PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 14 | 7-21
Tytuł artykułu

Korupcja jako problem społeczny i temat medialny : czy demaskatorska funkcja mediów wzmacnia demokrację w Polsce?

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł analizuje funkcje, jakie pełnią media i ich przekaz w demokratycznym państwie w obliczu zjawiska korupcji. Jego celem jest próba odpowiedzi na pytania dotyczące: 1) form aktywności mediów w zakresie tematyzowania wydarzeń, 2) atrakcyjności medialnej informacji na temat przypadków korupcji oraz 3) najważniejszych problemów z jakimi borykają się media i dziennikarze ujawniający przypadki korupcji w Polsce. (abstrakt oryginalny)
EN
The article analyzes the functions of media and their message in a democratic country regarding corruption. Its aim is to answer the questions about the following issues; 1) media's activity in presenting corruption cases 3) attractivity factor of such cases, 3) the most important problems that media and journalists encounter when dealing with cases of corruption in Poland. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
7-21
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Barometr korupcji 2007, Raport z badań Fundacji im. Stefana Batorego, oprać. A. Kubiak, Warszawa 2008.
  • Allan S., Kultura newsów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
  • Cwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
  • Global Corruption Barometer 2009, Raport Transparency International, oprać. J. Riano, R. Hodess, A. Evans.
  • Habuda L., Media, demokracja, społeczeństwo obywatelskie, [w:] Hess A., Kowalczyk K., Sobolewska-Myślik K., (red.), Polska scena polityczna. Środowiska, komunikacja polityczna - strategie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
  • Hess A., Kowalczyk K., Sobolewska-Myślik K., (red.), Polska scena polityczna. Środowiska, komunikacja polityczna - strategie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
  • Hess A., Szymańska A., Pomost medialny. Rola mediów w międzynarodowej komunikacji politycznej na przykładzie relacji polsko-niemieckich, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
  • Kepplinger H. M., Mechanizmy skandalizacji w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
  • Korupcyjne doświadczenia Polaków i ich stosunek do łapownictwa, komunikat z badań CBOS, oprać. R. Boguszewski, BS/69/2009.
  • Magoska M., Partie polityczne, media i polityka konfrontacji, [w:] Hess A., Kowalczyk K., Sobolewska-Myślik K., (red.), Polska scena polityczna. Środowiska, komunikacja polityczna - strategie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
  • Marszałek-Kawa J., (red.), Współczesne oblicza mediów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
  • McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
  • Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2001.
  • Opinia społeczna o korupcji w Polsce, komunikat z badań CBOS, oprać. R. Boguszewski, BS/62/2009.
  • Pfetsch B., Perc D., Die Medien als Akteure und Instrumente im politischen Prozess, [w:] Massing P. (red.), Mediendemokratie, Wochenschau Verlag, Schwalbach 2004.
  • Pokrzycka L., Mich W., Media a demokracja, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007.
  • Raychel K., Kondycja dziennikarstwa śledczego w Polsce, Kraków 2007, praca mag., archiwum Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Schulz W., Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  • Schulz W., Politische Kommunikation. Theoretische Ansätze und Ergebnisse empirischer Forschung, wyd. II zmienione, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden 2008.
  • Skarżyńska K., Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Wyd. Scholar, Warszawa 2005.
  • Thompson J. B., Skandal polityczny. Władza i jawność w epoce medialnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
  • www.batory.org.pl
  • www. Transparency.org
  • www.cbos.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171220507
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.