PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 262 Wartość i kapitał publicznych spółek akcjnych | 53-63
Tytuł artykułu

Rozwój a procesy kreowania wartości przedsiębiorstw

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Development and the Processes of Enterprise Value Creation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Literatura przedmiotu odnosząc się do przedsiębiorstwa funkcjonującego w gospodarce rynkowej, uznaje za najbardziej ogólny cel jego działalności przetrwanie i rozwój. Przetrwanie jest celem zasadniczym, w praktyce realizowanym przede wszystkim w sytuacji dekoniunktury lub stagnacji gospodarki, od którego zależy realizacja większości innych postulatów. Jednakże każda organizacja, która realizuje cel przetrwania, musi być w konsekwencji nastawiona na rozwój. W literaturze można się również spotkać ze stwierdzeniem, że celem przedsiębiorstwa jest generowanie zysków. Postulat ten jest uznawany za wtórny do wcześniej przedstawionych, bowiem przedsiębiorstwo musi mieć przede wszystkim zagwarantowane przetrwanie, musi się rozwijać, by sprostać wymogom rynku i móc generować zyski. (fragment tekstu)
EN
Enterprises functioning in the market economy consider survival and development to constitute the most general goal of their activity. Survival is the essential goal, first of all implemented in practice in the situation of a recession or an economic stagnation, on which the completion of the majority of other postulates depends. However, every organization which implements the survival goal, in consequence must be development-oriented. The necessity of the enterprise transformation, that is its adaptation to changing conditions of the environment means constant proceeding to a higher stage of development which is conditioned by external and internal changes. Maintaining balance between external and internal conditionings is related to the individual needs of an enterprise, its position on the market, long-term prospects for development and the assessment of the current situation and the effectiveness of management. The postulates presented above, referring to the determination of strategic directions of the enterprise activity, must be confronted in today's economic reality with the idea and the main assumptions of the Value Based Management concept, which has now become one of the leading concepts of enterprise management, acceptable by the majority of its shareholders. The paper attempts to identify relations between the process of development and the process of enterprise value creation, developing primarily the subject of common goals, determinants and the strategy of both processes. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Marcinkowska M., Kształtowanie wartości firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 18.
  • Nita B., Metody wyceny i kształtowania wartości przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2007, s. 208.
  • Wędzki D., Strategie płynności finansowej przedsiębiorstwa. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003, s. 17.
  • Jakubów L., Społeczne uwarunkowania rozwoju polskich przedsiębiorstw, [w:] R. Borowiecki (red.), Wyzwania rozwojowe a restrukturyzacja przedsiębiorstw, AE w Krakowie -TNOiK, Warszawa-Kraków 1999, s. 27.
  • Brózda J., Racjonalność działania via rozwój przedsiębiorstwa, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" 2007, nr 446, Prace Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw nr 49, s. 179.
  • Gabrusewicz W., Restrukturyzacja jako podstawa rozwoju przedsiębiorstwa, [w:] R. Borowiecki (red.), Restrukturyzacja w procesie przekształceń i rozwoju przedsiębiorstw, AE w Krakowie - TNOiK, Kraków 1996, s. 178.
  • Penc J., Innowacje i zmiany w firmie. Transformacja i sterowanie rozwojem przedsiębiorstwa, Zasady działania, warunki sukcesu, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 1999, s. 93.
  • Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 12, 47.
  • Brózda J., Terminologiczna konwencja rozwoju przedsiębiorstwa, [w:] E. Urbańczyk (red.), Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001, s. 670-671.
  • Blauberg I. W., N. Sadowski W., Judin E. G., Koncepcje systemowe we współczesnej nauce, [w:] Problemy metodologii badań systemowych, tłum. E. Kaparisi, PWN, Warszawa 1973, s. 38.
  • Gruszecki T., Przedsiębiorstwo jako kategoria ekonomiczna, [w:] Jakóbik W. (red.), Teoria i praktyka przemian gospodarczych - wybrane problemy, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1989, s. 105.
  • Bea F. X., Dichtl E., Schweitzer M., Allgemeine Betriebswirtschaftslehre, Bd. 1: Grundfragen, Gustav Fischer Verlag, Stuttgart 1988, s. 16-20.
  • Hicks J. R., Wartość i kapitał, PWN, Warszawa 1975, s. 146-147.
  • Guzek M., Ekonomia przejścia. Od kolektywizmu do systemu przyszłości, IKiCHZ, Warszawa 1991, s. 20.
  • Rokita J., Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa przemysłowego, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 1976, s. 21-22.
  • Knight J., Value Based Management, McGraw-Hill, New York 1998, s. 45, [za:] M. Marcinkowska, Kształtowanie wartości firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Borowiecki R., Jaki A., Rojek T., Restrukturyzacja a rozwój i kreowanie wartości przedsiębiorstwa, [w:] R. Borowiecki (red.), Przedsiębiorstwo w okresie transformacji. Efektywność - Restrukturyzacja - Rozwój, AE w Krakowie - TNOiK - CECIOS, Warszawa-Kraków 2003, s. 46.
  • Stachowicz-Stanusch A., Koncepcja rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa poprzez zarządzanie głównymi wartościami, [w:] R. Borowiecki, A. Jaki (red.), Potencjał restrukturyzacji w warunkach globalizacji i nowej gospodarki, UE w Krakowie - Fundacja UE w Krakowie, Kraków 2007, s. 225.
  • Bielińska I., Ocena rozwoju firmy na podstawie stopy wzrostu zrównoważonego, [w:] R. Borowiecki, A. Jaki, (red.), Restrukturyzacja a procesy rozwoju i kreowania wartości przedsiębiorstwa. Wydawnictwo TNOiK, Warszawa-Kraków 2002, s. 185.
  • Kasiewicz S., Możaryn H. (red.), Teoria przedsiębiorstwa. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2004, s. 165.
  • Strategor, Zarządzanie firmą, PWE, Warszawa 1999, s. 179.
  • Romanowska M., Strategie rozwoju i konkurencji, CIM, Warszawa 1998, s. 132 i nast.
  • Famielec J., Superson-Polowiec B., Wydymus Z., Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa na rynku globalnym, Text, Kraków 1999, s. 75.
  • Piaseczny L. (red.), Metody i procedury wyceny przedsiębiorstw, Topexim, Warszawa 1991, s. 10-11.
  • Nowak E. (red.), Controlling w działalności przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004, s. 322.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171223005
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.