PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 17 Rozwój społeczno-gospodarczy w dobie kryzysu | 65-76
Tytuł artykułu

Źródła sukcesu firm z rynków wschodzących

Warianty tytułu
Emerging Markets Companies Roots of Success
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ciągu ostatnich 20 lat nastąpiła zmiana modelu globalizacji w gospodarce światowej. Wielu graczy z rynków wschodzących zaczęło odgrywać znaczącą rolę zdobywając widoczną przewagę konkurencyjną. Ich wpływ może być mierzony ich udziałem w globalnych aktywach, przychodach czy wartości kapitalizacji rynkowej, a tego odzwierciedleniem staje się rosnąca liczba firm z rynków wschodzących na liście Fortune 500. Globalizacja nie jest już więc ulicą jednokierunkową, gdzie wysoko przetworzone dobra i innowacje przepływają z Zachodu na Wschód. Kraje wschodzące odnoszą znaczące sukcesy również w tych kategoriach biorąc aktywny udział w przejęciach znanych zachodnich marek. Wykorzystują one siłę setek milionów konsumentów na rynkach wewnętrznych sięgając i kształtując lokalne talenty. Ciągle jeszcze jednak nie jest przesądzone, czy sukces firm z rynków wschodzących okaże się trwały, bowiem stają one przed istotnymi wyzwaniami rozwojowymi, a globalne, zachodnie korporacje z coraz większym powodzeniem dostosowują swoje strategie do realiów i potrzeb rynków wschodzących. (abstrakt oryginalny)
EN
Over the past 20 years the mode of globalization in the world economy has been changing. More and more players from emerging countries have positioned themselves as significant players gaining distinctive competitive capabilities. Their impact can be measured by their share in global assets, revenues and market capitalization what is reflected in growing number of emerging market corporations in Fortune 500 list. Globalization then is no more a one-way street in which high tech goods and innovations are flowing from the developed to the developing world. Emerging countries start to enjoy distinctive achievements in these categories and are pushing innovations westward taking also significant role in M&A deals taking over well-known Western brands. They take advantage of the power of millions of consumers from domestic markets, shaping and making use of a pool of labor talents. Though it still remains be seen whether their success will be long lasting one as they are facing essential growth challenges. What more, at the same time Western global giants are rebuilding their strategies to be more fitted to realities and needs of emerging markets. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Bibliografia
  • Black J.S., Morrison A.J, A Cautionary Tale for Emerging Market Giants, HBR, September 2010.
  • Bhattacharya A.K., Michael D.C, Jak lokalne firmy wygrywają z międzynarodowymi gigantami, HBR Polska 6/2008.
  • Dorit S., Smit S., Viguerie R, Drawing a New Road Map for Growth, McKinsey Quarterly, April 2011.
  • Eyring M.J., Johnson M.W., Nair H., New Business Model in Emerging Markets, HBR, January-February 2011.
  • A game of catch-up, The Economist, Sept. 24th 2011.
  • Ghemawat P., The Cosmopolitan Corporation, HBR, May 2011.
  • The Global Competitiveness Report 2011-2012, WEF 2011.
  • The Henry Ford of Heart Surgery, WSJ, November 25th 2009, http://online.wsj.com/article/SB125875892887958111.html
  • Immelt J.R., Govindarajan V, Trimble Ch., How GE Is Disrupting Itself, HBR, October 2009.
  • Kumar N., How Emerging Giants Are Rewriting the Rules of M&A, HRB May 2009.
  • The making of an emerging market champion, McKinsey Ouarterly, August 2011.
  • Palepu K.G. Khanna T., Wschodzący, Giganci: O powstaniu firm na światowym poziomie krajach rozwijających się, HBR Polska, 6/2007.
  • www.pewglobal.org
  • Popowski T., Rwanda daje przykład nie tylko Afryce, www.obserwatorfinansowy.pl, 22.06.2011.
  • The world turned upside down, The Economist, April 15th 2010.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171222251
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.