PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 97 Modelowanie preferencji a ryzyko '12 | 177-191
Tytuł artykułu

Zastosowanie analizy cojoint do badania preferencji muzycznych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
An application of cojoint analysis to study music preferences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Analiza conjoint została stworzona z myślą o prowadzeniu badań marketingowych i w tym obszarze znajduje najwięcej zastosowań. W niniejszym opracowaniu wykorzystano ją do oceny preferencji muzycznych. Podjęto tu próbę kwantyfikacji trudno mierzalnych kategorii, na które składają się między innymi piękno i harmonia brzmienia muzyki, artyzm języka dźwiękowego, głębia wyrazu dzieła muzycznego czy ponadczasowość treści przekazywanych poprzez muzykę. Ich ocena zależy między innymi od cech osobowościowych respondenta, jego wrażliwości muzycznej, wcześniejszego przygotowania edukacyjnego z zakresu muzyki i innych. Dlatego też melomani stanowią grupę w znacznym stopniu niejednorodną pod względem upodobań muzycznych. Połączenie wyników analizy conjoint z metodą grupowania k-średnich pozwoliło na wyodrębnienie jednorodnych pod względem preferencji segmentów respondentów i szczegółową prezentację ich gustów i preferencji muzycznych. Wydaje się, że otrzymane wyniki mogą być interesujące zarówno dla psychologów, socjologów, jak i osób związanych ze środowiskiem muzycznym. Do pewnego stopnia mogą być również pomocne w dalszych badaniach służących dostosowaniu oferty uczestników rynku muzycznego do oczekiwań melomanów.(fragment tekstu)
EN
The aim of the paper is to study the music preferences of the music lovers in area of the type of c1assieal music, favorite composers and eras of music. The basic research method used in the paper is the eon joint analysis. Its application allows to estimate the respondents' utilities, which enabled calculating the relative importance of each variable representing musical taste, aesthetics of music and musical culture of the test group of the music lovers. In addition, estimates of the partial utility values, led to segmentation of the music lovers by similar preferences. The implementation of conjoint analysis in each of the segments allowed to present detailed description of the music preferences of the respondents. The results of research may be helpful in adapting the music publishing deals, publishing labels, repertoire of concert halls and music programs on radio and television to the needs of the music lovers. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Bąk A. (2004). Mikroekonometryczne metody badania preferencji. Zeszyty Naukowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 394.
  • Białkowski A., Grusiewicz M. (2009). Zainteresowania muzyczne i główne formy ich realizowania przez uczniów. Wychowanie muzyczne w Szkole, 3, UMCS, Lublin.
  • Ginocchio J. (2008). Music Style Preference: A Ranking of Musical Styles and Comparison by Age; Gender; Music Training; and Rural, Suburban, or Urban Upbringing. VDM Verlag.
  • Green P.E., Wind Y. (1975). New Way to Measure Consumers' Judgments. Harvard Business Review, 53, s. 107-117.
  • Hair J.F., Anderson R.E., Tatham R.L, B1ack W.C. (1995). Multivariate Data Analysis with Readings. Englewood Cliffs, Prentice-Hall.
  • Hallam S., Coss I., Thaut M. (2009). Music Handbook of Music Psychology. Oxford University Press.
  • Hargreaves D.J., North AC. (1997). The Social Psychology of Music. Oxford University Press, Oxford.
  • Kamińska B. (2002). Upodobania muzyczne-problemy i wyniki badań. W: Bliżej muzyki, bliżej człowieka. Red. B. Białkowski, B. Smoleńska-Zielińska. UMCS, Lublin.
  • Lonsdale AJ., North AC. (2011). Why do we Listen to Music? A Uses and Gratifications Analysis. British Journal of Psychology, 102, s. 108-134.
  • Walesiak M., Bąk A (2000). Conjoint analysis w badaniach marketingowych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
  • Walesiak M. (1996). Metody analizy danych marketingowych. PWN, Warszawa.
  • Waldorff J. (1982). Muzyka łagodzi obyczaje. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171220867
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.