PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 1 | 19-28
Tytuł artykułu

Determinanty kształtujące wartość przedsiębiorstwa górniczego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinants in Creating the Value of Hard-Coal Mining Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Identyfikacja i usystematyzowanie kluczowych czynników wartości przedsiębiorstw górniczych węgla kamiennego w Polsce jest ważnym etapem na drodze wdrażania nowoczesnych systemów wspomagania decyzji, jakim jest koncepcja VBM. Artykuł wpisuje się w nurt badań dotyczących zarządzania wartością przedsiębiorstwa, akcentując problem konieczności dogłębnej, wieloaspektowej identyfikacji determinant wartości oraz rozpatrywania nośników wartości w kontekście ich źródeł. Takie podejście do analizy i budowy systemu zarządzania wartością nie jest w dostatecznie wyraźny sposób akcentowane w literaturze przedmiotu. Możliwość skupienia procesu podejmowania decyzji strategicznych i operacyjnych na głównych czynnikach kreujących wartość przedsiębiorstwa górniczego może być właściwym kierunkiem zmian dokonywanych w tej branży. (fragment tekstu)
EN
This article thesis is concerned with the concept of Value Based Management (VBM) of a hard-coal mining enterprise. The thesis analyses in detail one type of factors: namely the determinants that create the value of a mining enterprise. Survey researches conducted enable identify and systemize the value factors specific to the mining sector, and to identify the value determinants. Determinants are factors that are associated with decision making, whereas value drivers are those factors that characterise the effects of value-creating actions undertaken beforehand. The author discusses and systemizes mining value determinants in seven groups: marketing and sales, coal production, human resources, material resources, financial resources, organizational matters and information resources. (original abstract)
Twórcy
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • [1] Dźwigoł H.: Model restrukturyzacji organizacyjnej przedsiębiorstwa górnictwa węgla kamiennego. Difin, Warszawa 2007.
  • [2] Gliszczyński G.: Analiza zmian w systemach zarządzania kopalniami węgla kamiennego w latach 2002-2007. "Wiadomości Górnicze" 1/2010.
  • [3] Karbownik A., Turek M., Pawełczyk E., Paszcza H., Madejski A.: cykl artykułów pt. Górnictwo węgla kamiennego w Polsce w latach 2001-2008. "Wiadomości Górnicze" 2002-2009.
  • [4] Karbownik A., Wodarski K.: Dostosowanie górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 1990-2003 do warunków gospodarki rynkowej, [w:] Zarządzanie procesem dostosowawczym w górnictwie węgla kamiennego w świetle dotychczasowych doświadczeń, pod red. A. Karbownika. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2005.
  • [5] Kraśnicka T.: Badanie systemu zarządzania w górnictwie węgla kamiennego. Rozprawa doktorska, Akademia Ekonomiczna, Katowice 1984, materiały niepublikowane.
  • [6] Lichtarski J.: Cele stakeholders a cele przedsiębiorstwa, [w:] Kategoria wartości a cele przedsiębiorstwa, pod red. K. Jaremczuka. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999.
  • [7] Magda R., Woźny T., Kowalczyk B., Głodzik S., Gryglik D.: Racjonalizacja modelu i wielkości kopalni węgla kamiennego w warunkach gospodarczych początku XXXI wieku. Uczelniane Wydawnictwo Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków 2002.
  • [8] Paszcza H.: Górnictwo węgla kamiennego w Polsce w 2009 roku. "Wiadomości Górnicze" 6/2010.
  • [9] Sitko W.: Zarządzanie strategiczne w górnictwie - szansa i konieczność. "Wiadomości górnicze" 12/2001.
  • [10] Skowron S.: Zarządzanie w górnictwie w perspektywie strategicznej. Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin 2000.
  • [11] Szablewski A., Pniewski K., Bartoszewicz B.: Value Based Management. Koncepcje, narzędzia, przykłady. Deloitte - Poltext, Warszawa 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171221191
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.