PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 4/1 | 345-358
Tytuł artykułu

Zarządzanie przez kulturę i klimat organizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Managing Through Corporate Culture and Climate
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest nie tylko przedstawienie koncepcji zarządzania przez kulturę i klimat, ale także zaprezentowanie wyników badania organizacji, która taki proces zamierza rozpocząć. kultura organizacyjna to zbiór, wspólnych dla większości ludzi w przedsiębiorstwie, przekonań, nastawień, celów i wartości, który bez specjalnych nakazów kształtuje sposoby działania i współdziałania pracowników. Klimat organizacyjny składa się z charakterystycznych dla danej społeczności zjawisk, jakie przebiegają w bezpośrednich relacjach międzyludzkich, obejmujących wszystkie istotne kontakty pracowników powiązane z realizacją zadań zawodowych. Zarządzanie przez kulturę i klimat z jednej strony jest skierowane do pracowników wprost: wzorce, normy czy atmosfera pracy, a z drugiej nastawione jest na formowanie środowiska pracy sprzyjającego realizacji strategii organizacji. Kultura formuje to środowisko znacznie głębiej, wywołując bardziej trwałe skutki, zaś klimat dotyczy warstw powierzchniowych jest bardziej zmienny w czasie i podatny na wpływy sytuacyjne. Obie zmienne wysoko korelują ze sobą, co oznacza, że zmiana jednej z nich będzie pociągać za sobą zmianę kolejnej. (abstrakt oryginalny)
EN
The article aims at presenting the concept of managing through corporate culture and climate as well as showing the outcomes of the research made in a company that intends to implement the above-mentioned process. Corporate culture is a set of beliefs, attitudes, aims and values common to most people in organization. As such, it shapes the ways of acting and cooperating among employees without any specific imperatives. Corporate climate consists of phenomena characteristic to a given community visible through direct interpersonal relations. It includes all contacts relevant to fulfilling the job tasks. On one hand, managing through corporate culture and climate affects employees directly through patterns, norms and job atmosphere. On the other hand, it aims at forming the work environment conducive to realizing the company's strategy. Corporate culture forms this environment more deeply, causing more long-lasting effects. Corporate climate affects only the surface layers, while being more prone to change over time and to be influenced by situational factors. Both variables highly correlate with each other, which means that changing one of them brings about the corresponding modification of the other one. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
345-358
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Adamiec M, Kożusznik B. (2001), Sztuka zarządzania sobą, PWE, Warszawa.
  • Armstrong M.(2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom Wydawniczy ABC, Kraków.
  • Bratnicki M., Wyciśiak M. (1990), Klimat organizacyjny: pojęcie, mierzenie badania i diagnoza, "Prakseologia 4".
  • Clarke L. (1997), Zarządzanie zmianą, Wydawnictwo Felberg S JA, Warszawa.
  • Dobrzyński M., Grzywacz W.(2001), Europejski kwestionariusz do badania kultury i klimatu organizacji, [w:] Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, 900, S. Witkowski, T. Listwan (red.), Wydawnictwo AE, Wrocław.
  • Grudzewski W.M., Hejduk K.I., Sankowska A., Wańruchowicz M. (2009), Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer business, Kraków.
  • Hamel G. (2008), Zarządzanie jutra, Harvard Business School Press, Warszawa.
  • Hofstede G. (2000), Kultury i organizacje, PWN, Warszawa.
  • Izak M. (2008), Duchowość w organizacji, [w:] Nowe kierunki w zarządzaniu, Kostera M. (red.), Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Sp. z o.o., Warszawa.
  • Juchnowicz M. (2010), Zarządzanie przez zaangażowanie, PWE, Warszawa.
  • Łobos K., Olejczyk K. (2000), Zarządzanie przez kulturę, [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości, Perechuda K. (red.), Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
  • Paluchowski W. J. (1998), Klimat organizacyjny i jego pomiar. Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, [w:] S.A. Witkowski, T. Listwan (red.), t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Perechuda K. (2000), Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
  • Rosenstiel L. (2003), Grundlagen der Organisationspsychologie, Schaffer-Poeschel Verlag, Stuttgart.
  • Rosenstiel L., Bӧgel R. (1992), Betriebsklinta gehtjeden an. Bayerischer Staatsministerium für Arbeit, Familie und Sozialordnung, Miinchen.
  • Rostkowski T., Ł. Sienkiewicz (2003), Badanie opinii pracowniczych, [w:] Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi, M. Juchnowicz (red.), Poltext, Warszawa.
  • Quinn R.E. (2007), Profesjonalne zarządzanie, PWN, Warszawa.
  • Sajkiewicz A. (2002), Jakość zasobów pracy, Kultura, kompetencje, konkurencyjność, Poltext, Warszawa.
  • Schein E.H. (1986), Organizational Culture and Leadership, San Francisco-London: Jossey-Bass.
  • Sułkowski Ł. (2002), Kulturowa zmienność organizacji, PWE, Warszawa.
  • Sułkowski Ł. (2008), Czy warto zajmować się kulturą organizacyjną, ZZL nr 6.
  • Zbiegień-Maciąg L. (2002), Kultura w organizacji, Identyfikacja kultur znanych firm, PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171223027
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.