębiorstwo w warunkach globalizacji [w:] Prace Naukowe Katedry Zarządzania, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej, Gdynia.
  • 2. Altkorn J., 2000, Wyróżniki tożsamości przedsiębiorstwa, "Marketing i Rynek", nr 6.
  • 3. Barney J.B., 1991, Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management", Vol. 17, No 1, Southern Management Association, s. 99-120.
  • 4. Bolesta-Kukułka K., 1995, Świat organizacji [w:] Zarządzanie. Teoria i praktyka, A. Koźmiński, W. Piotrowski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 5. Bożyk P., 1991, Gospodarka światowa, PWE, Warszawa.
  • 6. Bożyk P., Mijala J., Puławski M., 1999, Międzynarodowe stosunki ekonomiczne, PWE, Warszawa.
  • 7. Doyle P., 2003, Marketing wartości, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa.
  • 8. Famielec J., 1997, Strategie rozwoju przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków.
  • 9. Godziszewski B., 1999, Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa jako źródło przewag konkurencyjnych i podstawa stosowania instrumentów konkurowania [w:] Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa, M.J. Stankiewicz (red.), Wydawnictwo TNOiK, Toruń.
  • 10. Gorynia M., 2002, Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • 11. Haffer R., 2000, Satysfakcja konsumentów i jej pomiar [w:] Marketingowe testowanie produktów, S. Sudoł, J. Szymczak, M. Haffer (red.), PWE, Warszawa.
  • 12. Kotler P., 1999, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa.
  • 13. Kotowicz-Jawor J., 1998, Przebudowa mikroekonomicznego mechanizmu rozwoju, PWN, Warszawa.
  • 14. Kuciński K., 2002, Nasza ziemia - gospodarka globalna, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań.
  • 15. Oniszczuk-Jastrząbek A., Gutowski T., 2011, Czynniki wpływające na zwiększenie konkurencyjności pomorskich przedsiębiorstw, Toruń (referat w druku).
  • 16. Otta W.J., 1988, Strategia eksportowa producenta, Wydawnictwo TNOiK, Poznań.
  • 17. Porter M.E., 1985, Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance, "The Free Press", New York.
  • 18. Porter M.E., 1996, Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  • 19. Roszyk-Kowalska G., 2007, Przewaga konkurencyjna w aspekcie kluczowych kompetencji przedsiębiorstwa, www.sgh.waw.pl/katedry/ktz/mf2020/referaty/Przewaga_konkurencyjna_w_aspekcie_kluczowych_kompetencji_przedsiebiorstwa.pdf
  • 20. Stabryła A., 2002, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa.
  • 21. Stanienda J., 2006, Determinanty rozwoju i konkurencyjności przedsiębiorstw w regionie, Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Tarnów.
  • 22. Stankiewicz M.J., 2000, Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, "Gospodarka Narodowa", nr 7/8.
  • 23. Stankiewicz M.J., 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń.
  • 24. Suszyński C. (red.), 2007, Przedsiębiorstwo. Wartość. Zarządzanie, PWE, Warszawa.
  • 25. Wajda A., 2003, Organizacja i zarządzanie, PWE, Warszawa.
  • 26. Witkowska J., 2005, Zagraniczne źródła innowacji w Polsce [w:] Procesy innowacyjne w polskiej gospodarce, Rada Strategii Społeczno-Gospodarczej przy Radzie Ministrów, Raport nr 26, Warszawa.
  • 27. Wyrwa D., 2006, Małe i średnie przedsiębiorstwa w procesie globalizacji [w:] Integracja a globalizacja. Materiały konferencyjne, J. Rymarczyk, W. Michalczyk (red.), Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław.
  • 28. Zorska A., 1998, Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach międzynarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 29. Żurek J., 2002, Globalizacja - współczesny kierunek rozwoju gospodarki światowej [w:] Transport morski w gospodarce globalnej, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • 30. Żurek J., 2007, Przedsiębiorstwo w systemie społeczno-gospodarczym [w:] Przedsiębiorstwo. Zasady działania, funkcjonowanie, rozwój, J. Żurek (red.), Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • 31. Żurek J., 2002, Transport morski w gospodarce globalnej, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171223379
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.