PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | z. nr 7 | 449-455
Tytuł artykułu

Autoedukacja wobec globalizacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Self-Education and Globalization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na początku artykułu omówiono pojęcia: globalizacja i autoedukacja. Następnie przedstawiono miejsce autoedukacji w zglobalizowanym świecie. Ukazano zarówno zalety jak i wady samokształcenia.
EN
Each being, independently of their willingness, is entangled in globalization processes. The processes concern among others their identity, culture (local and external), access to information or mobility. To some extend, the being themselves can influence how much these facts will determine their functioning in society. One of the factors simplifying movement in globalized world is self-education. Speed as well as extend of the changes make it impossible to predict today all results and directions of future transformation. That is why it seems to be right that just the creative and active beings who undergo self-education process, will be able not only to adjust but what is more important to create their own reality. They will be able to attain information, transform it and effectively exploit. Self-education is not the best and only way to redeem negative results of globalization, as well as to possess the ability to use the positive ones. It only creates possibilities, makes people be more active and stimulates to creative actions. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
449-455
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości im. Bogdana Jańskiego w Łomży
Bibliografia
  • Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, PIW, Warszawa 2000.
  • Jankowski D., Autoedukacja wyzwaniem współczesności, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000.
  • Jankowski D., Edukacja wobec zmiany, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003.
  • Karpińska A. (red.), Edukacyjne problemy czasu globalizacji, Trans Humana, Białystok 2003.
  • Lewowicki A., Nikitorowicz J., Pilch J., Tomiuk S. (red.), Edukacja wobec ładu globalnego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2002.
  • Ostrowska U., Tchorzewski A., Etos pedagogów i edukacji wobec problemów globalizacji, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2002.
  • Wnuk-Lipiński E., Świat międzyepoki, globalizacja, demokracja, państwo narodowe, Wydawnictwo Znak, Kraków 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171220733
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.