PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 1 | 82-93
Tytuł artykułu

Znaczenie analizy i raportowania danych w procesie zarządzania przedsiębiorstwem

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Meaning of Analysis and Reporting Data in the Process of Managing Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Analityka biznesowa wspiera proces zarządzania od XIX wieku, kiedy to Taylor, a później Ford, po raz pierwszy skorzystali z możliwości matematycznej optymalizacji czasu wykonywanych czynności i minimalizacji przestojów produkcyjnych. Od tego momentu analizy o różnym stopniu zaawansowania i złożoności wykorzystywane są na wszystkich poziomach i we wszystkich obszarach zarządzania. Od lat 60-tych XX wieku silnym wsparciem w tym obszarze są systemy wspomagania decyzji oraz innego typu specjalizowane narzędzia, aplikacje i systemy analityczno-raportujące. Obecnie większość firm na co dzień wykorzystuje metody analityczne oraz narzędzia automatyzujące realizację analiz w procesie zarządzania. Cytując za "Computerworld Polska": umiejętne wykorzystanie posiadanych informacji o własnym biznesie i działalności konkurencji może w dużej mierze uchronić firmę przed skutkami dekoniunktury. Nic więc dziwnego, że istotna część projektów inwestycyjnych dotyczy obecnie wdrożenia, bądź modernizacji systemów analityczno-raportujących. Prezentowany w artykule przykład praktycznego zastosowania modułu analityczno-raportującego, uwydatnia rolę i znaczenie jakie dla dzisiejszego przedsiębiorcy ma możliwość analizowania zdarzeń i zjawisk, w oparciu o posiadane już zasoby danych. Pokazuje również elementy takiego narzędzia, które są obecnie szczególnie poszukiwane i cenione wśród użytkowników oraz ich powiązania z systemami i zasobami danych zewnętrznych. Podsumowując te rozważania należałoby stwierdzić, że w dobie zarządzania informacją i wiedzą rola systemów analityczno-raportujących w przedsiębiorstwie będzie się nieustannie pogłębiała, obejmując coraz szerszy zakres kompetencji i usług. (fragment tekstu)
EN
Analysis means the separation of an intellectual or material whole into its constituent parts for individual study. The study of such constituent parts and their interrelationships is making up a whole. Applying analyses in the process of managing company initiated Frederick Winslow Taylor in the end of 19th, measuring and analyzing the working time of individual activities made on the production line. Mushroom growth these applying came together with appearing of DSS systems. Since then methods of business analysis found their permanent place in information systems: ERP, CRM, Business Intelligence, database systems, and every analytical-reporting systems, tools or applications. Analytics (understood as the science of analysis) may be applied to a variety of business problems - including customer management, supply chains and financial performance. Large companies and corporations are basing the whole of managing on business analyses - on all levels and in the entire functional scope. Analytics means extensive use of data, statistical and quantitative analysis, explanatory and predictive models and fact-based management to drive decisions and actions. Analytics may be input for human decisions or may drive fully automated decisions. These are a subset of what has come to be called business intelligence - a set of technologies and processes that use data to understand and analyze business performance. The article is connected with business analysis and reporting data, understood as tools supporting the process of enterprise management. There were shown elements having the influence on: the effectiveness, the productivity, the quality and the credibility of business analyses and reports, the scope of their functionality and meaning in individual managing areas. The practical example of using business analyses and reporting, presented development of the CRM system in this area. It was described in the scope: of the planning, construction of the prototype and tests of the usefulness. The article permits to understand the role of business analysis and reporting in the process of managing, but also it is presenting the order of levels of business analyses and reports, used in the enterprise. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Warszawska
  • Client & Friends
Bibliografia
  • [1] Davenport T. H., Harris J. G.: Competing on analytics: the new science of winning, Harvard Business School Publishing, Boston 2007.
  • [2] Gadomski A. M.: Global TOGA Meta-Theory, ENEA'S e-paper, 1999.
  • [3] Makuch Ł.: Wytyczne do kwestii raportowania zrównoważonego rozwoju, PricewaterhouseCoopers, Global Reporting Initiative, 2006.
  • [4] May T.: Top 8 things transformed by analytics in 2009, "sascom Magazine", nr 3/2009, wyd. SAS Institute, s. 18-20.
  • [5] Microsoft Dynamics NAV - Analizy biznesowe. Microsoft Dynamics, 2010.
  • [6] Rostek K.: Business Intelligence i Corporate Performance Management - Kompleksowe Zarządzanie Efektywnością Firmy, [w:] Informatyka dla przyszłości, red. J. Kisielnicki, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2008, s. 166-173.
  • [7] Rostek K.: Informatyczne systemy i rozwiązania wspierające podejmowanie decyzji zarządczych, [w:] Przyszłość systemów informatycznych w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. K. Sitarski, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Warszawa-Opole 2008, s. 140-149.
  • [8] Rostek K.: Metodyka realizacji procesu pozyskiwania wiedzy z danych, "Zarządzanie Przedsiębiorstwem" nr 2/2005, s. 70-81.
  • [9] Rostek K.: System Informacji Zarządczej - efektywna integracja i analiza danych, "Zarządzanie Przedsiębiorstwem" nr 1/2007, s. 37-48.
  • [10] Rostek K.: Zarządzanie jakością danych w systemach informatycznych przedsiębiorstwa, "Zarządzanie Przedsiębiorstwem" nr 2/2008, s. 31-42.
  • [11] Rostek K., Sitarski K.: Information Management vs. Knowledge Management, [w:] Innovation and knowledge in innovative enterprise, red. J. Lewandowski, S. Kopera, J. Królikowski, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2007, s. 11-18.
  • [12] Waszczuk P.: 6 najbardziej pożądanych specjalizacji IT w 2010 roku, "Computerworld Polska", [online] dostęp styczeń 2010. Dostępny w Internecie: http://www.computerworld.pl/news/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171222731
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.