PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 4 | 54-64
Tytuł artykułu

Zagrożenia zawodowe pracowników wiedzy

Warianty tytułu
Knowledge Workers Occupational Hazards from the Organization of Work
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest ocena zagrożeń zawodowych pracowników wiedzy wynikających z organizacji procesu pracy. Większość ankietowanych uważa, że ich umiejętności są odpowiednio wykorzystywane w organizacjach, w których są zatrudnieni. Zmienną to najbardziej pozytywnie ocenili pracownicy działów finansów i biura, zaś najwięcej odpowiedzi negatywnych udzielili zatrudnieni w działach IT. Dalej oceniano prace pod presja. czasu. Tutaj okazało się, ze pracownicy działów finansów, marketingu i biura pracują w napiętych terminach i z dużą szybkością. Następnie zbadano wykorzystanie przerw przysługujących w czasie pracy. Najbardziej efektywnie mogące wykorzystać pracownicy działów badan i biura, zaś ankietowani zatrudnieni w działach lub biurach obsługi udzielili najwięcej negatywnych odpowiedzi. W przypadku sposobu wykonywania pracy, swobodę zadeklarowali pracownicy działów badan, marketingu oraz biura. Ograniczenia wskazali pracownicy wydziałów produkcyjnych. Najbardziej monotonnym miejscem pracy okazały się działy IT, a największą różnorodność zadań wskazali pracownicy działów badan, marketingu, wydziałów produkcyjnych oraz biura. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to assess knowledge workers occupational threats outing from working process organization. Most of the respondents think, that their skills are suitably used in organizations. This variable was the most favorably evaluated by finance department and office workers, but the most of the negative answers were given by the employees of the IT department. Then, the pressure at work were evaluated. Here it turned out, that workers of financial, marketing and office department work in tight time limit and with high speed. Next, the usage of working time breaks was examined. The most effective research department and office workers can use that break, but respondents employed in the customer service office mostly gave negative answers. Having the free hand at work was declared mostly by research marketing and office departments workers. Limitations here are shown only by manufacturing department workers. The most monotony work place turned out to be IT departments. The highest variety of performed tasks is shown by research, marketing and production workers. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
54-64
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego
Bibliografia
  • 1. Davenport T. H., Zarzqdzanie pracownikami wiedzy, Wolters-Kluwer, Kraków 2007.
  • 2. Drucker P., Post-Capitalist Society, Butterworth-Heinemann, Oxford 1993.
  • 3. Dz. U. z 1998 r. Mr 21, poz. 94 z pozn. zm.
  • 4. Lotko M., Zarzqdzanie bezpieczenstwem pracy pracownikow wiedzy, Wydawnictwo PRad., Radom 2011.
  • 5. Materiały informacyjne CIOP. Poradnik do oceny ryzyka zawodowego, CIOP, Nurnberg 2007.
  • 6. Morawski M., Kompetencje menedzera w organizacji pracownikow wiedzy; [w:] Pocztowski A. (red.), Kapitał intelektualny, Nowy Sącz 2001.
  • 7. Morawski M., Problematyka zarządzania pracownikami wiedzy, ,,Przegląd Organizacji", nr 1/2003.
  • 8. Raport EABiZwP, Badania nad stresem związanym z pracą, Belgia 2006.
  • 9. Skrzypek E., Kreatywność pracowników wiedzy i ich wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw, Materiały V Konferencji ,,Wiedza i innowacje" pt. ,,Ochrona wiedzy i innowacji", Wydawnictwo UJ, Kraków 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171220421
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.